Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Agnieszka Morawska
Patron dnia: 1 czerwca - św. Justyn, męczennik
Dziś jest: 01 czerwca 2020

PORT LOTNICZY WARSZAWA RADOM

Rozpoczęto budowę terminala na lotnisku w Radomiu

czwartek, 30 kwietnia 2020 17:51 / Autor: Radosław Mizera
Radosław Mizera

Mirbud zgodnie z umową i harmonogramem rozpoczął budowę terminala. Urządzono zaplecze budowy, rozpoczęto prace ziemne. Do końca roku zaplanowano zakończenie prac projektowych, konstrukcyjnych oraz przykrycie terminala dachem. Również Max Bögl realizuje inwestycję ze znacznym wyprzedzeniem harmonogramu robót.

W przyszłym roku rozpoczną się prace instalacyjne i wykończeniowe. Będzie to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Terminal jest zaprojektowany w standardzie czarterowym, przyjaznym dla pasażerów. Ważny jest dostęp do dużego obszaru handlowego. Oznacza to również, że podróżni będą mieli więcej przestrzeni w miejscach odpraw i w samym terminalu. Wynika to m.in. ze specyfiki tego typu podróżnych, którzy mają więcej bagażu. Terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie go można rozbudować do obsługi nawet ponad 9 mln pasażerów rocznie.

Paweł Bruger, dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej firmy Mirbud:

Obiekt zostanie wybudowany do końca 2021 roku za 280,5 miliona złotych. Wiceprezes MIRBUD S.A. Sławomir Nowak:

Dr Artur Bartoszewicz ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zwrócił uwagę, że wyzwaniem dla inwestora będzie prowadzenie prac w okresie epidemii:

Również Max Bögl realizuje inwestycję ze znacznym wyprzedzeniem harmonogramu robót. Zakończył się transport specjalistycznej maszyny do układania ostatniej warstwy betonu nawierzchniowego klasy C35/45. Maszyna jest obecnie przebudowywana na potrzeby układania finalnej nawierzchni pasa na radomskim Lotnisku o grubości 38cm i szerokości 45m. Maszyna rozpocznie pracę wcześniej niż zakładano, co dodatkowo wpłynie na kolejne wyprzedzenie harmonogramu prac. Budowa podbudowy pasa startowego jest w finalnym etapie, tu prace wyprzedzają harmonogram o 21 dni. Podbudowa pasa startowego wykonana jest w technologii betonu wałowanego, mieszanki mineralno- asfaltowe. Układ dróg kołowania i postoju będzie inną konstrukcją technologiczną wykonaną z betonu. Warto zwrócić uwagę na parametry wytrzymałościowe budowanego pasa w Radomiu. Ma on 2500m długości co pozwoli na przyjmowanie największych statków powietrznych używanych w transporcie pasażerskim, jak Boeing 737 czy Airbus A320. Sam pas ma parametry wytrzymałościowe wyższe niż ten, który jest na lotnisku Okęcie. To element strategii PPL, której celem jest zbudowanie lotniska o wysokich parametrach, którego użyteczność będzie bardzo wysoka, a jakość wykonanych prac znacząco wydłuży czas eksploatacji pasa bez potrzeby remontu. Całość inwestycji wraz z terminalem jest tak zaprojektowana, aby poszczególne elementy można było rozbudować w przyszłości z zachowaniem ciągłości lotów. Wielki, profesjonalny plac budowy na Lotnisku w Radomiu pokazuje, że to inwestycja realizowana na najwyższym poziomie i jest dla PPL kluczowym elementemszerszej strategii rozwoju rynku lotniczego w Polsce.

Paweł Pułkownik, zastępca dyrektora kontraktu firmy Max Bögl Polska:

Radom przejmie część ruchu lotniczego z Okęcia, chodzi o loty czarterowe i niskokosztowe, gdyż na Lotnisku Chopina trzeba zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba szybko rośnie w średniej i długiej perspektywie. Bez tego nie będzie możliwe także uruchamianie nowych połączeń dalekobieżnych z i do Warszawy przez LOT.

Prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski:

Dodajmy, że po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego Lotnisko Warszawa-Radom będzie lotniskiem zapasowym dla CPK. EUROCONTROL (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej), jak również narodowe agencje zajmujące się kontrolą ruchu lotniczego, a także niezależni eksperci są zgodni, że odbudowa cywilnego lotnictwa pasażerskiego w Europie w związku z pandemią koronawirusa, potrwa nawet kilkanaście miesięcy, gdyż jeszcze pod koniec tego roku notowany będzie znaczny spadek ruchu w stosunku do 2019 roku. Dopiero pod koniec 2021 roku liczba pasażerów powinna zacząć wracać do stanu z ubiegłego roku, taki scenariusz dotyczy także Polski. Można więc wysnuć tezę, że odbudowa rynku lotniczego w Europie potrwa dwa lata. Dotyczyć to będzie zarówno połączeń realizowanych przez tradycyjnych przewoźników, jak i tanie linie oraz obsługujące ruch czarterowy. Przypomnijmy, że uruchomienie lotniska w Radomiu planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku.

Dodajmy, że w Radomiu wybudowany zostanie przystanek Radom Wschodni. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą projektu. Przystanek Radom Wschodni ma ułatwić dojazdy do pracy, szkoły i na lotnisko. Będzie zlokalizowany pod wiaduktem na ul. Żeromskiego. Peron ma być dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i wyposażony w schody ruchome oraz windę. Informuje Karol Jakubowski z PKP PLK.

Dokumentację projektową ma wykonać Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu. Termin mija w połowie września. Do końca roku firma ma usunąć kolizje z sieciami uniemożliwiającymi inwestycję. Wartość umowy to 4 mln zł. Finansowana jest z budżetu Polskich Linii Kolejowych i budżetu Radomia w części dotyczącej schodów ruchomych.

Prace związane z budową peronu zostaną zlecone przez miasto w ramach skoordynowania inwestycji - budowy peronu i wiaduktu. W ramach prowadzonych prac na odcinku Warka – Radom w mieście wybudowane zostaną trzy nowe przystanki zlokalizowane przy ulicy Żółkiewskiego, Kozienickiej oraz na Starej Woli.

Zapraszamy do nas: