Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: św. Marek, Ewangelista
Dziś jest: Czwartek, 25 kwietnia 2024

RADOM

Urząd Miejski przygotowuje się do zagospodarowania budynku ratusza w rynku

środa, 12 lutego 2014 07:54 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł

Co znajdzie się w budynku radomskiego ratusza?

5 lat temu, 11 lutego 2009 roku informowaliśmy o perspektywach wielkich zmian rysujących się przed radomskim rynkiem- przypomina Ryszarda Kitowska z kancelarii prezydenta Radomia. Właśnie wtedy odbyła się konferencja prasowa, na której  prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak, wicewojewoda Dariusz Piątek i dyrektor Archiwum Państwowego w Radomiu Kazimierz Jaroszek przekazali wiadomość o podpisaniu umowy, na mocy której miasto przekazało Skarbowi Państwa działkę przy ulicy Wernera z przeznaczeniem na budowę Archiwum Państwowego w zamian za budynek ratusza, który zostanie zagospodarowany przez administrację samorządową.   

Wybudowanie nowej siedziby dla Archiwum stało się faktem. W październiku 2013 roku placówka uroczyście otworzyła swoje podwoje- dodaje Kitowska.

Przeniesienie do ratusza części wydziałów Urzędu Miejskiego nie jest możliwe natychmiast, bez przystosowania tego zabytkowego budynku do wymogów wynikających ze współczesnych standardów funkcjonowania budynków użyteczności publicznej.  - Dopiero teraz, gdy z budynku zostały wyniesione wszystkie szafy, regały, przesłaniające jego ściany, można dokonać oceny jego stanu i określić zakres koniecznego remontu – mówi Sekretarz Miasta Rafał Czajkowski, odpowiadający we władzach miasta za kwestie organizacyjne. 

Ratusz, wybudowany w połowie XIX wieku według projektu  Henryka Marconiego w stylu neorenesansowym, jest jednym z  najpiękniejszych budynków w Radomiu.   Jest wpisany do rejestru zabytków i wszelkie planowane w nim roboty remontowe muszą być wykonywane zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków.

Urząd Miejski  właśnie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji budynku po Archiwum Państwowym na cele administracyjne- informuje Ryszarda Kitowska.

Jej celem jest dokonanie dokładnej inwentaryzacji budowlanej i konstrukcyjnej budowli, a także oceny stanu instalacji i urządzeń technicznych.  To niezbędna podstawa do określenia zakresu koniecznych do wykonania prac remontowo-adaptacyjnych. Warto przy tym zauważyć, że Urząd Miejski nie dysponuje archiwalną dokumentacją techniczną ratusza, a ekspertyza dotyczyć będzie budynku o kubaturze przekraczającej 12 tysięcy metrów sześciennych.


 

Tag: