Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
KTO RANO WSTAJE
Kasia Kozimor, Tomek Waloszczyk
Patron dnia: św. Stefan IX, papież WIELKI PIĄTEK
Dziś jest: Piątek, 29 marca 2024

RADOM

Skandaliczna odpowiedź?

wtorek, 05 listopada 2013 13:55 / Autor: Radosław Mizera
Radosław Mizera

Jest odpowiedź z ministerstwa transportu w sprawie utworzenia ewentualnego połączenia kolejowego na trasie Lublin-Radom-Łódź. Petycję w tej sprawie napisał radomianin Michał Rejczak.

- Niestety jest ona skandaliczna i nie odnosi się do rzeczowych argumentów podnoszonych w petycji. Pomija także kwestię połączeń Radom - Łódź twierdząc, że połączenie można odbyć poprzez Warszawę - mówi Michał Rejczak. Jego zdaniem nie do przyjęcia jest także proponowane jako dobra siatka połączeń kierowanie pociągów Lublin - Łódź jedynie poprzez Warszawę, gdyż stoi w sprzeczności ze zrównoważonym rozwojem oraz przyczynia się do większej emisji z transportu (konieczność pokonania 300 km zamiast 250 km trasą przez Radom oznacza także wyższą cenę biletu). Michał Rejczak uważa też, że nie jest prawdą, że stan linii kolejowej nr 22 nie kwalifikuje się do uruchomienia pociągów szybkich. Jego zdaniem znaczna część pozwala na jazdę z prędkością 80-100 km/h dlatego wystarczy je jedynie dobrze wytrasować i wykorzystać najnowszy system sterowania ruchem, który został niedawno uruchomiony. - Równocześnie wraz ze stowarzyszeniem Radomskie Inwestycje lobbujemy za modernizacją powyższej linii kolejowej - obecnie posiada ona status znaczenia państwowego - podkreślił Michał Rejczak.
Przypomnijmy, że obecnie Lublin oraz Radom nie posiadają bezpośredniego połączenia kolejowego z Łodzią, która z racji położenia w centrum kraju powinna pełnić rolę głównego węzła kolejowego. Połączenia między powyższymi miastami odbywają się dotychczas znacznie wydłużoną trasą przez Warszawę, co obniża znacznie ich atrakcyjność. Dla Radomia, Łódź oraz Lublin są najbliższymi dużymi ośrodkami akademickimi, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na przewóz pasażerów, który aktualnie odbywa się transportem drogowym. Szacuje się, że koszty zewnętrzne transportu drogowego (wypadki, zanieczyszczenia, itd.) w Polsce wynoszą ponad 20 mld zł rocznie, a brak połączeń kolejowych będzie stale je powiększał. Natomiast działania w zakresie polityki transportowej naszego kraju, jako członka Unii Europejskiej powinny zmierzać do jego zrównoważenia i wspierania najbardziej wydajnych środków transportu.
Ponadto aglomerację lubelską zamieszkuje ponad 450 tys. osób, radomską ponad 340 tys. a łódzką ponad 1mln; natomiast obszar do 30 km od linii kolejowej zamieszkuje ponad 2,5mln osób, które pozbawione są zadowalającej pasażerskiej obsługi kolejowej.