Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Jerzy, męczennik
Dziś jest: Środa, 24 kwietnia 2024

REGION

Gmina Wolanów postawi stację meteo

środa, 14 października 2020 09:05 / Autor: Monika Nowakowska
foto: wikipedia
Monika Nowakowska

Radni Mazowsza zdecydowali o przekazaniu ponad 450 tys. zł na budowę kolejnych dziesięciu stacji meteorologicznych - ponad 47 tys. złotych dofinansowania otrzyma gmina Wolanów na zakup i montaż automatycznej stacji meteorologicznej wraz z urządzeniem ogródka meteorologicznego.

To już druga edycja konkursu, w ramach którego powstanie dziesięć stacji meteorologicznych, które ułatwią ustalenie skali suszy rolniczej. W sumie dzięki środkom z budżetu województwa mazowieckiego utworzonych zostanie 27 tego typu urządzeń. Pomogą one rolnikom nie tylko w procesie uzyskiwania odszkodowań, ale też w wyborze struktury upraw w gospodarstwie. Jednak jak podkreśla marszałek Adam Struzik, bezpośredni naziemny pomiar jest niezwykle istotny nie tylko z punktu widzenia rolników. – Mamy do czynienia ze zmianami klimatycznymi skutkującymi ekstremalnymi sytuacjami, m.in. suszą lub powodziami. Stacje meteorologiczne mogą więc stanowić system ostrzegawczy dla mieszkańców – dodaje:

System Monitoringu Suszy Rolniczej prowadzony jest przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, który posiada na terenie województwa mazowieckiego jedynie 6 takich stacji. Janina Ewa Orzełowska z zarządu województwa zaznacza, że gęsta sieć stacji meteorologicznych pozwala na bardziej precyzyjne określenie obszaru z suszą. – Przetwarzanie tych danych pozwoli na szacowanie ryzyka w poszczególnych subregionach. Dlatego bardzo ważne jest, aby ta sieć była ze sobą spójna:

Wnioski w ramach „Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej MAZOWSZE 2020” mogły składać gminy wiejskie i wiejsko-miejskie oraz samorządy powiatowe z wyłączeniem miast na prawach powiatu.