Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Agnieszka z Montepulciano, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Sobota, 20 kwietnia 2024

Radomskie

Premier Morawiecki spotkał się z dziećmi w Bielisze

wtorek, 01 czerwca 2021 10:55 / Autor: Radosław Mizera
foto: kancelaria premiera
Radosław Mizera

- Cieszę się, że dzisiaj wchodzą nowe zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym - mówił premier Mateusz Morawiecki podczas spotkania z dziećmi w Szkole Podstawowej w Bielisze koło Radomia. Wcześniej szef polskiego rządu wziął udział w lekcji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. 1 czerwca 2021 roku obowiązują nowe przepisy o ruchu drogowym.

Premier Mateusz Morawiecki mówił, że "kluczowe jest bezpieczeństwo poprzez odpowiednią edukację, infrastrukturę i przepisy". - Jeśli chodzi o infrstrukturę - chodniki, przejścia dla pieszych, sygnalizacja świetlna, to tworzy lepszą przestrzeń dla pieszych i rowerzystów - mówił szef rządu. Morawiecki przypomniał, że od dzisiaj przed przejściem pieszy będzie miał pierwszeństwo:

Premier Morawiecki przypomniał, że rząd przeznaczył 2,5 mld zł na jak najszybsze zmiany w bezpieczeństwie w ruchu drogowym - ronda, sygnalizatory, przejścia. - Nic nie zastąpi jednak zdrowego rozsądku - argumentował Mateusz Morawiecki:

Premier Morawiecki mówił, że przed nami wakacje, dlatego zwrócił się z apelem do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożność:

W myśl nowych przepisów nastąpiło ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, nałożenie obowiązku zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk:

W spotkaniu z premierem uczestniczyły dzieci ze Szkoły Podstawowej w Bielisze (gmina Zakrzew):

Ponadto niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. jazda na zderzaku, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu, zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

Bezpieczna odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) będzie wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocyObniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.