Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ALEJA GWIAZD
Mariusz Syta
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

Audycje Radiowe

Mikołaj Wild: To nie jest lotnisko tylko dla Radomia, to jest lotnisko dla Mazowsza

wtorek, 09 lipca 2019 12:22 / Autor: Jakub Szczechowski
Mikołaj Wild: To nie jest lotnisko tylko dla Radomia, to jest lotnisko dla Mazowsza
fot. J.Szczechowski/Radio Plus Radom
Jakub Szczechowski

- Mazowsze potrzebuje lotniska, które jest w stanie przejąć część ruchu, który nie mieści się i nie zmieści w najbliższych latach na Lotnisku Chopina - powiedział w rozmowie z Radiem Plus Radom wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Zdaniem Mikołaja Wilda lotnisko w Radomiu potrzebne jest woj. mazowieckiemu i Polsce. - Potrzebna jest nie tylko budowa portu lotniczego, ale też rozbudowa sieci drogowej, potrzebna jest modernizacja tras kolejowych. Mówimy o 14. pod względem liczebności mieście w Polsce, które wskutek decyzji politycznych było pozostawione na marginesie, co jest nieracjonalne zarówno gospodarczo, społecznie jak i politycznie. Mazowsze potrzebuje lotniska, które jest w stanie przejąć część ruchu, który nie mieści się i nie zmieści w najbliższych latach na Lotnisku Chopina

Kluczem do sukcesu radomskiego lotniska ma być dostępność komunikacyjna. - Pasażerowie czarterowi, którzy korzystają z transportu lotniczego, aby pojechać na wycieczkę z biurem podróży są tolerancyjni, jeśli chodzi o czas dojazdu. Nie zmienia to jednak faktu, że potrzebujemy, aby lotnisko w Radomiu było dostępne zarówno drogami jak i koleją w czasie nieprzekraczającym 1,5 godziny. To jest absolutnie kluczowe. Tego zabrakło we wcześniejszych biznesplanach, jeśli chodzi o lotnisko w Radomiu

Ważne jest zatem współdziałanie z GDDKiA i PKP PLK. - Z ich strony padają bardzo stanowcze deklaracje: Tak, chcemy. Tak, jest to możliwe, aby zrealizować inwestycje w okolicach odbioru, a optymalnie przed otwarciem portu lotniczego. Wydaje mi się, że te deklaracje powinniśmy traktować poważnie. Zgodnie z harmonogramem w Krajowym Programie Kolejowym linia nr 8 ma być ukończona w 2021 roku. Zarząd PKP PLK ręczy swoimi posadami, że jest to realne.

Drugim przesłanką powodzenia portu w Radomiu jest według ministra Wilda wzrost zasobności Polaków. - Obywatele, którzy więcej zarabiają, więcej podróżują. Potencjał ludnościowy Radomia i rozwój gospodarczy RP wskazują, że jest potencjał, aby wykorzystać to lotnisko, aczkolwiek lotnisko w Radomiu nakierowane jest na potrzeby Mazowsza. To nie jest lotnisko tylko dla Radomia, ani przede wszystkim dla Radomia. To jest lotnisko dla Mazowsza. To jest lotnisko, które może być uruchomione znacznie szybciej niż byłoby wówczas gdybyśmy skierowali inwestycje do innych lotnisk na Mazowszu.

Wiceminister infrastruktury potwiedził też powstanie linii kolejowej Centralny Port Komunikacyjny - Radom - Rzeszów. Umożliwli ona dojazd z CPK do Radomia w 35 minut. - Do Warszawy zaś z CPK dojedziemy w 15 minut. W czasie krótszym niż godzina będziemy mogli dostać się z Radomia do Warszawy przez dwie trasy. W wyniku tego nastąpi efektywne włączenie Radomia w całą sieć komunikacyjną. Naszą odpowiedzią na wcześniej przyjmowany pomysł - tworzenie kilku dużych centrów wzrostu w największych miastach w Polsce - jest stworzenie sieci świetnie ze sobą skomunikowanych miast średnich wielkości. Niewłączenie Radomia w sieć miast, na których opiera się rozwój Polski, byłoby marnotrawstwem - powiedział Mikołaj Wild. Kiedy to będzie możliwe? - Wszystko zależy od determinacji politycznej i negocjacji budżetowych dotyczących budżetu UE. Wiemy, że idziemy równym krokiem z Unią w tym, że kolej to przyszłość. To najbardziej ekonomiczny, najbardziej ekologiczny, najbezpieczniejszy i najmniej wykluczający ze środków transportu - odpowiedział Mikołaj Wild.

Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild uczestniczył w poniedziałek w uroczystości podpisania umowy na przedłużenie pasa startowego na radomskim lotnisku. Więcej TU.