KULTURA
8 pór roku. Koncert
Radomska Orkiestra Kameralna dla swoich melomanów przygotowała wyjątkowy koncert pt. 8 pór roku. I na pewno nie chodzi tu o obecne anomalie pogodowe- zapowiada Agnieszka Stanicka z ROK. Tym razem wybitny włoski skrzypek Domenico Nordio wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną wykona oryginalne zestawienie Czterech pór roku Antonio Vivaldiego i Czterech pór roku Astora Piazzolli. Skonfrontowane zostaną dwie różne epoki i dwie różne emocjonalności. Antonio Vivaldi swój cykl koncertów skrzypcowych, które świetnie znamy, pisał ok. 1725 roku. Ponad 200 lat później, do tej tradycji nawiązał znany mistrz argentyńskiego tanga, Astor Piazzolla. „Cztery pory roku” Piazzolli, mimo zupełnej odmienności, to hołd złożony Vivaldiemu, z licznymi, łatwymi do wychwycenia cytatami z oryginału. Dzięki ożywczej sile utworów Piazzolli, będziemy mieli okazję odkryć dobrze znanego Vivaldiego na nowo.
Koncert odbędzie się w sobotę, 20 lutego o godz. 18:00 w Sali Koncertowej ROK ul. Żeromskiego. Wystąpią: Domenico Nordio– skrzypce Maciej Żółtowski – dyrygent Radomska Orkiestra Kameralna W programie Pory roku A. Vivaldiego i A. Piazzolli. Wybitny włoski skrzypek Domenico Nordio wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną wykona oryginalne zestawienie Czterech pór roku Antonio Vivaldiego i Czterech pór roku Astora Piazzolli. Skonfrontowane zostaną dwie różne epoki i dwie różne emocjonalności. Antonio Vivaldi swój cykl koncertów skrzypcowych, które świetnie znamy, pisał ok. 1725 roku. Ponad 200 lat później, do tej tradycji nawiązał znany mistrz argentyńskiego tanga, Astor Piazzolla. „Cztery pory roku” Piazzolli, mimo zupełnej odmienności, to hołd złożony Vivaldiemu, z licznymi, łatwymi do wychwycenia cytatami z oryginału. Dzięki ożywczej sile utworów Piazzolli, będziemy mieli okazję odkryć dobrze znanego Vivaldiego na nowo. "Cztery pory roku" Antonia Vivaldiego - wiadomo, prawdopodobnie najsłynniejsze, najlepiej rozpoznawalne i najczęściej grywane w salach koncertowych dzieło w historii muzyki klasycznej. Napisane przez Rudego Księdza ok. 1720 r. cztery pierwsze koncerty cyklu "Il cimento dell'armonia e dell'Invenzione" to sugestywna ilustracja wiosennej radości, letnich upałów, jesiennego oddechu, zimowego rozleniwienia. Trudno wyobrazić sobie kogoś, kto już po kilku taktach którejkolwiek części tego cyklu stosunkowo krótkich utworów nie uśmiechnąłby się i nie szepnął do siebie: "Znam to!". Jednak taka kompozycja w twórczości „króla tanga” jest dla wielu zupełnie obca. Kompozycja Astora Piazzolli „Cztery pory roku w Buenos Aires”, bo taki jest pełny tytuł tego utworu, już samym tytułem sugerują odległe nawiązanie tej muzyki do kilku stuleci tradycji, wywodzącej się od słynnych Pór roku Antonia Vivaldiego. Jednak pierwotnie były to cztery oddzielne utwory, powstałe w latach 1964-1969, dopiero później kompozytor wpadł na pomysł, by je połączyć w formę suity. Jak większość twórczości Piazzolli, przenika je duch namiętnego tanga argentyńskiego, które ten utalentowany artysta wyniósł do rangi koncertowego poematu, barwnego i pełnego wyrafinowanych brzmień, przeznaczonego już nie tyle do tańca, co do skupionego słuchania. Vivaldi inspirował sie naturą i zmianami zachodzącymi w niej podczas następowania po sobie kolejnych pór roku, natomiast Piazzolla wydaje sie opisywać różnorodność i bogactwo emocji. Ale przekonać się o tych różnicach będzie można tylko i wyłącznie uczestnicząc w tym wyjątkowym koncercie Radomskiej Orkiestry Kameralnej.