Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

KULTURA

Przegląd filmowy- Oblicza Muzyki

poniedziałek, 10 kwietnia 2017 13:01 / Autor: Elżbieta Warchoł
Przegląd filmowy- Oblicza Muzyki
za: MCSW Elektrownia
Elżbieta Warchoł

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia oraz Dyskusyjny Klub Filmowy zapraszają na przegląd filmowy- Oblicza Muzyki.

Od 18 do 30 kwietnia 2017 roku widzowie obejrzą ponad dziesięć filmów fabularnych i dokumentalnych związanych z różnymi gatunkami muzyki. Czy wyobrażamy sobie świat bez muzyki?- chyba raczej nie. Na to pytanie stara się odpowiedzieć pierwszy film przeglądu. Będzie okazja do posłuchania wspaniałej muzyki, która towarzyszy kinu od początku istnienia X Muzy. Od klasyki przez jazz, rock, reggae, muzyki, która jest ważna w życiu bohaterów filmów, potrafi zmienić ich losy, staje się ich pasją. Najczęściej towarzyszy w tle sceny czy sekwencji podkreślając dramaturgię lub jej romantyczność tworząc tak zwany soundtrack, czyli muzyczną ścieżkę dźwiękową. Przeglądowi towarzyszy koncert Marcina Maseckiego. Szczegóły programu:18 IV (wtorek) – WYOBRAŹ SOBIE ŚWIAT BEZ MUZYKI, dokument, reż. Stefan Schwietert, Szwajcaria, Niemcy (86’) (premiera). Głównym bohaterem jest Bil Drummond– w latach 80. i 90. XX wieku współtwórca punkowego Big In Japan i acid-popowego KLF, pisarz, były celebryta, filozof, aktywista, producent, manipulator, człowiek, który spalił milion funtów w gotówce oraz straszył karabinem maszynowym swoją publiczność, propagator idei No Music Day, w ostatnich latach poświęca się enigmatycznemu projektowi K17. Zwycięzca Nagrody Nosa Chopina za najlepszy film muzyczny. Laureat nagrody publiczności Docs Against Gravity 2015

19 IV (środa) – DYKE HARD, komedia, musical, akcja, reż. Bitte Andersson, muz. Bitte Andersson, Makode Linde, Ilon Vejde, Ma Wågensjö,  Szwecja 2014 (90’), od 18 lat (premiera)Muzyczno-sensacyjna komedia klasy B ze Szwecji. Zbuntowana rockowa kapela wyrusza w podróż, aby wziąć udział w konkursie. Te plany stara się pokrzyżować tajemniczy milioner władający armią cyborgów i wojowników ninja.20 IV (czwartek) – SONITA, dokumentalny, reż. Rokhsareh Ghaemmaghami, Iran, Niemcy, Szwajcaria, 2015 (91’) (premiera). Sonita to młoda utalentowana raperka, której ojcem z powodzeniem mógłby być Michael Jackson, a matką Rihanna. I choć dziś jest znana na całym świecie, jej rodzina zaplanowała dla niej zupełnie inną przyszłość. Sonita z pochodzenia jest Afganką. W wieku 10 lat po raz pierwszy stała się przedmiotem transakcji małżeńskiej.

21 IV (piątek)– NIEBO NA ZIEMI, komediodramat, reż. Kay Pollak, muz. Ale Möller, Szwecja 2015 (144’) (premiera). Kontynuacja nominowanego do Oscara obrazu „Jak w niebie” – jednego z najbardziej kasowych filmów w historii szwedzkiej kinematografii, porównywanego przez krytyków do „Czekolady” i „Włoskiego dla początkujących”. „Niebo na ziemi” to poruszająca i zabawna historia o sile miłości i sprawczej mocy muzyki.

22 IV (sobota)– 19.00 KONCERT MARCINA MASECKIEGO. W programie Chopin: Nokturny.

23 IV (niedziela) – W DRODZE DO JAH, dokumentalny, muzyczny, reż Noël Dernesch, Moritz Springer, muz. Beat Solèr,  Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Jamajka 2013 (92’) (premiera). Gentleman, a właściwie Tilmann Otto, dorastał w Kolonii, a Jamajkę odwiedzał regularnie od 17 roku życia, kiedy to wyjechał na wakacje na Karaiby, pierwszy raz stanął za mikrofonem i od razu zrozumiał, że to właśnie w życiu chce robić. W 2014 roku film był nominowany do Nagrody Nos Chopina.

24 IV (poniedziałek)– NIESAMOWITA MARGUERTIE, komediodramat, reż. Xavier Giannoli, Francja 2015, muz. Ronan Maillard (127’) (premiera). Zdobywczyni Cezara – Catherine Frot oraz laureatka prestiżowego wyróżnienia EFP Shooting Star MFF w Berlinie Christa Théret w inspirowanej prawdziwymi wydarzeniami historii „najgorszej śpiewaczki świata”. Film producentów hitów „Kobieta na Marsie, mężczyzna na Wenus”, „Wakacje Mikołajka” i „Coco Chanel”, okrzyknięty przez samego Luca Bessona „najlepszym francuskim filmem roku”, wyreżyserował dwukrotnie nominowany do Złotej Palmy w Cannes Xavier Giannoli. Okolice Paryża, początek złotych lat dwudziestych XX wieku. Jak co roku, w imponującym zamku należącym do Marguerite Dumont zbierają się miłośnicy muzyki. Niewielu z nich osobiście zna bogatą właścicielkę posiadłości. Mówi się tylko, że całe życie poświęciła swojej największej pasji: muzyce. Jednak najsłynniejsze arie w interpretacji pozbawionej słuchu muzycznego Marguerite wprawiają w osłupienie zebranych melomanów.LEONARD COHEN: I’M YOUR MAN, biograficzny, muzyczny, reż. Lian Lunson, USA 2005 (98’). Leonard Cohen: I'm Your Man? to film inspirowany koncertem „Came So Far For Beauty” (Sydney 2005), będący także zbiorem licznych wypowiedzi artysty o życiu, twórczości, kobietach... Reżyserka filmu Lian Lunson stworzyła niezwykle wzruszający obraz oddając jednocześnie hołd twórczości Cohena. Do udziału w koncercie zostali zaproszeni znamienici artyści, tacy jak Nick Cave, Rufus Wainwright, Jarvis Cocker czy Antony. Punktem kulminacyjnym filmu jest z pewnością utwór „Tower of Songs”, który Leonard Cohen wykonuje wspólnie z Bono & U2. W 2006 roku film był nominowany do Satelity w kategorii najlepszy film dokumentalny.

25 IV (wtorek)– ROCKOWE DZIEWCZYNY, dokument muzyczny, reż. Arne Johnson, Shane King, USA 2007 (90’) (premiera). Dokument przedstawia kulisy obozu, którego uczestniczki tworzą zespoły, piszą piosenki i grają dla 750 fanów w ciągu 5 dni. Niektóre z nich pierwszy raz w życiu chwyciły za gitary i mikrofony. Podczas trwania obozu uczestniczki zaprzyjaźniają się ze sobą, poznają swoje możliwości wokalne i zdobywają większą pewność siebie. Mogą być głośne, krzyczą i nie muszą przepraszać, kiedy zapomną rytmu, grając na perkusji. Ważne jest, aby pozbywały się negatywnych emocji ze swoich ciał i umysłów.

26 IV (środa) – 20 000 DNI NA ZIEMI, dokumentalny, muzyczny reż. Iain Forsyth, Jane Pollard, muz. Warren Ellis, Nick Cave, Wlk. Brytania 2014, (95’). Nick Cave od lat jest jedną z najbardziej fascynujących i enigmatycznych postaci świata muzyki, literatury i filmu. Jego wyjątkowy filmowy portret – „20 000 dni na Ziemi” – czyni go jeszcze bardziej tajemniczym i zmusza nas do odpowiedzi na pytanie, jak wiele dni z naszego życia naprawdę przeżyliśmy? Co zrobiliśmy z danym nam czasem? Dzień numer 20 000 w życiu Nicka Cave’a – od dźwięku budzika wczesnym rankiem do nocnego spaceru wzdłuż plaży po koncercie – zamienia się w niezwykły i fascynujący portret artysty. W swoim filmowym debiucie Jane Pollard i Iain Forsyth łączą fikcję z prawdą, a sprawy publiczne z prywatnymi, by opowiedzieć historię jego życia. Obrazom towarzyszy narracja napisana i czytana przez samego Cave’a, który dzieli się z widzami swoimi poglądami na życie i wprowadza nas w tajniki tworzenia muzyki przy okazji nagrywania płyty „Push the Sky Away”.

27 IV (czwartek) – OSTATNIE TANGO, dokument, reż. German Kral, muz. Gerd Baumann, Luis Borda, Sexteto Mayor, Argentyna, Niemcy 2015 (85’). „Ostatnie tango” to film , którego współproducentem jest jest Wim Wenders. Niezwykła opowieść o miłości i nienawiści najsłynniejszej pary w historii tanga argentyńskiego. Połączył ich taniec, rozdzieliło ich życie. María Nieves Regi (80) i Juan Carlos Copes (83) spotkali się, gdy byli nastolatkami i tańczyli razem przez niemal 50 lat. W tym czasie kochali się i nienawidzili, ranili się i odchodzili, lecz zawsze wracali aby razem tańczyć tango. Żaden mężczyzna nie dorównywał w tańcu Juanowi, a żadna kobieta – Marii. Teraz, w jesieni życia, oboje opowiadają o miłości, nienawiści i wspólnej pasji. Pięknie sfilmowanym scenom towarzyszą poruszające wywiady i zdjęcia archiwalne, które sprawiają, że film jest niezapomnianą podróżą, odkrywającą tajemnice tańca i muzyki.*

28 IV (piątek) – MILES DAVIS, biograficzny, dramat muzyczny, reż. Don Cheadle, muz. Robert Grasper, USA 2015 (100’). Podróż przez życie i muzykę Milesa Davisa, który stał się światową ikoną jazzu. W 2017 roku film otrzymał cztery nominacje do Czarnej Szpuli, zdobył nagrodę Grammy za najlepszą kompilacyjną ścieżkę muzyczną w formach wizualnych.

29 IV (sobota) – NIENAWISTANA ÓSEMKA, western, reż. Quentin Tarantino, muz. Ennio Morricone, USA 2015 (167’)Dwaj łowcy głów, próbując znaleźć schronienie przed zamiecią śnieżną, trafiają do Wyoming, gdzie wplątani zostają w splot krwawych wydarzeń. Oscar 2016 w kategorii najlepsza muzyka oryginalna.

30 IV (niedziela) – MR. GAGA, biograficzny, dokumentalny, reż. Tomer Heymann, reż. Ishai Adar, Holandia, Niemcy, Szwecja, Izrael, 2015 (100’) (premiera)Film Tomera Heymanna opowiada historię genialnego choreografa Ohada Naharina, wieloletniego dyrektora artystycznego najsłynniejszego zespołu tańca współczesnego z Izraela – Batsheva Dance Company. Film zbiera entuzjastyczne recenzje, zarówno wśród krytyków, jak i pośród widzów, którzy podkreślają, że „Mr. Gaga” zafascynuje również tych, którzy nie interesują się tańcem. Historia Naharina to bowiem opowieść o miłości, pasji, emocjach i o przyjemności, jaką każdemu z nas może dać ruch.*

5.V (niedziela) - SONG TO SONG, dramat, muzyczny, reż. Terrence Malick, USA 2017 (129’) (pokaz przedpremierowy)Dwa osobliwe trójkąty miłosne. Obsesja i zdrada, dla których tłem staje się scena muzyczna Austin w Teksasie.-

początek seansów 19.45, filmy wyświetlane bez reklam- początek seansów 19.45, z wyjątkiem 24 IV – 17.45 LEONARD COHEN: I’M YOUR  MAN, filmy wyświetlamy bez reklam- miejsca na sali są nie nienumerowane- karnety 21 zł na trzy dowolne filmy przeglądu, 10 zł jednorazowe wejściówki na jeden film, 15 zł bilet na koncert Marcina Maseckiego, w sprzedaży od 3.IV.2017 oraz przed seansami.*Uwaga. Karnety nie obowiązują na filmy: Miles David oraz Song to Song.