Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRYWATKA Z RADIEM PLUS
Marek Sierocki
Patron dnia: św. Cecylia, dziewica i męczennica
Dziś jest: Piątek, 22 listopada 2024

KULTURA

Wernisaże w Elektrowni

poniedziałek, 04 września 2017 12:32 / Autor: Elżbieta Warchoł
Wernisaże w Elektrowni
Jan Pamuła, Seria komputerowa 1, 2016, zdjęcie: Marcin Kucewicz
Elżbieta Warchoł

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza w piątek, 8 września na dwa wernisaże. 

Otwarte zostaną: wystawa poplenerowa XXXIV Pleneru dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii. Sztuka a wartości ponadczasowe oraz wystawa Andrzej Jakub Olejniczak, Plane Transformation from the Series Vanishing Space.

Wystawa poplenerowa XXXIV Pleneru dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii. Sztuka a wartości ponadczasowe. Wernisaż: 8.09.2017 roku, godz. 15.00. Wystawa czynna do 29.10.2017 roku. Kuratorka wystawy: Bożena Kowalska. Artyści: Tamara Berdowska (Polska), Gerhard Birkhofer (Niemcy), Sławomir Brzoska (Polska), Dominique Chapuis (Francja, Niemcy), Mateusz Dąbrowski (Polska), Nikola Dimitrov (Niemcy), Andrzej Gieraga (Polska), Ryszard Gieryszewski (Polska), Julian Gil (Hiszpania), Jerzy Goliszewski (Polska), Eugenia Gortchakova (Rosja, Niemcy), Dorota Grynczel (Polska), Karolina Hałatek (Polska), Gerhard Hotter (Niemcy), Karolina Jaklewicz (Polska), Jerzy Kałucki (Polska), Mieczysław Knut (Polska), Łukasz Leszczyński (Polska), Anders Liden (Szwecja), Josef Linschinger (Austria), Ryszard Ługowski (Polska), Sławomir Marzec (Polska), Michał Misiak (Polska), Dariusz Mlącki (Polska), Mitsouko Mori (Japonia, Francja), Paweł Mostowski (Polska), Klaus Noculak (Niemcy), Leszek Oprządek (Polska), Jan Pamuła (Polska), Władysław Podrazik (Polska), Jaume Rocamora (Hiszpania), Vera Röhm (Niemcy), Reinhard Roy (Niemcy), Tomasz Saciłowski (Polska), Grzegorz Sztabiński (Polska), Urszula Ślusarczyk (Polska), Jerzy Treliński (Polska), Anna Trochim (Polska), Małgorzata Turewicz-Lafranchi (Szwajcaria), Martin Vosswinkel (Niemcy), Tadeusz Gustaw Wiktor (Polska), Mieczysław Wiśniewski (Polska), Olga Ząbroń (Polska).

8 września zostanie otwarta wystawa prac uczestników ubiegłorocznego XXXIV Międzynarodowego Pleneru dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii. Plener odbył się w dniach 2 – 10 września 2016 roku w Radziejowicach pod hasłem „Sztuka a wartości ponadczasowe”. Zakończyła go wystawa zorganizowana w Warszawie w „Galerii Delfiny”. Ubiegłoroczny, radziejowicki plener, zgromadził 45 artystów, w tym 28 polskich i 17 zagranicznych: z Austrii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Rosji, Szwecji i Szwajcarii. Mimo że wszyscy uczestnicy pleneru należą do jednego nurtu sztuki zwanego abstrakcja geometryczną, zarówno ich postawy jak i twórczość są bardzo różnorodne pod względem treści i formy. Od twórczości dyktowanej wyłącznie intelektem i podporządkowanej ścisłym rygorom matematycznym poprzez malarstwo całkowicie wprawdzie wyabstrahowane, ale w odczuwalny sposób inspirowane otaczającą rzeczywistością, zwłaszcza pejzażem, aż po obrazy oddziałujące silnym napięciem emocjonalnym czy intensywnie zapraszające do medytacji. Na uroczystości otwarcia anonsowanej wystawy w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia obecna będzie większość autorów eksponowanych prac.

Andrzej Jakub Olejniczak, Plane Transformation from the Series Vanishing Space. Wernisaż: 8.09.2017 roku, godz. 16.00. Wystawa czynna do 29.10.2017. Kurator wystawy: Józef Żuk Piwkowski. Cykl prac zatytułowany Transformacja Płaszczyzny jest jedną z prób odkrycia podwójnej zależności. Jedną z nich jest element monochromatycznej bazy — tła z utajonym dynamizmem ledwo dostrzegalnych natężeń, którego porządek jest zakłócony poprzez załamania i rozcięcie powierzchni. Ten drugi aspekt ma głębsze działanie, bowiem przez relację światła i cienia uzyskuje dodatkową cechę zmienności i przenikania przez warstwę tła tworząc nowe napięcia dynamiczne. Powoduje to wariacje w postrzeganiu reliefu i staje się mechanizmem transformującym te kompozycje. W końcowym rezultacie odbiorca jest decydującym choreografem tych zdarzeń, a moja rola sprowadza się do tworzenia struktur, które zapraszają do interakcji i nowego postrzegania. Są to próby ustalenia fundamentalnych zasad harmonizacji tych minimalistycznych działań, które przez kontrast wielkości i dynamizm definiują wewnętrzne relacje płaszczyzny. Często mówiąc o moich pracach używam terminów muzycznych. Podobnie jak w muzyce, moje prace grają, wpływając na wyobraźnię poprzez rytmiczne powtórzenia 
i tonalne interpretacje. Harmonizują lub też tworzą dysonanse, ciągle dekonstruując, przetwarzają i ukazują się w lustrzanym odbiciu ze zmienionym kątem widzenia czy też deformacją. Zaistniałe dekonstrukcje są wyrazem nowego punktu widzenia. Powodują one zmianę relacji do płaszczyzny i tworzą nową dynamikę wizualną. Iluzje wizualne zawsze porywały moją wyobraźnię… dlatego w moich pracach niejedokrotnie jest miejsce na niejednoznaczną reprezentację przedmiotów… podaję zamysł, symbol. Reszta należy do odbiorcy i odnalezieniu indywidualnych wartości estetycznych. Moje prace nie mają na celu tworzyć złudzeń i iluzji dla oka, ale służą do zachęty odkrycia możliwości nowego postrzegania. Najbardziej interesuje mnie to, co reprezentują wartości wizualne, i ich nieograniczone interpretacje rzeczywistości. Poszukiwania gramatyki wizualnej są podstawę mojego procesu twórczego.

Andrzej Jakub Olejniczak, ur. 1948 roku w Łodzi. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (dawnej PWSSP). Studiował malarstwo i kompozycję m. in. w pracowniach profesorów: 
S. Fijałkowskiego, T. Jaśkiewicza, L. Kunki oraz projektowanie graficzne w pracowniach: B. Balickiego, S. Łabęckiego, K. Lenka i K. Zielińskiego. 
Dyplom w dziedzinie historii sztuki i projektowania graficznego otrzymał w 1974 w roku. Od ponad 35 lat mieszka w Nowym Jorku, gdzie jest uznanym projektantem, jednocześnie kontynuuje swoją pracę twórczą. Jest partnerem i dyrektorem artystycznym w założonym przez siebie studio projektowym Envisioning Business, Inc. w Nowym Jorku. Opracowało ono wiele kompleksowych programów identyfikacji wizualnej, koncepcji opakowań oraz wydawnictw korporacyjnych w różnych mediach i znane jest ze swojego innowacyjnego podejścia do komunikacji wizualnej. Działalność studia oparta jest na dogłębnej znajomości potrzeb biznesu, interdyscyplinarnego podejścia do projektowania i szybkiej adaptacji do zmieniającej się technologii procesów komunikacyjnych. Artysta dzieli swój czas i wyobraźnię pomiędzy sztukę użytkową a działalność artystyczną, bez wysiłku poruszając się pomiędzy 2- i 3-wymiarowymi poszukiwaniami w malarstwie, fotografii, rzeźbie i sztuce generatywnej. Zajmuje się także projektowaniem wnętrz i przedmiotów. Jego prace znajdują się w wielu prywatnych kolekcjach zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Polsce. Zaprojektowane przez Andrzeja Jakuba Olejniczaka przedmioty użytkowe o charakterze artystycznym były prezentowane i sprzedawane w MoMA (Museum of Modern Art) w Nowym Jorku i w sieci wydawnictwa Rizzoli. W swojej pracy twórczej poszukuje relacji pomiędzy przestrzenią a kolorem i w ten sposób dociera do nowych rozwiązań wizualnych. Często jego sztuka skupia się na zjawiskach przypadkowości i nieprzewidywalnej naturze tych zjawisk w procesie twórczym. (za: Elektrownia)