KULTURA
Nowości w kolekcji w Orońsku
Nowe dzieła Magdaleny Abakanowicz w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Magdalena Abakanowicz specjalizowała się w przestrzennych, sizalowych kompozycjach i monumentalnych environments w plenerze z kamienia, drewna lub metalu. Mutanty pochodzą z grupy złożonej z sześciu obiektów przeznaczonych do ekspozycji otwartej. Trzy z nich Centrum Rzeźby Polskiej pozyskało z programu MKiDN Regionalne Kolekcje Sztuki Współczesnej. Prace nad zwierzopodobnymi formami artystka zainicjowała już w roku 1992. Zrealizowała wówczas kilkanaście czworonożnych, prymitywnych Mutantów z płótna workowego nasączonego żywicą (stojących i siedzących). Grupę podobnych stworzeń z roku 2000 wykonała rzeźbiarka z zespawanych ze sobą, stalowych blach. Przez jakiś czas kompozycja ta zdobiła dziedziniec Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Orońskie stado Mutantów to syntetycznie potraktowany zbiór trzech form rzeźbiarskich przypominających swym kształtem tapiry lub mrówkojady. Hybrydalne figury ewokują skojarzenia, które odsyłają do różnych pojęć i stanów – nomadyczności, ofiary i ceremoniałów dawnych plemion, strachu i zagrożenia. Prace te, działające w masie, przypominają o związkach człowieka ze światem zwierzęcym. Zakup rzeźb Magdaleny Abakanowicz "Mutanty" zgodny ze strategią pozyskiwania przez Centrum Rzeźby Polskiej dzieł najwybitniejszych artystów tworzących kanon sztuki polskiej i światowej, stał się uzupełnieniem kolekcji rzeźb artystki w Centrum. W przeszłości Centrum miało możliwość prezentowania „Mutantów” w przestrzeni parkowej na retrospektywnej wystawie Abakanowicz w 2013 r. Rzeźby ustawione były przed Pałacem Brandta. Zakup tej monumentalnej pracy pozwolił zachować część spuścizny artystki w kraju, co – ze względu na jej wysokie walory artystyczne i humanistyczne – jest sprawą pierwszorzędnej wagi dla polskiej kultury. Centrum Rzeźby Polskiej jest obecnie jedynym miejscem, gdzie kompozycja rzeźbiarska „Mutanty” stanowi jednolity zbiór, stając się wizytówką dziedzictwa kulturowego oraz jednym z najwybitniejszych dzieł naszej kolekcji parkowej. Zakupy dzieł dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Regionalne Kolekcje Sztuki Współczesnej