KULTURA
Nowe wystawy w Orońsku
26 października w Orońsku otwarte zostaną trzy nowe wystawy
Jonas Aničas Tauras Kensminas. VISITATION. Galeria „Kaplica”. 26 października 2019 – 5 stycznia 2020. Kuratorka: Weronika Elertowska. Czynna do 5 stycznia 2020 r.
Jonas Aničas Tauras Kensminas “VISITATION“ - Tytuł wystawy nawiązuje do powieści Arkadija i Borisa Strugackich „Piknik na skraju drogi”. Andriej Tarkowski zainspirowany książką braci Strugackich stworzył film „Stalker”. Elementem pojawiającym się w obu dziełach jest ogrodzony i pilnie strzeżony obszar. Po tajemniczej wizycie w wydzielonej strefie mają tam miejsce dziwne zjawiska i anomalie natury. Mimo że bohaterowie książki, podobnie jak widzowie w galerii, nie są świadkami tej wizyty dokładnie wyczuwają konsekwencje zjawiska z przeszłości. Jonas Aničas i Tauras Kensminas w swoim projekcie podejmują próbę połączenia przyszłości z przeszłością, która ma wywołać u obserwatora wrażenie zbliżającego się apokaliptycznego scenariusza. Galeria staje się przestrzenią nieznaną i niedostępną, a znajdujące się w niej obiekty mają przypominać o niejasnej, ale wyczuwalnej obecności „innego”.
Jonas Aničas (ur. 1987 r. w Wilnie) jest litewskim rzeźbiarzem młodego pokolenia łączącym w swoich instalacjach obiekty rzeźbiarskie i fotografię. Twórczość artysty oparta jest na działaniach mających charakter konceptualny, wielowarstwowy i otwarty na interpretację; przybliża widzom łamigłówkę polegającą na kodach oraz symbolach i angażuje w ich rozwiązywanie. W swoich pracach Aničas stara się utrwalać i nadawać nowy sens obiektom i środowisku w zbiorowej pamięci ludzi, zamiast go zachowywać. Tauras Kensminas (ur. 1991 r. w Wilnie) jest artystą młodego pokolenia pracującym w obszarze rzeźby i instalacji. Rzeźba jest dla niego niewerbalnym sposobem opowiadania złożonej i wielowarstwowej historii. Treść prac jest odbiciem sytuacji, wewnętrznych doświadczeń oraz skutków kontekstów społecznych i kulturowych. Instalacje Kensminasa złożone z elementów, takich jak puzzle, pobudzają wyobraźnię, nie narzucając jednej właściwej interpretacji dzieła sztuki. Najnowsze prace rzeźbiarza są interdyscyplinarne: instalacje uzupełnia tekst i dźwięk – krótkie narracje nagrane w formacie audio balansują między fikcją a opowieścią o rzeczywistych wydarzeniach.
Wystawa została zorganizowana we współpracy z Galerią AV17 w Wilnie, reprezentującą Jonasa Aničasa i Taurasa Kensminasa.
Druga wystawa to: Karolina Freino. Chansons de Geste. Kuratorka: Weronika Elertowska. Pałac Józefa Brandta. 26 października 2019 – 5 stycznia 2020
Chansons de Geste [Pieśni o czynie / Pieśni gestu] podobnie do swojego literackiego pierwowzoru skupiają się na sylwetkach historycznie ważnych postaci. Koncentrując się na gestach towarzyszących przemówieniom osób istotnych dla dziejów świata w XX wieku, transkrybują je na dźwięk za pomocą thereminu (elektronicznego instrumentu wynalezionego w postrewolucyjnej Rosji, na którego polu elektromagnetycznym gra się bezdotykowo). Chansons de Geste to pieśń historii XX wieku, a przede wszystkim wizualno-dźwiękowy portret władzy. Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Karolina Freino. Urodzona w 1978 roku. Studia w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhasu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunktka w Katedrze Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP we Wrocławiu. W latach 2014–2017 zrealizowała przewód doktorski (Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie/Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku). Stypendystka m.in. Alfred Töpfer Stiftung (2005/2006) i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Działa na styku wielu mediów, głównie w przestrzeni publicznej.
Trzecia wystawa, która zostanie otwarta 26 października w CRP w Orońsku to: Maciej Szańkowski. Wieloprzestrzenie. (patrz osobny tekst w Dziale Kultura)
(za: CRP w Orońsku)