Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: bł. Celina Borzęcka, zakonnica
Dziś jest: Sobota, 26 października 2024

KULTURA

23. Radomski Festiwal Jazzowy

środa, 23 października 2024 15:35 / Autor: Elżbieta Warchoł
23. Radomski Festiwal Jazzowy
foto: Organizatorzy
Elżbieta Warchoł

Cztery niezwykłe koncerty! Od 8 do 29 listopada 2024 roku odbędzie się 23. Radomski Festiwal Jazzowy. Klub Łaźnia przygotował cztery koncerty, które nie tylko dla miłośników jazzu, będą prawdziwą muzyczną ucztą. 

8 listopada 2024; godz. 19.00, PENDOFSKY(Marcin Pendowski Quartet) #kuratorium i…, 15 listopada 2024; godz. 19.00 KUBISZYN & MAJEWSKI (Robert & Robert) Giganci polskiego jazzu, 22 listopada 2024; godz. 19.00, MAREK BATORSKI QUINTET, Jazz from Cracow, 29 listopada 2024; godz. 19.00, PIANOHOOLIGAN (Piotr Orzechowski), Critique of Swing in Two Parts

Miejsce: Łaźnia, ul. Żeromskiego 56. Bilety do nabycia w Łaźni od 28 października, w cenie: 20 zł (jeden koncert); 60 zł (na 4 koncerty).

 23 Radomski Festiwal Jazzowy. PROGRAM:

8 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00, PENDOFSKY

Pendofsky to autorski projekt basisty Marcina Pendowskiego, ex basisty Fisza. Marcin w 2015 roku otrzymał Mateusza Trójki za debiut jazzowy roku za płytę Pendofsky.
Pendofsky to autorski projekt basisty Marcina Pendowskiego, ex basisty Fisza. Marcin w 2015 roku otrzymał Mateusza Trójki za Debiut Jazzowy Roku za płytę Pendofsky. W 2020 ukazała się druga płyta artysty pt "Gumolit", gdzie gościnnie wystąpił Tomek Organek i Rey Ceballo z Buena Vista Social Club. Płyta była nominowana do Fryderyków w aż 5 kategoriach. Obecnie artysta pracuje nad promocją nowego, trzeciego już albumu #kuratorium. Planowana premiera 09.10.2024 w klubie Bardzo Bardzo w Warszawie. Na krążku znajduje się 10 rasowych utworów w klimatach jazz - afro beat – funk. Znakomite brzmienie i solówki inspirowane najpiękniejszymi nagraniami z lat 60. i 70. Płyta jest kontynuacją brzmień z poprzednich płyt: nagrano ją na taśmę, oraz stworzono specjalnie na tę okazję 12 osobową sekcję dętą, nazwaną przez Penda pieszczotliwie: Warsaw Funky Horn Ensamble. Mastering: Robert Szydło
Marcin miał poważny wypadek motocyklowy w 2021 roku, płyta #kuratorium jest pierwszym albumem wydanym od tego czasu. Na #kuratorium usłyszymy Jolana Diamant bass, jeden z ulubionych basów Penda, ale także fantastyczne, rodzime instrumenty ze stajni Marka Dąbka. Na płycie #kuratorium poza instrumentalnymi utworami znalazło się kilka piosenek w wykonaniu Penda i reszty zespołu.
Skład formacji: Marcin Pendowski-bass; Krzysztof Kawałko- gitara, vox; Rafał Dubicki- trąbka, Hammond; Tomasz Waldowski- perkusja wokal
Marcin Pendowski – jeden z najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych basistów w Polsce, kompozytor, producent muzyczny. Absolwent wydziału jazzu na Uniwersytecie Zielonogórskim. Swoją zawodową karierę zaczynał od nieco mocniejszego, rockowego brzmienia grając z zespołem Artrosis. Jednakże miłość do jazzu okazała się silniejsza. Przez lata współpracował z wybitnymi muzykami sceny jazzowej między innymi z Kubą Stankiewiczem, Grzegorzem Nagórskim, Eleine Simpson, Velerie Scott, Piotrem Baronem, Henrykiem Miśkiewiczem, Moniką Borzym, Milo Kurtisem. Jest współkompozytorem pierwszej polskiej produkcji dla Discovery Channel, muzyki do flmu „Solidarność. Początek Rewolucji”.
Na koncie artysta ma dwa solowe albumy: „Pendofsky”(2015), nagrodzony Mateuszem Trójki w 2015 roku w kategorii – debiut jazzowy oraz „Gumolit” (2020). Oprócz swojego projektu autorskiego Pendofsky, Marcin Pendowski od lat jest członkiem zespołu „Fisz
Emade Tworzywo”, z którym zdobył trzy Złote i dwie Platynowe Płyty za albumy „Mamut”, „Drony” i „Radar”.

 

15 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00, ROBERT KUBISZYN i ROBERT MAJEWSKI

Super-duet stworzony przez artystów, których fanom jazzu przedstawiać nie trzeba. 
250 albumów, kilkadziesiąt ścieżek dźwiękowych do filmów, tysiące koncertów, kilka nagród Fryderyka - te szacunkowe statystyki dotyczą dorobku zaledwie dwóch muzyków: Roberta Kubiszyna i Roberta Majewskiego. 
Ci wybitni artyści, po wielu latach wspólnych występów w różnych konfiguracjach stworzyli duet, którego początki sięgają 2018 roku.
Bezpośrednim impulsem do muzycznego spotkania był utwór skomponowany przez Roberta Kubiszyna, inspirowany fotografiami ze słynnej tragicznej nawałnicy na Pomorzu. 
Podczas koncertów Panowie prezentują autorski materiał okraszony kilkoma odczytanymi na nowo klasykami. Ich nienachalna wirtuozeria brzmi przestrzenią, a głębia gitary basowej Kubiszyna buduje kunsztowny fundament pod welurową łagodność flugelhornu i trąbki Majewskiego.

Robert Kubiszyn– jeden z najbardziej wszechstronnych i wziętych kontrabasistów oraz gitarzystów basowych tej części Europy. Kompozytor, aranżer, producent muzyczny, realizator nagrań. W jego dyskografii znajduje się ponad 150 albumów. 
Debiutancki, autorski album „Before Sunrise” okrzyknięto Wydarzeniem Roku i nagrodzono prestiżową statuetką Fryderyka 2011.
Laureat pierwszego miejsca ankiety czytelników czasopisma Jazz Forum – Jazz Top 2023 w kategorii gitara basowa roku.
W ciągu ostatnich lat pojawiał się wielokrotnie w zespole Gregoire Mareta w międzynarodowych trasach koncertowych, gdzie, poza nim, występowali m.in. Jeff “Tain” Watts, Clarence Penn, Eric Harland, Kendrick Scott, Marcus Baylor, Arthur Hnatek, Magnus ÖstrÖm, Federico Gonzalez Pena, Jon Cowherd, John Beasley, Bobby Sparks, Kevin Hays, Liz Wright, Christie Dashiell. 
W 2019 wziął udział w wyjątkowych koncertach z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej „Tribute To Quincy Jones”, dzieląc scenę z Jacobem Collierem, Alfredo Rodriguezem, Pedrito Martinezem, pod batutą Jamesa Buckleya oraz z Laurą Mvulą pod kierownictwem Troya Millera. 
W 2018 roku został zaproszony na trasę koncertową po Japonii z zespołem Makoto Ozone oraz Tokijską Orkiestrą Symfoniczną.
Jego wieloletnia współpraca z Anną Marią Jopek (od 2002 roku) zaowocowała nagraniem jedenastu albumów oraz koncertami na najważniejszych scenach świata z największymi artystami sceny improwizowanej, takimi jak: Pat Metheny, Makoto Ozone, Gonzalo Rubalcaba, Branford Marsalis, Gil Goldstein, Mino Cinelu, Dhafer Youseff, Richard Bona. W 2015 roku Robert wraz z Anną Marią stworzyli muzykę do spektaklu Leszka Mądzika “Czas Kobiety” wystawianego w Teatrze Starym w Lublinie, w którym również wspólnie występowali. Zwieńczeniem tej współpracy jest płyta wydana w 2017 roku pod tym samym tytułem.
Na stałe Kubiszyn współpracuje także z Krzysztofem Cugowskim, Krzysztofem Herdzinem, Henrykiem i Dorotą Miśkiewicz, Markiem Napiórkowskim, Grzegorzem Turnauem. Jako sideman wystąpił w dziesiątkach nagrań i koncertów dla najważniejszych postaci sceny muzycznej w Polsce i za granicą, byli to m.in. Vinnie Colaiuta, Clarence Penn, Gary Husband, Dean Brown, Takuya Kuroda, Frank McComb, Adam Pierończyk, Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Jarosław Śmietana, Zbigniew Namysłowski, Michał Urbaniak, Ewa Bem, Urszula Dudziak, Natalia Kukulska, Anna Jurksztowicz, Mieczysław Szcześniak, Kuba Badach, Krzysztof Napiórkowski.
W jego dokonaniach jako producenta należy wymienić m.in.: Międzynarodowy album Michaela „Patchesa” Stewarta “On Fire” w którym oprócz lidera możemy usłyszeć takie ikony jazzu jak Kenny Garrett, Raul Midon, George Duke, Paul Jackson jr czy Poggie Bell. Jest także współproducentem czterech albumów gitarzysty Marka Napiórkowskiego: ”NAP”, „Wolno”, „Konkubinap” nagranych dla Universal Music i „UP” dla V-Records.
Przy produkcji albumów innych artystów, Robert wykazał się umiejętnościami pracy z dźwiękiem, miksując i masterując następujące realizacje: Cezary Konrad – “On Classical”, Krzysztof Dziedzic – “Tempo”, Daniel Popiałkiewicz - “Nada”, Anna Jurksztowicz – “Dziękuję nie tańczę Live 21”, Andrzej Gondek – “MAZE”, Andrzej Święs – “Flying Lion”, Krzysztof Herdzin – “Heart to Heart”.

Robert Majewski(ur. 18 listopada 1963 w Warszawie) – polski trębacz jazzowy, kompozytor i aranżer. Pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Jego ojciec, Henryk Majewski, był również jazzowym trębaczem, a brat Wojciech jest pianistą. W 1987 r. ukończył studia muzyczne na Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 1986–1990 był solistą Big Bandu "Studio S 1" Polskiego Radia pod dyrekcją Andrzeja Trzaskowskiego.
Laureat wielu nagród, m.in.: I nagroda zespołowa (wspólnie z zespołem New Presentation) i I nagroda indywidualna w konkursie Jazz Juniors w Krakowie (1983), I nagroda zespołowa (z tym samym zespołem) w konkursie w Leverkusen (1985), laureat państwowej Nagrody Artystycznejcznej Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego (1985), finalista Światowego Konkursu Trębaczy im. Louisa Armstronga w Waszyngtonie (1990), tytuł "Muzyka Roku 1990" przyznany przez redakcję III Programu Polskiego Radia oraz I nagroda zespołowa (wspólnie z zespołem In Spector), I nagroda indywidualna oraz tytuł "Europejskiego Jazzowego Artysty 1992" w Leverkusen (1992).
W 1991 r. otrzymał stypendium im. Krzysztofa Komedy oraz wystąpił w filmie Andrzeja Jakimowskiego Pogłos, który w tym samym roku otrzymał nagrodę na festiwalu "Jazz Film Saloon 1991" w Warszawie.
Wielokrotnie uczestniczył w festiwalach organizowanych w Polsce i na świecie, współpracując z wieloma muzykami światowego formatu, m.in. z N.H.O.Pedersenem, Clarkiem Terrym, Nicolasem Paytonem, Royem Hargrove’em, Palle Danielssonem, Garrym Bartzem, Mino Cinelu, Peterem Herbolzhaimerem, Django Batesem, Nilsem Landgrenem, Bobo Stensonem, Joeyem Baronem, Billym Hartem oraz Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Wojciechem Karolakiem, Henrykiem Miśkiewiczem, Włodzimierzem Nahornym, Andrzejem Jagodzińskim, Wojciechem Niedzielą, Jackiem Niedzielą, Grzegorzem Nagórskim i Piotrem Baronem, jak również wokalistami Ewą Bem, Hanną Banaszak, Urszulą Dudziak, Agą Zaryan, Katarzyną Groniec, Anną Marią Jopek, Edytą Bartosiewicz, Kasią Kowalską, Grzegorzem Turnauem, Markiem Grechutą, Kubą Badachem, Grzegorzem Ciechowskim i Michałem Bajorem. Do 2005 r. wspólnie ze swoim ojcem występował w zespole jazzu tradycyjnego Old Timers, a po jego śmierci przejął rolę lidera.
Tworzył również muzykę teatralną i filmową, współpracując m.in. ze Zbigniewem Preisnerem, Krzesimirem Dębskim i Jerzym Satanowskim. Uczestniczył w wielu sesjach nagraniowych artystów, z którymi współpracował. Na swoim koncie ma również płyty autorskie.
Zajmuje się działalnością pedagogiczną, m.in. na Wydziale Jazzu w ZPSM 2. stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Instytucie Jazzu w PWSZ w Nysie. Corocznie wykłada również na warsztatach muzycznych, m.in. w Chodzieży, Puławach, Nysie i Lesznie. W 2006 r. w uznaniu osiągnięć w propagowaniu polskiego jazzu otrzymał Odznakę Honorową Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.

22 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00, MAREK BATORSKI JAZZ QUINTET

Liderem grupy jest saksofonista sopranowy i tenorowy – Marek Batorski, unikalna postać należąca do dwóch światów; świata muzyki i świata malarstwa. Marek Batorski realizuje się, bowiem nie tylko w jazzie, lecz również w malarstwie i grafice (doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych)
Pozostali muzycy to:
Ula Lazar-wokalistka jazzowa, uczennica Marka Bałaty, absolwentka Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Krakowie
Występowała na licznych festiwalach oraz w klubach jazzowych w Polsce i za granicą m.in. w Monachium, Norymberdze, w Pradze, Ołomuńcu ,na Cyprze.
Współpracowała z Krakowską Orkiestrą Dętą "Solvay" Kraków pod batutą Ernesta Heksela ,orkiestrą OBLIGATO- pod batutą Jerzego Sobeńki oraz z legendarnym zespołem Old Metropolitan Band. Ula swobodnie porusza się w stylistyce main stream ,specjalizując się w bossa novach, swingu i urokliwych balladach jazzowych .
Ma na swoim koncie 6 płyt w tym jedną DVD
Tomasz Piątkowski-fortepian
Niezwykle ekspresyjny pianista, absolwent Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Krakowie, współpracujący z warszawskim i krakowskim środowiskiem jazzowym. Organizator wielu sesji jazzowych .
Dominik Wywrocki – kontrabas, to muzyk o ogromnym doświadczeniu, który współpracował z wieloma wybitnymi muzykami polskiej sceny jazzowej m.in. Januszem Muniakiem, Wojciechem Groborzem i Wiesławem Jamiołem
Wiktor Kierzkowski - perkusja
przygodę z instrumentem rozpoczął w zespole Akcis (m.in. Andrzej Cudzich). Następnie występował z blues-rockową grupą Krzak,. Występował z Kwartetem Jana Kudyka i Wojciecha Groborza, z krakowskim Nonetem Swingowym Johhannband – łączącym jazz z tradycją klasycznej muzyki europejskiej, by następnie związać się z Old Metropolitan Band. Obecnie jest członkiem grupy Beale Street Band i Hi-Five.
Zespół występował na wielu festiwalach m.in.
-Summer Jazz Festiwal; Zaduszki Jazzowe podczas Krakowskich Nocy Jazzowych; Noc Jazzu w" Pausa in Garden" 2016; Międzynarodowy Festiwal Milesa Davisa w Kielcach-2016 MEMORIAL TO MILES; Międzynarodowy Festiwal "Salezjańskie Lato" w Przemyślu-2016; Festiwal Sztuki Art Fest 2020 Tarnów; Festiwal Stolica Języka Polskiego Szczebrzeszyn 2021

29 listopada 2024 (piątek); godz. 19.00, PIANOHOOLIGAN (Piotr Orzechowski)

Piotr od głośnego zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich twórców muzycznych. Posługuje się indywidualnym językiem muzycznym rozpiętym na granicy stylistyk, co dobrze ilustrują jego artystyczne partnerstwa z takimi postaciami jak Randy Brecker i Avishai Cohen, a z drugiej strony Philip Glass i Krzysztof Penderecki. W kwietniu 2024 ukazał się nowy, czwarty album piano solo Pianohooligana pt."Critique of Swing in Two Parts". Materiał jest silnie skontrastowany stylistycznie, od fragmentów głęboko kontemplacyjnych na początku po bardzo żywiołowe w części drugiej. W efekcie cały występ jest wyjątkowym, pełnym wielorakich emocji widowiskiem, sięgającym po różne idiomy, od jazzu poprzez muzykę klasyczną aż do muzyki elektronicznej. Pod poniższym linkiem znajdzie Pani cały koncert premierowy Piotra nagrany w legendarnym Studio Koncertowym S1 Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego:

Pianista, improwizator, kompozytor. Od głośnego zwycięstwa na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących polskich twórców muzycznych. Swoimi kreacjami artystycznymi prowokuje do pytań i redefiniuje szablony wyobrażeń o akcie twórczym i występie scenicznym. Każdy album Orzechowskiego staje się wydarzeniem o nieoczywistym, ponadgatunkowym przesłaniu, w wersji koncertowej docierając na wszystkie kontynenty.
Pianohooligan posługuje się indywidualnym językiem muzycznym rozpiętym na granicy stylistyk, od macierzystej muzyki improwizowanej i klasycznej, po awangardę i muzykę elektroniczną. Bezkompromisowy dekonstruktor twórczości Krzysztofa Pendereckiego, artystyczny partner Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Sinfonii Varsovii czy gwiazd światowego jazzu jak Randy Brecker, Avishai Cohen czy Carlos Zingaro, oraz wielkich osobowości muzyki współczesnej i elektronicznej. Koncentruje się jednak przede wszystkim na autorskiej twórczości solowej, która wymyka się prostym gatunkowym podziałom.
Orzechowski jest autorem uznanych pionierskich przedsięwzięć wydawniczych, jak m.in. Dziady (2019, Anaklasis/PWM) na kwartet jazzowy z plejadą gigantów muzyki ambientowej, monumentalnego dzieła solowego 24 Preludes & Improvisations (2017, Decca Classic) nawiązującego formą do DWK J.S. Bacha czy radykalnego Experiment: Penderecki (2012, Decca Classics) powstałego we współpracy zsamym kompozytorem, dasjącego skuteczny asumpt do artystycznego dialogu między światem jazzu i muzyki nowej. Laureat nagrody „O!Lśnienia” Onetu, regularnie wyróżniany przez Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą, Jazz Forum czy Radio Jazz FM, wielokrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk” i „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Absolwent Berklee College of Music oraz Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Najnowsze, czwarte wydawnictwo solowe Pianohooligana pt. Critique of Swing in Two Parts to zarazem analityczne i pełne ciepła spojrzenie na zjawisko swingu, kwestionujące jego dotychczasowe, potoczne znaczenie.

Zawsze mam wątpliwości, używając słowa „geniusz”, ale w przypadku Piotra byłoby to uzasadnione. Poświęcił swoje młode życie muzyce i dążeniu do doskonałości.
Po prostu uważam, że to wspaniały pianista, kompozytor i muzyk, jeden z najlepszych, z którym kiedykolwiek grałem, a dodajmy, że grałem z każdym od Herbiego Hancocka do Horace’a Silvera.
Randy Brecker

Wybitny pianista i kompozytor […]Bardzo zdolny młody człowiek, obdarzony szaloną wyobraźnią. Umie wykorzystywać wnętrze fortepianu, używając pałeczek, i zagrać na fortepianowych strunach wariację na temat "Polymorphii". Potrafi zrobić coś, czego ja bym chyba nie potrafił.Krzysztof Penderecki

Niezwykle dojrzały pianista. Wielka wrażliwość i wyjątkowa wyobraźnia muzyczna pozwala mu na opracowywanie utworów, które wydają się być nie do ruszenia. Zbigniew Namysłowski.

info: Klub Łaźnia Radom.