KULTURA
Zabrzmi muzyka Mozarta
Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt: AMADEUSZ.
Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt: AMADEUSZ
Koncert odbędzie się 16 maja o godz. 18:00 w sali koncertowej ROK przy ul. Żeromskiego.
Wykonawcy:
- Robert Kwiatkowski - skrzypce
- Andrzej Kosendiak - dyrygent
- Radomska Orkiestra Kameralna
W programie
- W. A. Mozart: Rondo C-dur KV 373
- J. Haydn: Koncert skrzypcowy G-dur Hob VIIa:4
- F. X. Richter: Symfonia D-dur
- W. A. Mozart: Symfonia g-moll KV 183
Jako cudowne dziecko Mozart skomponował swą pierwszą symfonię w wieku ośmiu lat, w 1764 roku, podczas pobytu w Londynie. Do 1773 roku napisał kolejne 24 symfonie, których szczytowym osiągnięciem jest Symfonia g-moll nr 25 KV 183. To ona zdecydowała o pozycji Mozarta w gronie światowych symfoników. Dla siedemnastolatka pisanie muzyki o podobnej intensywności i sile było tak proste, jak szokujące dla ówczesnej salzburskiej publiczności. Stosowane przez niego "efekty specjalne", jak użycie podwójnej obsady rogów w orkiestrze, wprawiało odbiorców w osłupienie. Początkowy akompaniament pełen rytmów synkopowanych oraz główny temat symfonii w znaczący sposób wpłynęły na całokształt ścieżki dźwiękowej filmu Amadeusz w reżyserii Milosza Formana.
Cena biletu:
I strefa - bilet normalny 20 zł, bilet ulgowy 17 zł
II strefa - bilet normalny 14 zł, bilet ulgowy 12 zł
karnet w I strefie na 5 wybranych koncertów 65 zł
Andrzej Kosendiak. Dyrektor Narodowego Forum Muzyki, artysta, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2013 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Przez wiele lat prowadził intensywną działalność pedagogiczną na wrocławskiej Akademii Muzycznej, m.in. w latach 2001–2009 pełnił funkcję kierownika Międzywydziałowej Pracowni Muzyki Dawnej. Od 2014 roku jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku.
W 2005 roku został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej oraz Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w jedną nowoczesna instytucję – Narodowe Forum Muzyki. Jest twórcą koncepcji powstania we Wrocławiu prestiżowego obiektu koncertowego pod tą samą nazwą, którego budowę koordynuje. Z inicjatywy Andrzeja Kosendiaka powstało Zrzeszenie Filharmonii Polskich, w którym pełni drugą kadencję na stanowisku Przewodniczącego Zarządu.
Kosendiak powołał do życia nowe zespoły artystyczne działające w Narodowym Forum Muzyki, są to: Chór NFM, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Chór Chłopięcy NFM. Artysta zainicjował Leo Festiwal oraz międzynarodowe spotkania chórów Singing Europe, dzięki jego staraniom w 2013 roku Filharmonia Wrocławska zorganizowała 27. Kongres International Society for the Performing Arts. Jest współinicjatorem akademii muzyki dawnej łączącej kursy mistrzowskie z koncertami (Akademia Bachowska w 2013 i Händlowska w 2014 roku). Zainicjował projekty edukacyjne – Śpiewający Wrocław, Śpiewająca Polska, Singing Europe, Pośpiewaj mi mamo, pośpiewaj mi tato, przyczynił się do powstania Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. Jest jednym z pomysłodawców miesięcznika „Muzyka w Mieście” wydawanego od 2012 roku przez Narodowe Forum Muzyki.
Andrzej Kosendiak zainicjował cykl wydawnictw płytowych 1000 lat muzyki we Wrocławiu prezentujący muzyczne dziedzictwo miasta. Jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu nagrania dzieł wszystkich Witolda Lutosławskiego – w ramach serii Opera omnia ukazało się dotąd sześć albumów. Dzięki jego staraniom realizowany jest wspólny projekt fonograficzny Paula McCreesha i Chóru NFM obejmujący nagrania wielkich dzieł oratoryjnych. Dotychczas wydane płyty zdobyły prestiżowe wyróżnienia: dwukrotnie BBC Music Magazine Award, Diapason d'Or de l'Année oraz Editor's Choice magazynu „Gramophone”.
Szczególnym zainteresowaniem artysty cieszy się muzyka dawna: w 1985 roku założył zespół Collegio di Musica Sacra i do dziś jest jego kierownikiem artystycznym. Koncertował w wielu krajach Europy, a także w USA (m.in. współpracował z Chapel Hill University NC), występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i w salach koncertowych Polski. Dokonał nagrań nieznanych dotąd dzieł z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu – Musica da Chiesa (DUX), Biblioteki w Strasburgu – F.X. Richter: Missa Pastorale, Dixit, Magnificat (CYPRES) oraz Stabat Mater A.M. Bononciniego (DUX). W 2012 i 2014 roku ukazały się płyty (CD Accord) zawierające dzieła G.G. Gorczyckiego pod batutą Andrzeja Kosendiaka, za pierwszy z albumów artysta otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną i nominację do nagrody Fryderyk. Jako dyrygent regularnie koncertuje z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną NFM, a także Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz zespołami filharmonicznymi z całej Polski.
W ostatnich latach poprowadził wykonania m.in.: oratoriów Stworzenie świata J. Haydna i Mesjasz G.F. Händla, Mszy c-moll oraz Requiem W.A. Mozarta, Mszy h-moll, a także obu Pasji J.S. Bacha (artysta wprowadził we Wrocławiu tradycję wykonywania tych dzieł w Wielkim Tygodniu), Requiem G. Fauré, kantaty Saint Nicolas B. Brittena.