Mazowsze
Mazowiecki Budżet Obywatelski
Praca przy Mazowieckim Budżecie Obywatelskim nabiera tempa. Już od czwartku ruszają konsultacje społeczne. Mieszkańcy Mazowsza będą mieli miesiąc na zgłaszanie swoich uwag do projektu uchwały. Nabór pomysłów do Mazowieckiego Budżetu Obywatelskiego ruszy w pierwszym kwartale 2020 r. Pula środków przeznaczona na zgłaszane przez mieszkańców projekty to aż 25 mln zł.
– Budżet obywatelski znakomicie wpisuje się w prowadzoną przez nas politykę zrównoważonego rozwoju. Prowadzimy wiele programów, które są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców. Chcemy ich jeszcze bardziej zaktywizować, aby wskazali nam, jakich projektów brakuje, jakie inwestycje są im potrzebne – powiedział marszałek Adam Struzik:
– Regulamin budżetu obywatelskiego projektowaliśmy przede wszystkim z myślą o mieszkańcach. Staraliśmy się napisać go prostym językiem i nie piętrzyć przeszkód formalnych. Nie wymagamy np. szczegółowego kosztorysu – wystarczy, że pomysłodawca mniej więcej oszacuje koszty projektu. Szczegółową kalkulację bierzemy na siebie – dodaje Tamara Borkowska, z-ca dyrektora Departamentu Organizacji:
KTO MOŻE ZGŁASZAĆ PROJEKT?
Projekty mogą zgłaszać mieszkańcy Mazowsza bez ograniczeń wiekowych. Każdy może zarówno zgłosić, jak i poprzeć dowolną liczbę projektów. W przypadku osób małoletnich wymagana jest zgoda rodzica lub opiekuna prawnego.
JAKIE PROJEKTY BĘDZIE MOŻNA ZGŁASZAĆ?
Do Mazowieckiego Budżetu Obywatelskiego można zgłaszać projekty inwestycyjne, dotyczące np. budowy lub modernizacji placów zabaw, siłowni plenerowych, tężni, zakupu karetek czy mobilnych gabinetów lekarskich np. okobus, jak i te nieinwestycyjne czyli np. warsztaty i zajęcia sportowe, rzemieślnicze dla dzieci, młodzieży czy seniorów, a także wydarzenia kulturalne.
Maksymalna wartość projektu inwestycyjnego to 1 mln zł, a nieinwestycyjnego – 150 tys. zł.
CZEGO MOGĄ DOTYCZYC PROJEKTY?
Zgłaszane projekty muszą spełniać kilka warunków. Przede wszystkim muszą dotyczyć zadań własnych województwa – np. profilaktyki, promocji i ochrony zdrowia, bezpieczeństwa publicznego, a także infrastruktury społecznej czy drogowej. Poza tym muszą być zgodne z przepisami prawa i dokumentami strategicznymi województwa. Proponowane inwestycje bądź przedsięwzięcia mogą być realizowane wyłącznie na mieniu województwa, a termin ich realizacji nie może przekroczyć roku budżetowego. Każdy zgłaszany projekt musi zyskać poparcie minimum 50 mieszkańców województwa.
JAK BĘDZIE MOŻNA ZGŁOSIĆ PROJEKT?
Projekty będzie można zgłaszać na odpowiednim formularzu online lub osobiście, za pomocą specjalnie do tego celu przeznaczonej platformy do obsługi Mazowieckiego Budżetu Obywatelskiego. Platforma będzie dostępna na stronie internetowej www.mazovia.pl
JAK BĘDĄ WYBIERANE PROJEKTY?
Zgłoszone projekty będą sprawdzane pod względem formalnym, a następnie przejdą ocenę merytoryczną. Oceny merytorycznej dokonywać będą departamenty i kancelarie urzędu we współpracy z wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi. Po zakończeniu oceny merytorycznej zostanie sporządzony wykaz projektów dopuszczonych do głosowania oraz tych, które otrzymały ocenę negatywną. Od oceny negatywnej będzie można się odwołać. Odwołania rozpatrzy zarząd województwa mazowieckiego.
KTO OSTATECZNIE WYBIERZE PROJEKTY?
Ostatecznie o tym, które projekty zostaną zrealizowane, zadecydują mieszkańcy w drodze głosowania. Swój głos będzie można oddać tylko jeden raz, na jeden projekt. W głosowaniu będą mogli wziąć udział wszyscy mieszkańcy Mazowsza, w imieniu osoby niepełnoletniej głos oddaje opiekun prawny. Głosować można będzie internetowo za pośrednictwem platformy internetowej lub osobiście w siedzibie urzędu, lub w jego delegaturach. Projekty wybrane przez mieszkańców zostaną zrealizowane przez samorząd województwa.