REGION
Oszuści nie odpoczywają! Tym razem nie "na wnuczka", a "na tarczę antykryzysową"
Oferują "eksperckie wsparcie" przy złożeniu wniosku, mogą "wyczyścić" konto z oszczędności. Oszuści internetowi znaleźli kolejny sposób na łatwy i szybki zarobek.
Jak informuje Komenda Główna Policji, oszuści dzwonią głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR. Przestępcy zachęcają swoich rozmówców do skorzystania z ich usług, jednocześnie wmawiają przedsiębiorcom, że składanie wniosku jest skomplikowane i czasochłonne. Przedsiębiorca ma uwierzyć, że nie poradzi sobie bez wsparcia eksperta, który czeka po drugiej stronie i oferuje pomoc.
Niestety, nie jest to chęć pomocy, a łatwego zarobku. W czasie rozmowy przestępcy proszą o podanie:
- danych osobowych;
- loginów i haseł do bankowości internetowej;
- treści SMS - kodów.
Dzięki pozyskaniu tych danych, oszuści mają dostęp do konta bankowego rozmówcy, a co za tym idzie mogą wyprowadzić środki z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.
W związku z zaistniałą sytuacją, Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają, by:
- nie podawać loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel, a także innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej
- upewnić się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
- nie otwierać wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
- nie wierzyć w zapewnienia, że rozmawiamy z funkcjonariuszem policji, a środki w Banku są w niebezpieczeństwie – zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię Banku;
- nie instalować dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej
Jak dodaje Policja, należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili.
Klienci banków w sytuacjach nietypowych mają prawo skontaktować się ze swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, mają prawo zgłosić to na Policji.
Oszuści proponują również dopłatę za dezynfekcję zamówionej paczki, pisaliśmy o tym tutaj.