Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

Kozienice

W Kozienicach zagra Kapela ze Wsi Warszawa

wtorek, 13 lipca 2021 22:11 / Autor: Michał Kaczor
W Kozienicach zagra Kapela ze Wsi Warszawa
fot. Kapela ze Wsi Warszawa
Michał Kaczor

W Centrum Kulturalno-Artystycznym w Kozienicach odbędzie się koncert Kapeli ze Wsi Warszawa i muzyków Mazowieckiego Szlaku Tradycji. Bezpłatne wejściówki będzie można odbierać od 14 lipca.

Koncert Kapeli ze Wsi Warszawa i muzyków Mazowieckiego Szlaku Tradycji  - Wiesławy Gromadzkiej z wnukami odbędzie się 18 lipca o godzinie 18:00 w sali koncertowej Centrum Kulturalno-Artystycznego w Kozienicach.

Od 14 lipca od godziny 13:00 będzie można odbierać bezpłatne wejściówki. Obowiązuje limit 2 biletów na jedną osobę. Dystrybucja w kasach Kozienickiego Doku Kultury przy ul. Warszawskiej 29.

KDK przypomina o obowiązującym reżimie sanitarnym w czasie koncertu. Uczestnicy będą zobowiązani do zakrycia ust i nosa maseczką. Udostępnionych będzie75% liczby miejsc w sali.

– Ostatni koncert Kapeli ze Wsi Warszawa odbył się w Kozienickim Domu Kultury w październiku 2020 roku i spotkał się z gorącym przyjęciem. Przypomnę, że było to jedno z ostatnich wydarzeń przed jesienno-zimowym lockdownem, a liczba miejsc była wówczas mocno ograniczona. Tym razem do dyspozycji widzów będzie znacznie więcej wejściówek, tym bardziej serdecznie zapraszam – mówi Dyrektor Kozienickiego Domu Kultury Elwira Kozłowska.

Kapela ze Wsi Warszawa Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza, ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty - skrzypce, cymbały, barabany - brzmią one wyjątkowo nowocześnie a muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z djami. Kapela zdobyła wiele nagród na polskich i zagranicznych festiwalach folkowych, m.in. „Scena Otwarta” Mikołajki Folkowe 1997 oraz nagroda Orkiestry św. Mikołaja, Festiwal Polskiego Radia „Nowa tradycja” - 1998 r. - II nagroda i nagroda publiczności. Wydała 9 albumów, z czego „Wiosna Ludu” w 2003 r. otrzymała nagrodę Grand Prix na festiwalu International Competition of Folk Music Recordings za najlepsze nagranie muzyki folk przyznane przez Europejską Unię Radiową. W 2006 r. Kapela otrzymała „Fryderyka” w kategorii najlepszy album folk/etno za płytę „Wykorzenienie” oraz znalazła się w gronie 10 nominowanych albumów do nagród amerykańskiego przemysłu muzycznego - Grammy. Na początku 2009 roku grupa otrzymała po raz drugi w swej karierze „Fryderyka”, tym razem za najlepszy album Folk 2008 – „Wymixowanie”, a w kwietniu 2010 r. zdobywa tytuł Folkowego Fonogramu Roku oraz zdobywa 3. w historii zespołu „Fryderyka” za najlepszy album Folk/World Music. Kolejne „Fryderyki” to rok 2016 za dwupłytowy album „Święto Słońca” i rok 2017 za album „Re:akcja Mazowiecka”. Zespół współpracował z Jackiem Wallem - kalifornijskim kompozytorem, dla którego zrealizował muzykę do gry komputerowej „Myst IV” - światowego bestselleru. Obok Kapeli można usłyszeć utwory samego Petera Gabriela - mentora sceny World. KzWW brała również udział w tworzeniu ścieżki dźwiękowej do jednej z popularnych w Japonii mang. W lutym 2012 r. zespół gościł w USA, gdzie na zaproszenie Andyego Teirsteina, wybitnego nowojorskiego dyrygenta i kompozytora, wziął udział w stworzeniu i wykonaniu muzyki do spektaklu „A blessing on the moon.(...)”, którego oficjalna premiera miała miejsce na jednym z największych kanadyjskich festiwali „Chutzpah! Festival” w Vancouver. Siłą kapeli są koncerty, których zespół zagrał setki, głównie poza Polską... Ponad 30 krajów, 4 kontynenty. Od Osaki, Tokio i Tajpej poprzez Moskwę, Paryż, Lisbonę, Algier po Nowy Jork, Toronto, Chicago, Seattle, Los Angeles, Vancouver, Adelaide, Melbourne i New Plymouth. Teatry, kluby, festiwale, małe grupki słuchaczy i tysięczne rzesze. I tak bez przerwy już od ponad dwudziestu lat.

Wiesława Gromadzka - Kobieta z harmonią „Może będzie jeszcze komu ludową muzykę grać?” - zastanawia się Pani Wiesława Gromadzka, słysząc, jak na skrzypcach, bębnie, gitarze i organach uczą się grać jej wnuki. Blisko 70-letnia mistrzyni harmonii pedałowej, naukę gry na tym instrumencie pobierała u swego ojca, a raczej …. wspólnie z nim. Ojciec pani Wiesławy grywał na skrzypcach. Kiedy kupił sobie harmonię, jakoś nie mógł się do niej przekonać i nawet zamierzał ją sprzedać. Żona jednak zabroniła mu tego, chcąc, by któreś z ich dzieci nauczyło się grać na tym instrumencie. Cierpliwy ojciec doskonalił się ćwicząc wspólnie z 14-letnią wówczas córką. Grywali głównie mazurki i oberki. Pani Wiesława muzykowała z ojcem po weselach, zabawach oraz potańcówkach. Bardzo jej się to spodobało. Chciała grać i śpiewać jak najlepiej i jak najwięcej. Ogromnym atutem pani Wiesławy był zawsze śpiew. Najczęściej muzykanci weselni tylko grali, a biesiadnicy śpiewali, co nie zawsze im wychodziło. Pani Wiesława pięknie śpiewała i to zjednywało jej publiczność. Nie był to jednak łatwy kawałek chleba. Muzykantom na weselach często dokuczano, nie pozwalano robić przerw, a zabawy weselne trwały i trwały. Na dodatek dawne wesela odbywały się kiedyś u pana młodego i u panny młodej. Jednak dzięki tej ciężkiej pracy i dzieleniu jej z ojcem, Wiesława Gromadzka opanowała grę na harmonii pedałowej do perfekcji. W ogólnopolskich przeglądach kapel, śpiewaków i instrumentalistów zajmuje na ogół najwyższe lokaty. Kilkanaście lat temu otrzymała nagrodę im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”. Prywatnie cieszy się, że jej wnuki też mają muzyczną smykałkę. Wnuczka zaczęła się uczyć gry na skrzypcach, natomiast wnuk gra na bębnie, organach i gitarze, a także udziela się też w zespole Wolawianki, działającym przy szkole w Wolanowie.