Mazowsze
Grójec: pojazd był za ciężki i za długi
Ponad 65 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważyła ciężarówka ze zbiornikami betonowymi. Nadmiar ładunku spowodował przekroczenia dozwolonych nacisków osi. Oprócz tego zespół pojazdów był za długi. Nieprawidłowy przewóz wstrzymali w nocy z czwartku na piątek (23/24 listopada br.), funkcjonariusze z mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.
Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego na ekspresowej „siódemce” koło Grójca zatrzymali w nocy z 23/24 listopada br. do kontroli ciężarówkę z przyczepą. Zespołem pojazdów przewożono cztery szamba betonowe z pokrywami. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej ładowności i nacisków osi na drogę. Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zespół pojazdów z przewożonym ładunkiem ważył 65,4 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 28,6 t przy normie 19 t. Zespół pojazdów był także za długi o 1,15 m - informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Załoga kierowców nie okazała zezwolenia kat. V na przejazd pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Przedsiębiorca i tak nie uzyskałby tego dokumentu. Ładunek był podzielny, co oznacza, że powinien przewozić mniej zbiorników - informuje GITD. Inspektorzy zakazali dalszego transportu szamb z miejsca kontroli drogowej. Za stwierdzone naruszenia zostanie wszczęte postępowanie z ustawy prawo o ruchu drogowym. Przedsiębiorcy grozi 18 000 zł kary.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność - wyjaśnia GITD.