Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Wojciech, biskup i męczennik, główny patron Polski
Dziś jest: Wtorek, 23 kwietnia 2024

KULTURA

Zmarł Andrzej Mitan

niedziela, 04 listopada 2018 19:09 / Autor: Elżbieta Warchoł
Foto: Marcin Kucewicz MCSW Elektrownia w Radomiu
Elżbieta Warchoł

W nocy zmarł Andrzej Mitan. Miał 68 lat

Był artystą nietuzinkowym, performerem, muzykiem. Przez ostatnie lata pracował w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu. Ostatnią wystawą Andrzeja Mitana podsumowującą jego bogatą działalność artystyczną była ekspozycja pt: "Andrzej Mitan – Sztuka (nie) zidentyfikowana" w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu. Zakończył nią swoją działalność artystyczną.

Andrzej Mitan urodził się 12 października 1950 w Pionkach. Był artystą interdyscyplinarnym i konceptualnym, wokalistą, kompozytorem, performerem, artystą wizualnym, happenerem, poetą konkretnym, poetą dźwięku, wydawcą płyt artystycznych. To jedna z najbardziej oryginalnych i zjawiskowych postaci polskiej wokalistyki i artystycznego performansu. Jego aktywność twórcza nie mieściła się w żadnym nazwanym kanonie przedstawień sztuki. Studiował na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej, Akademii Teologii Katolickiej i na KUL. Od końca lat 60. organizował grupy muzyczne, w których realizował swoje zamierzenia artystyczne – Onomatopeja (1968–1981), Święta Racja, Super Grupa Bez Fałszywej Skromności (w 2007 roku ukazał się jedyny album formacji Księga Hioba, zawierający materiał nagrany jesienią 1985 r. w Studiu Teatru STU- Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej. W tamtym czasie Mitan dysponował czystym, mocnym głosem o szerokiej rozpiętości. Partie liryczne, które śpiewał falsetem potrafiły wprowadzić słuchaczy w stan autentycznego osłupienia. Jego prezentacje za każdym razem nacechowane były atmosferą misterium i nasycone improwizacją, lecz nie zabrakło w nich także świadomości budowania kreatywnej struktury dźwiękowej. Mitan od początku swojej działalności artystycznej był również aktywnym animatorem sztuki, kuratorem i koordynatorem wielu festiwali, wystaw, koncertów i sympozjów. Pracował w Centrum Klubowym Politechniki Warszawskiej Riviera – Remont, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Centrum Animacji Kultury MKiS i w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, gdzie pełnił rolę kuratora generalnego Mazowieckiego Festiwalu Artystów Powstanie Sztuki (Radom, 2008). Był również inicjatorem i pomysłodawcą wydania 9 longplayów z legendarnej serii zatytułowanej Klub Muzyki Nowej Remont (1984, 1987 – wyd. Alma Art). Przedsięwzięcie to stanowi ewenement w skali światowej. Albumy z artystycznej serii KMNR znajdują się dziś w kolekcjach najważniejszych galerii sztuki nowoczesnej. W międzynarodowym wydawnictwie Brooken Music, poświęconym historii fonografii i sztuce seria została wyeksponowana obok dzieł Johna Cage’a, Andy'ego Warhola, Jeana Dubuffeta, Bernarda Heidsiecka, Wolfa Vostella, czy Mauricio Kagela. W 1984 roku Mitan spotkał jednego z liderów międzynarodowego ruchu artystycznego Fluxus, Emmetta Williamsa (1925–2007) i nawiązał współpracę zarówno z nim jak i z Fluxusem. Wspólnie z C. Staniszewskim i E. Williamsem zorganizował w 1987 roku w Warszawie Międzynarodowe Seminarium Sztuki ETC. W imprezie uczestniczyło ponad stu artystów z całego świata – był to pierwszy tego typu festiwal sztuki w Polsce. Rok później MSS ETC zainaugurowało działalność ekspozycyjną CSW – Zamek Ujazdowski. Była to druga po Konstrukcji w procesie (Łódź, 1981) – prezentacja sztuki współczesnej na najwyższym poziomie w Polsce. Mitan prezentował swoją twórczość, m.in. w: Galerii RR w Warszawie, Galerii Działań w Warszawie, Galerie Giannozzo w Berlinie, Filharmonii Narodowej, Galerii Biblioteka w Legionowie, Galerii GR w Grójcu, Galerii Aspekty w Warszawie, Galerii AT w Poznaniu oraz w: Krakowie, Wrocławiu, Berlinie, Moskwie, Belgradzie, Wiedniu, Zurichu, Sztokholmie, Budapeszcie, Nowym Jorku i wielu innych miastach na całym świecie. W wielu projektach towarzyszył artyście Tadeusz Sudnik, a przy pierwszej wersji Koncertu na ryby pracował z nim zaprzyjaźniony pianista jazzowy Janusz Skowron. Z obydwoma twórcami Mitan założył na początku lat 90. grupę pod nazwą Koncert Figur Niemożliwych, w której skład weszli: Cezary Konrad, Zbigniew Wegehaupt (nagrywał Księgę Hioba), Marcin Pospieszalski, Krzysztof Ścierański, Michał Miśkiewicz i Grzegorz Grzyb (w późniejszych latach skład zespołu zmieniał się). Współpracował także z wybitnym filmowcem i animatorem Grzegorzem Rogalą (Koncert na ryby – projekt dedykowany Walterowi E. Williamsowi, Kiedy Umiera Człowiek/Podniesienie), a także z synem Karolem (Koncert na ryby, Stworzenie świata – projekt zrealizowany na 100-lecie urodzin J. Cage’a). Był odznaczony, m.in. Medalem Prezydenta Warszawy IV Wieki Stołeczności Warszawy (2004) i Honorowym Odznaczeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Zasłużony dla Kultury Polskiej (2008). W 2010 roku, nakładem Stowarzyszenia Edukacji i Postępu STEP ukazał się obszerny album Tytuł roboczy 2009 (029 – 030), opracowany przez Andrzeja Mitana we współpracy z Klarą Kopcińską, Józefem Żukiem Piwkowskim i Dobrochną Badorą. Jest to historia jego życia, twórczości i jego idei sztuki, w tym: plastyki, sztuki pojęciowej, poezji i muzyki. 26 maja 2011 r. artysta został Honorowym Obywatelem Miasta Pionki 6 grudnia 2014 roku w Grójeckim Ośrodku Kultury obchodził 45-lecie pracy artystycznej. Uroczystość połączona była z promocją wydanej przez Stowarzyszenie Trzecia Fala i GOK płyty Onomatopeja. Na albumie znajduje się dziewięć utworów koncertowych grupy Onomatopeja, zarejestrowanych w klubie Riviera-Remont w latach 1975-1978. Płyty bezdźwięczne są ostatnim projektem Mitana, który w październiku 2015 roku zakończył swoją działalność artystyczną. (Za: WIKIPEDIA)