Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
POPOŁUDNIE PLUS RADOM
Sylwia Pysiak
Patron dnia: św. Maria Bernadetta Soubirous, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Wtorek, 16 kwietnia 2024

KULTURA

Sztuka w Polsce około r. 1989.

wtorek, 03 czerwca 2014 09:17 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł

Nowa wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu

Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu zaprasza na otwarcie wystawy:
Sztuka w Polsce około r. 1989. Z okazji obchodów 25-lecia wolnej Polski. (Prace z kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu)
Wernisaż w środę, 4 czerwca, o godz. 17.00 w salach Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Rynek 4/5
Wystawa „Sztuka w Polsce około r. 1989” zostanie otwarta w Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu 4 czerwca 2014 r. W 25. rocznicę pierwszych wolnych wyborów, w ramach obchodów 25-lecia wolnej Polski- wyjaśnia Mieczysław Szewczuk, komisarz wystawy. Muzeum prezentuje zestaw znakomitych dzieł, które stworzyli polscy artyści, wówczas młodzi, około r. 1989. Obrazy, rzeźby, rysunki – przypominają nam pytania, jakie zadawali sobie wówczas Polacy, co myśleli, co ich niepokoiło. Na wystawie są też prace wcześniejsze, z lat 80., a także późniejsze, z lat 90. Utrwaliły atmosferę, emocje, zapominane już dziś fakty, problemy, refleksje. To tylko fragment dużej kolekcji dzieł, w których artyści mówili o sprawach publicznych w czasach PRL-u i okresie transformacji– konsekwentnie gromadzonej w Radomiu od 35 lat- dodaje Mieczysław Szewczuk. Muzeum już trzykrotnie prezentowało tę kolekcję– w różnych układach– na wystawach rocznicowych. Po raz pierwszy w Radomiu, pt. „Sztuka w Polsce wobec spraw publicznych 1966-1994”, w 30. rocznicę Czerwca’76, w 2006 r.; po raz drugi, w 2009 r. w Bydgoszczy, pt. „W drodze do wolności” – na 20-lecie wolnej Polski (ta była największa, 130 prac na powierzchni ponad 800 m kw.). I po raz trzeci, znów w Radomiu, z okazji jubileuszu 20-lecia Muzeum Sztuki Współczesnej, w 2011, pt. „Polityka i etyka”. Muzeum posiada m. in. dużą kolekcję prac Edwarda Dwurnika, kronikarza epoki, a także wielu innych twórców, którzy wskazywali problemy etyczne– te dzieła zyskały teraz uniwersalny sens.