Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: bł. Joanna Maria de Maille, wdowa WIELKI CZWARTEK
Dziś jest: Czwartek, 28 marca 2024

KULTURA

Dwa wernisaże w Elektrowni

poniedziałek, 13 maj 2019 15:26 / Autor: Elżbieta Warchoł
za: archiwum artysty Tomasz Drewicz
Elżbieta Warchoł

Centrum Sztuki Elektrownia zaprasza 17 maja na wernisaże wystaw Marcina Berdyszaka oraz Tomasza Drewicza

Marcin Berdyszak „Pozornie niekonieczne” - Wernisaż: 17. 05. 2019, godz.17.00. Wystawa czynna do 23. 08. 2019 roku

Wystawa Marcina Berdyszaka „Pozornie niekonieczne” prezentowana w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, przedstawiać będzie prace artysty powstałe w ostatnich latach. Pokaz prac będzie podkreślał kilka wątków podejmowanych przez autora  i charakterystycznych dla jego twórczości, między innymi dialog z twórczością innych artystów jako źródło kreacji. Ten cykl dobrze znany i prezentowany w wielu miejscach w Polsce jak i zagranicą kojarzony jest  przede wszystkim z pracami podejmującymi dialog z „Synem człowieczym” Rene Magritta, Jaspera Johnsa czy Jacka Malczewskiego. Prezentowana na radomskiej wystawie instalacja „Zła widoczność”, odnosząca się do ambalaży Tadeusza Kantora, swoją premierę miała w Poznaniu w Galerii Muzalewska  jesienią 2018 roku. Problem niedostrzegania obrazów rzeczywistości podejmowany będzie  w wizualnie atrakcyjnej realizacji multimedialnej „Auto-Niebyt”, zwanej też „znikająca rzeczywistość”. Destrukcja, powtarzalność i umykające obrazy otoczenia podczas jazdy samochodem oraz ponowna rekonstrukcja bytu z tych obrazów, nam niedostępnych, w sposób dynamiczny pozwoli doświadczyć to, co umyka. Problemem, którym artysta ostatnio się zajmował to bezpieczeństwo, tak ważne i kluczowe we wszystkich aktualnych ludzkich przedsięwzięciach. Każde zabezpieczenie jest interwencją i wymusza na nas konkretne konsekwencje. „Pancerze wymuszające” - obiekty zrealizowane w 2017 roku w dość opresyjny sposób nawiązują do tej sytuacji, jak i obrazy z cyklu „Kiedy bariera staje się treścią”, czy „Części wspólne jako bariera”, które również będą prezentowane obok innych obrazów i obiektów malarskich. Tytuł wystawy dotyczy stosunku artysty do pytań, które stawia  mając świadomość, że dotyczą każdego, choć z pozoru wydawać się może inaczej. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie obszerna publikacja zatytułowana „Wmiędzyczasie” autorstwa Marcina Berdyszaka i Jaromira Jedlińskiego, której opracowanie graficzne zaproponował Tadeusz Burniewicz. Książka to rozmowa o wielowątkowej twórczości Marcina Berdyszaka na tle doświadczeń Jaromira Jedlińskiego, a wydana została w dwóch wersjach językowych: angielskiej i polskiej. Promocja tego wydawnictwa nastąpi na otwarciu wystawy z udziałem autorów. Wydawcą jest Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia.

Marcin Berdyszak urodził się w 1964 roku. Jest absolwentem PWSSP w Poznaniu, którą ukończył w 1988 roku. Dyplom z malarstwa  realizował w pracowni malarstwa prof. Włodzimierza Dudkowiaka, a z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego. Od roku 1989 związany  jest z Akademią Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytetem Artystycznym) w Poznaniu. Pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego i prowadzi pracownię działań przestrzennych na Wydziale Rzeźby. W latach 1999- 2002 prodziekan Wydziału Edukacji Artystycznej w ASP w Poznaniu. W latach 2002-2008 pełnił funkcję prorektora ds. studenckich i współpracy z zagranicą. Rektor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w latach 2008-2016. Członek Stowarzyszenia Artystyczno - Edukacyjnego „Magazyn”, którego jest współzałożycielem wraz z Tadeuszem Wieczorkiem, Piotrem Pawlakiem i Wojciechem Nowakiem. Marcin Berdyszak jest twórcą olbrzymich instalacji w przestrzeniach otwartych w końcu lat 80., często realizowanych w ramach Galerii Utilis, którą rozumiał jako zbiór miejsc będących  jednocześnie potencjalnymi częściami prac. Znany z prac z owocami, a szczególnie z realizacji z 1995 roku „Fresh Fruit table Hommage a Gordon Matta-Clark” zrealizowanej w galerii ON w Poznaniu, gdzie piłą łańcuchową przyciął 1000 cytryn uwalniając sok i zapach, który był później bohaterem wielu jego realizacji prezentowanych miedzy innymi na indywidualnej wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w 1997 roku jak i w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w roku 1998. Z owocami i ich plastikowymi imitacjami pracuje do dziś, co czyni go rozpoznawalnymszczególnie z często obecnego w twórczości banana jako wartości stałej, która podlega najróżniejszym kontekstom. Jego wielowątkowa twórczość, w której zajmuje się kulturą i jej wszelkimi skutkami, stereotypami jak i uprawia dialog z twórczością innych artystów, prezentowana była na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą. Prace poznańskiego artysty znajdują się w licznych kolekcjach w Polsce i zagranicą. Między innymi: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Szczecińskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Bytomiu, Kolekcja Tatrzańskiej Galerii w Popradzie, Kolekcja Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Kolekcja Bausparkasse Swabisch Hall-Niemcy, Kolekcja Manfreda Kluckerta-Niemcy, Kolekcje prywatne, m.in.: Wojciecha Fibaka czy Waldemara Andzelma i wiele innych.

WYSTAWY INDYWIDUALNE

2017 Bansky Dvor Kultur Center, Banja Luka, Bosnia and Hercegovina2016 UP Gallery with Patik Kovacovsky, “Real-fiction”, Berlin, Germany2016 Jan Koniarek Gallery “Free Style” with Patik  Kovacovsky, Trnava, Slovakia2015 Haus der Modernen Kunst “Dis-Position” with Jan Berdyszak, Staufen, Germany2015 Galeria Fibak „Za wartość przestrzeni” z Janem Berdyszakiem, Warsaw, Poland2014 City Gallery with Patrik Kovacovcky, Bratislava, Slovakia2010 Tatranska Gallery, Poprad, Slovakia2003 Kunsthaus Santa Fe , San Miguel de Allende , Guanajuato , Mexico2001 Kulturforum Rheine, Closter Bentlag, Rheine , Germany    2001 The Center for Contemporary Art , Gallery II Ujazdowski Castle , Warsaw , Poland

WYSTAWY ZBIOROWE

2015 “Anmerkungen Zum Beginn des Kurzen 20.Jahrhunderts”, Museums Quartiers, Wien, Austria

2013 “Polish Art and Animation from Poznań”, Habeer Gallery, Bersheva, Israel2011 „Dobre sąsiedztwo”, Kunstraum Bethanien, Berlin, Germany2009 „Tożsamość sztuki- Marcin Berdyszak”, Zafos Xagoris, Muzeum Narodowe, Wrocław, Poland2008 “Chicago Verge”, I Space Gallery, Chicago, IL, USA

Tomasz Drewicz, „Komfort termiczny” - Wernisaż: 17.05. 2019 roku, godz.17.00. Wystawa czynna do 23.08.2019 roku

Prezentowana w radomskiej Elektrowni wystawa pt. „Komfort termiczny” autorstwa Tomasza Drewicza ukazuje jego najnowsze prace, w których odnosi się do zjawiska Ciepła. Autor rozpracowuje tę problematykę na wielu polach - zarówno czysto fizycznych jak i w szerszym znaczeniu. Ciepło traktuje bowiem jako metaforę, mówiącą o wszechobecnej potrzebie wymiany oraz o ciągłym, nieskończonym procesie dochodzenia do równowagi. W swoich pracach wykorzystuje różne materiały, a wśród nich i te mające ciekawe właściwości cieplne, czyli na przykład farbę termochromową, która w reakcji na zmianę temperatury robi się przezroczysta oraz kruszywo korkowe, które posiada bardzo dobre właściwości termo i dźwięko - izolacyjne. Wybrane substancje stają się dla niego fundamentem, na którym konstruuje szeroko interpretowalne sytuacje, nazywane przez samego artystę „zdarzeniami”. Jego ostatni projekt prezentowany jesienią 2018 roku w galerii AT w Poznaniu, będący subtelnym komentarzem do bieżącej sytuacji politycznej, odnosił się jednocześnie do problematyki cenzury, inwigilacji, prawa do zgromadzeń, społecznych zachowań wobec „obcego” itp. Korzystając ze specyficznych warunków ekspozycyjnych jakimi dysponuje Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu autor rekonstruuje tę sytuację i ponownie buduje swój autorski dialog z widzem poszerzając go, tym razem, o kwestie związane z miejscem oraz czasem...

Tomasz Drewicz - Ur. 29.04.1982 w Obornikach Wielkopolskich. Artysta, kurator, krytyk i animator kultury.

W latach 2001 - 2005 studiował na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska na Politechnice Poznańskiej. W latach 2004 - 2009 na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Ukończył studia na Wydziale Edukacji Artystycznej w dwóch specjalnościach: Promocja i Krytyka Sztuki oraz Pedagogika Sztuki. Dyplom w drugim zakresie (z Rzeźby) w pracowni prof. Marcina Berdyszaka. Od roku 2009 pracuje na macierzystej uczelni – obecnie na stanowisku adiunkta w VI Pracowni Rzeźby i Działań Przestrzennych. W roku 2014 uzyskał stopień doktora sztuki. Laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” w roku 2010 oraz Stypendium Artystycznego Miasta Poznania w roku 2011. Zrealizował kilka wystaw indywidualnych. Brał również udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Publikuje teksty w magazynach polskich i zagranicznych. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się przede wszystkim instalacją i obiektem. Często sięga również po inne media takie jak: fotografia, wideo a czasem również performance. Swoje realizacje nazywa „zdarzeniami”, a do ich współtworzenia często zaprasza odbiorców. W swoich ostatnich pracach rozpatruje zagadnienia związane z fenomenem „ciepła”. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

WYSTAWY INDYWIDUALNE:

 2018 – „Ciepłem”, Galeria AT, Poznań

2015 – „Obiekt a instalacja”, Ogólnopolski Przegląd Sztuki Współczesnej FORMA, Rawicz

2015 – „Zaraz wracam”, Galeria AT, Poznań

2014 – „Pętla”, Galeria SIŁOWNIA, Poznań

2009 – „Dyby”, Galeria PRZYCHODNIA, Poznań

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:

2018 - „Interplay”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko,

2017 - „Litość / Trwoga”, Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski

2016 - „Synteza sztuk”, Galeria Miejska BWA Bydgoszcz

2015 - „Poza protokołem / Off the record”, UP Gallery, Berlin

2014 - „InSpiracje – EXTREME”Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej, Galeria 13 Muz, Szczecin

 (za: MCSW Elektrownia)