Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Agnieszka z Montepulciano, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Sobota, 20 kwietnia 2024

KULTURA

Piotr Lutyński, Wielowymiarowość. Nowa wystawa w Elektrowni

wtorek, 05 października 2021 09:28 / Autor: Elżbieta Warchoł
foto: MCSW Elektrownia
Elżbieta Warchoł

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza w piątek, 8 października na otwarcie wystawy prac Piotra Lutyńskiego pt: Wielowymiarowość.

Wernisaż w piątek, 8.10.2021 roku, o godz.18.00 w siedzibie MCSW Elektrownia przy ul. Kopernika 1. Wystawa będzie czynna do 12.12.2021 roku

„MATERIA SKŁADA SIĘ JEDYNIE Z NIE MATERII” - Max Planck - fizyk kwantowy

Sztuka jest dla mnie materializacją wibracji światła, środkiem do odkrywania innych wymiarów rzeczywistości. Wielowymiarowość, materialność, niematerialność – to słowa klucze tej wystawy - wyjaśnia Piotr Lutyński. W przestrzeni galerii autor wyodrębnia pięć segmentów tematycznych.

  1. Nasze myśli realizują się w życiu – materializacja słowa, przestrzeń Buddy. Sala zbudowana z rzeźb przedstawiających nietypowe figury Buddy podkreślające materialną i niematerialną naturę rzeczy. Obiekty eksponowane w konfrontacji z malarskimi kompozycjami centrycznymi, nawiązującymi do symbolicznej wizji domniemanego wielkiego wybuchu lub przypominającymi modele atomu (2018–2021)
  2. Drugie życie – ciało niematerialne. W zaciemnionym wnętrzu konfrontacja zagęszczonej kompozycji starych luster z odbijającą się w nich sylwetką postaci astralnej, postaci z innego wymiaru (2007–2021)
  3. Bracia mniejsi – jajko czy kura? Przestrzeń świata zwierząt, fantomy szkieletów kury, królika, zestawianych z malarstwem abstrakcyjnym. Poszukiwanie sensów, zależności i ukrytych wymiarów (2018–2021)
  4. Pole koloru – skrzynie, obrazy z malarstwem abstrakcyjnym wypełnione elementami organicznymi, całość zatopiona w zbożu (2005–2021)
  5. Ukryty wymiar – przenikanie światów, symetria. Przestrzeń obiektów surrealistycznych. Przenikanie się świata ludzi i zwierząt, w którym zwierzęta zastępują ludzi w ich rolach społecznych, tworząc wielowymiarowość znaczeń. Wanna z rogami jelenia, wózek dziecięcy z sercem danieli, lampka nocna z ptasim gniazdem, zegary z kranikami – symbole czasu. Ukrzesłowienie – głowa jelenia połączona z krzesłem – uprzedmiotowienie (2016–2021)

Piotr Lutyński urodził się w 1962 roku w Tychach. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoni Kenara w Zakopanem. Studiował na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, dyplom w 1990 roku w pracowni grafiki prof. Eugeniusza Delekty. Zajmuje się rzeźbą, malarstwem, wykonuje obiekty, instalacje, performance, koncerty muzyki eksperymentalnej, pokazy multimedialne. Realizuje pokazy muzyczno-wizualne, w których uczestniczą żywe zwierzęta zestawiane z malarskimi kompozycjami, rzeźbami, poezją i muzyką. Od końca lat 90. zwierzęta stały się współtwórcami działań artysty. Lutyński uważa, że żywe zwierzęta pomagają otworzyć się widzom na pokazywane obiekty, dzięki nim przełamuje sztuczność konwencji galeryjnego wydarzenia.

Współzałożyciel (z Markiem Kozicą) grupy-zespołu muzyki improwizowanej RDZEŃ, twórca RDZEŃ2 (koncerty z Ryszardem Krynickim) oraz RDZEŃ 69. Prowadzi akcje totalne w przestrzeni miast, polegające na interdyscyplinarnym koncercie połączonym z  akcją artystyczną (PROJEKT KR736EJ Autobus – Galeria – Pracownia). Zrealizował dwa filmy „Ocean elektronów” i „Wielowymiarowość”.

Od wielu lat prowadzi wykłady, warsztaty plastyczne i muzyczne dla dzieci i dorosłych, łącząc tematy sztuk wizualnych i fizyki współczesnej z muzyką (MOCAK, Muzeum Narodowe w Krakowie, Bunkier Sztuki w Krakowie, Centrum Kultury w Katowicach – m.in. projekt Futur Artist, MCSW Elektrownia w Radomiu, Galeria Arsenał w Białymstoku, i wiele inych). Związany z MOCAK-iem w Krakowie, Galerią Starmach w Krakowie, Galerią Foksal w Warszawie.

Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Narodowego, Bunkra Sztuki, MOCAK-u w Krakowie, Małopolskiej Fundacji Sztuki Nowoczesnej – Znaki Czasu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Białymstoku, Fundacji dla Śląska w Katowicach, Muzeum w Szamotułach, Galerii Foksal w Warszawie, Galerii Starmach w Krakowie, Galerii Muzalewska w Poznaniu oraz u prywatnych kolekcjonerów w kraju i za granicą.

Jest członkiem Stowarzyszenia Otwarta Pracownia. Mieszka i pracuje w Krakowie.