Na antenie: NOCNE ŚWIATŁA
Paweł Krzemiński
Patron dnia: 23 listopada - św. Klemens I, papież i męczennik
Pochmurno

3°C

Radom

Pochmurno

Wilgotność: 87%

Wiatr: 17.70 km/h

  • 23 Lis 2017

    Pochmurno 8°C 3°C

  • 24 Lis 2017

    Bardzo pochmurno 8°C 2°C

Radio Plus Radom /KULTURA/ARBORETUM na półmetku

Kultura

ARBORETUM na półmetku

12 wrzesień 2017 / Tekst
za: pixabay

Wkrótce finał III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM

Albert Carbonell Sauri, Gianluca Castelli, Michael Gatonska, Wojciech Kostrzewa, Andrea Portera, Hajime Shimizu to nazwiska kompozytorów, którzy zostali wyłonieni w trakcie obrad jury spośród 110 autorów nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do drugiego etapu konkursu - informuje Agnieszka Stanicka z Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Piotr Moss i Maciej Żółtowski. Do drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac (podane w kolejności alfabetycznej wg nazwisk autorów):

  1. Albert Carbonell Sauri – tytuł: Sketches /Hiszpania
  2. Gianluca Castelli – tytuł: Much Madness/Four haunting delusions /Niemcy (pochodzenie: Włochy)
  3. Michael Gatonska – tytuł: Deep is the voice of the Forest /Polska (pochodzenie: USA)
  4. Wojciech Kostrzewa – tytuł: Novelette /Polska
  5. Andrea Portera – tytuł: Dragon-fly Emblem /Włochy
  6. Hajime Shimizu – tytuł: Kazaogi – Beschwörung des Windes /Japonia

Jury obradowało w siedzibie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w pierwszych dniach września. Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających dwa dni obradach, jurorzy uzgodnili werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że wśród najlepszych znajdują się także Polacy. Stwierdzili, że teraz pozostaje tylko czekać na koncert finałowy.

Autorzy najlepszych kompozycji zostali już poinformowani o decyzji jury i zaproszeni do Radomia na koncert laureatów, który odbędzie się 21 listopada. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną zapadnie decyzja głównego jurora, prof. Krzysztofa Pendereckiego, o wyborze laureatów. Przyznane zostaną trzy nagrody regulaminowe:

I nagroda: 30000 zł

II nagroda: 10000 zł

III nagroda: 5000 zł

Swoje poparcie i sympatie będzie mogła wyrazić także publiczność. Każda osoba z widowni otrzyma kartę do głosowania, na której będzie mogła wskazać ulubiony utwór. Twórca, który uzyska największą ilość głosów otrzyma nagrodę specjalną w wysokości 5 tys. zł.

Celem organizowanego konkursu jest wzajemne zbliżenie muzyki współczesnej i publiczności regularnych koncertów filharmonicznych. Dotychczas realizowane konkursy nie uwzględniały udziału publiczności podczas finalnego wyboru laureatów. Unikalne jest też powierzenie funkcji jurora na tym etapie jednej osobie. Jest to tym samym konkurs autorski, w którym odpowiedzialność nie jest rozłożona na kilka, często bliżej nie znanych osób. Wzorem jest tu dla nas organizowany od wielu lat z wielkim powodzeniem konkurs Toru Takemitsu Composition Award w Tokyo, gdzie funkcję głównego jurora powierza się co roku wielkiemu autorytetowi świata muzycznego. Zderzenie, teoretycznych często, koncepcji kompozytora z żywym wykonaniem i wydanie ostatecznego werdyktu dopiero po nim, otwiera drogę do włączenia prawdziwie wartościowych utworów w regularny obieg artystyczny. Jest to także koncepcja niesłychanie atrakcyjna dla publiczności, której przybliża się proces wartościowania nowej muzyki, a także sprawia się, że u współczesnego słuchacza rozbudzona zostaje ciekawość rzeczy nowych, a nie tylko tych znanych i powszechnie lubianych. Muzyka współczesna przestaje być w ten sposób domeną specjalistów i bywalców elitarnych festiwali. Konkurs zaowocuje także powstaniem wielu nowych dzieł, z których sześć doczeka się światowego prawykonania podczas tego koncertu finałowego w Radomiu.

 Dofinansowano ze środków Gminy Miasta Radomia. Mecenas Konkursu: ITM Group. Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Finał Konkursu Kompozytorskiego ARBORETUM - 21.11.2017 (wtorek), godz. 18:00 Sala Koncertowa im. Krzysztofa Pendereckiego Zespół Szkół Muzycznych w Radomiu, ul. 25 czerwca 70

 Wystąpi: Radomska Orkiestra Kameralna

W programie utwory zakwalifikowane do finału konkursu ARBORETUM:

Albert Carbonell Sauri – tytuł: Sketches

Gianluca Castelli – tytuł: Much Madness/Four haunting delusions

Michael Gatonska – tytuł: Deep is the voice of the Forest

Wojciech Kostrzewa – tytuł: Novelette

Andrea Portera – tytuł: Dragon-fly Emblem

Hajime Shimizu – tytuł: Kazaogi – Beschwörung des Windes

Koncert z udziałem jurorów i przewodniczącego jury, prof. Krzysztofa Pendereckiego

 

 

Joomla SEF URLs by Artio

ARTYSTA TYGODNIA

"Maria Magdalena"

SEDNO SPRAWY

sedno sprawy 1

REKLAMA

TWEETY FRANCISZKA

POLECAMY

LAS - DOBRE SĄSIEDZTWO

GRAMY Z CZARNYMI RADOM

 Drużyna M pkt
ZAKSA Kędzierzyn-Koźle 11 32
PGE Skra Bełchatów 9 21
Indykpol AZS Olsztyn 10 20
Trefl Gdańsk 9 18
Espadon Szczecin 10 18
GKS Katowice 10 17
Jastrzębski Węgiel 9 17
Asseco Resovia Rzeszów 9 16
ONICO Warszawa 10 16
Cuprum Lubin 10 14
MKS Będzin 10 10
Cerrad Czarni Radom 9 10
Łuczniczka Bydgoszcz 10 10
BBTS Bielsko-Biała 11 5
Dafi Społem Kielce 10 5
Aluron Virtu Warta Zawiercie 9 5

POLECAMY

230x190 4

39. PIELGRZYMKA RADOMSKA