Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Agnieszka Morawska
Patron dnia: św. Stefan IX, papież WIELKI PIĄTEK
Dziś jest: Piątek, 29 marca 2024

PORT LOTNICZY WARSZAWA RADOM

Komunikacja największym atutem Portu Lotniczego w Radomiu

środa, 11 września 2019 10:58 / Autor: Radosław Mizera
Radosław Mizera

Port lotniczy w Radomiu będzie najlepiej skomunikowanym lotniskiem w Polsce - uważa Ireneusz Kołodziej z międzynarodowej firmy doradczej Arup. To właśnie raport tej firmy, który powstał na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", rekomenduje przeniesienie części ruchu z Lotniska Chopina do Radomia.

Ireneusz Kołodziej, który był gościem Radia Plus Radom przypomniał, że Lotnisko Chopina w Warszawie już w 2020 roku ma osiągnąć maksymalną przepustowość. - W tym roku prawdopodobnie przekroczy liczbę 20 mln pasażerów. Zwiększenie tam ruchu bez rozbudowy będzie niemożliwe. I każdy będzie musiał sobie odpowiedzieć na pytanie, albo latam z lotniska innego niż Chopina albo nie latam wcale. Oferta PPL z lotniskiem w Radomiu to szansa dla wszystkich - powiedział Ireneusz Kołodziej.

Ruch lotniczy z Radomia będzie dwusegmentowy: czarterowy i niskokosztowy. Jeśli chodzi o czartery PPL stawia na sezon - lato 2021. Natomiast loty niskokosztowe ruszą zimą 2020/2021.

- W Katowicach jest dużo lotów czarterowych, a w Krakowie praktycznie ich nie ma, ale to nie znaczy, że pasażerowie z Małopolski nie latają na wczasy. Korzystają z lotniska w Katowicach - zwrócił uwagę ekspert firmy Arup. Dodał, że terminal Portu Lotniczego w Radomiu będzie dwukrotnie większy od podobnego obiektu w Modlinie. Według niego na korzyść Radomia przemawia przygotowanie inwestycji i szybkość jej realizacji. Wykonawca znajduje się już na budowie pasa startowego.

- Radom po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego swoją wielkością i ofertą zdominuje Modlin. Port w Radomiu będzie najlepiej skomunikowanym lotniskiem w Polsce. Dojazd z Radomia do CPK będzie zdecydowanie lepszy, niż dojazd do Modlina nawet z centrum Warszawy. Za radomską ofertą przemawia dobra infrastruktura drogowa i kolejowa. Kiedy zacznie się wylewanie betonu pod pas startowy, to wszelkie spekulacje medialne podważające sens budowy lotniska w Radomiu szybko się skończą - powiedział Ireneusz Kołodziej.

Arup w swoich analizach przewiduje, że w 2028 roku ruch lotniczy na Mazowszu wzrośnie o 67-124 proc., osiągając od 31 do prawie 42 mln pasażerów.

Z Ireneuszem Kołodziejem rozmawiał Radosław Mizera:

W pierwszej fazie radomskie lotnisko będzie mogło wykonywać co najmniej 70 operacji dziennie i będzie funkcjonowało w formule 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu. Do 2020 roku w terminalu zostanie wybudowanych 30 stanowisk check-in, 9 punktów kontroli bezpieczeństwa i tyle samo stanowisk odprawy. Będzie też 8 punktów odprawy paszportowej w strefie przylotów i 3 karuzele odbioru bagażu.

Prace przy budowie drogi startowej potrwają do sierpnia 2020 roku. Następnie w planach jest budowa drogi kołowania (od października 2019 do sierpnia 2021), układu drogowego (październik 2019-sierpień 2020), obiektów kubaturowych (wrzesień 2019-październik 2020). Najpóźniej rozpocznie się budowa terminala. Tutaj czasu nie będzie za dużo, bowiem rozpoczęcie prac planowane jest na grudzień 2019 roku. Zakończenie to październik 2020, a więc miesiąc przed rozpoczęciem działalności lotniskowej.

Koszty budowy lotniska w Radomiu to ok. 425 mln zł. Lotnisko ma zostać oddane do użytku w pod koniec 2020 roku.

ZAPRASZAMY DO NAS