Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Radio Plus Radom
Patron dnia: św. Agnieszka z Montepulciano, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Sobota, 20 kwietnia 2024

RADOM

Opóźnienia na lotnisku i bomba ekologiczna?

wtorek, 17 lipca 2018 10:42 / Autor: Weronika Chochoł
fot. Port Lotniczy Radom
Weronika Chochoł

Jak prezentuje się sytuacja przejęcia Portu Lotniczego Radom-Sadków przez Przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze i czy grozi nam bomba ekologiczna? Na aspekty środowiskowe i opóźnienia na radomskim lotnisku zwraca uwagę Dziennik Gazeta Prawna.

Co z przejęciem przez PPL?

- Prezydent Radomia i podległa mu spółka Port Lotniczy Radom zamrozili kilka miesięcy temu jakąkolwiek relację z Przedsiębiorstwem Polskie Porty Lotnicze - mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Kosztowniak:

- Miejmy świadomość, że PPL to nie dobry wujek, który przychodzi i daje pieniądze. To poważne przedsiębiorstwo państwowe, które twardo stawia swoje wymagania. - mówi prezydent Radomia Radosław Witkowski. Wczoraj odbyło się spotkanie przedstawicieli miasta oraz Portu Lotniczego Radom, a także Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze. Teraz ruch należy do PPL-u. - zapewnia prezydent Witkowski:

 Bomba ekologiczna?

A interes mieszkańców może być zagrożony. Jak czytamy w DGP, z raportu firmy badawczej Arup wynika, że problemy rodzą też niektóre aspekty środowiskowe. Jako główne ryzyko wskazuje się hałas (po zachodniej stronie lotniska znajdują się zabudowy mieszkaniowej). To ogranicza możliwość nocnych startów i lądowań. Do tego grunty pod rozbudowę lotniska to tereny powojskowe które mogą zawierać m.in. metale i metaloidy (arsen, cynk, miedź, nikiel, ołów i rtęć). „Wykrycie historycznego zanieczyszczenia gruntu na terenie planowanej rozbudowy lotniska może skutkować ryzykiem wpływu na harmonogram prowadzenia inwestycji oraz ryzykiem wzrostu kosztów”  - czytamy w raporcie.

- Mówienie, że w każdym terenie gdzie kiedyś stacjonowało albo stacjonuje dzisiaj wojsko, znajdują się jakieś substancje problematyczne jest mocną przesadą. Podobnie jak hałas - lotnisko Chopina funkcjonuje, mimo że jest tam dużo większy ośrodek miejski. - mówi poseł Andrzej Kosztowniak:

Polskie Porty Lotnicze cały czas wierzą w inwestycję w Radomiu. Nie dalej jak tydzień temu prezes spółki Mariusz Szpikowski na sejmowej Komisji Infrastruktury mówił o atutach lokalizacji w Radomiu lotniska wspomagającego port na Okęciu:

- Lotnisko Radom Sadków można rozbudować w ciągu 2 lat, osiągnąć fazę pierwszą i mieć możliwość obsługi 3 mln pasażerów czarterowych. W Modlinie taka inwestycja wymagałaby 4 lat bez możliwości fazowania. Koszt inwestycji w Radomiu to mniej niż 500 mln zł, w Modlinie - 1 mld 45 mln zł - porównywał Mariusz Szpikowski. Mówił także o uwarunkowaniach środowiskowych. - Bardzo istotną sprawą jest przepustowość środowiskowa. Dziś Modlin ma decyzję środowiskową na 66 operacji na dobę. Jest blisko wykonania tego limitu. My przenosząc ruch z Lotniska Chopina potrzebowaliśmy natomiast ok. 120 operacji dodatkowo, co wymaga zmiany decyzji środowiskowej - powiedział Mariusz Szpikowski.