Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
KTO RANO WSTAJE
Kasia Kozimor, Tomek Waloszczyk
Patron dnia: św. Gerard, biskup i męczennik
Dziś jest: 24 września 2020

RADOM

Elektryczne hulajnogi - będą zmiany w zasadach korzystania

piątek, 05 czerwca 2020 14:59 / Autor: Michał Kaczor
fot. Patrycja Buława
Michał Kaczor

W Radomiu jest coraz więcej użytkowników hulajnóg elektrycznych. Obecnie korzystający z tego sprzętu są traktowani jako piesi. To jednak ma się zmienić. Rząd planuje wprowadzenie ograniczeń.

Elektryczne hulajnogi zyskują coraz większą popularność w Radomiu. W marcu jedna z firm zaczęła oferować wynajem takiego sprzętu na minuty. Wystarczy pobrać aplikację na telefon, założyć konto, podłączyć kartę płatniczą i można jechać.

Z hulajnogami z napędem elektrycznym jest jednak pewien problem - gdzie nimi jeździć, żeby nie łamać prawa i żeby było bezpiecznie? Na tę chwilę są one traktowane jak osoby piesze.

- Na ten moment hulajnoga - zwykła czy wyposażona w silnik - w obecnym stanie prawnym nie może być nazwana przez nas pojazdami. Poruszanie się przy pomocy takich urządzeń - na chwilę obecną - nie wymaga jakichkolwiek uprawnień. Tutaj sprawa jest niezdefiniowana. Z punktu widzenia ustawy taka osoba jest osobą pieszą - tłumaczy mł. insp. Jacek Mnich, naczelnik mazowieckiej drogówki.

Powstaje zatem pytanie, gdzie taka osoba może poruszać się, żeby było to zgodne z prawem?

- Jako osoby piesze - na chodnikach - mówi naczelnik.

Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. W całej Polsce dochodziło wielokrotnie do wypadków z udziałem właśnie elektrycznych hulajnóg. Co prawda nie osiągają one zawrotnych prędkości, bo zgodnie z prawem mogą jechać maksymalnie 25 km/h, ale to wystarczy, żeby w przypadku zderzenia doprowadzić do poważnych obrażeń pieszego.

- Najczęściej widzimy je na chodnikach, ale nie jest to rozwiązanie bezpieczne - tłumaczy Maria Dąbrowska z Instytutu Transportu Samochodowego.

Najlepiej jeździć poza drogami publicznymi.

- Nie ma najmniejszego ograniczenia, żeby tego typu urządzeń używać poza drogami publicznymi. Mówimy tu o dużych placach, ścieżkach parkowych - mówi naczelnik mazowieckiej drogówki.

Takie rozwiązanie niekoniecznie odpowiada jednak użytkownikom elektrycznych hulajnóg. Wiele osób argumentuje, że to ma być środek transportu, a nie forma rekreacji w parkach.

Ta sytuacja może wkrótce zmienić się. Powstał bowiem projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym, który porządkuje kwestie związane z urządzeniami transportu osobistego. Czytamy, że hulajnoga elektryczna będzie traktowana jako rower. Użytkownicy będą musieli zatem posiadać minimum kartę rowerową i wtedy zgodnie z prawem będą mogli poruszać się po ścieżkach rowerowych czy drogach publicznych.

W projekcie nowelizacji jest także limit wieku. Z elektrycznych hulajnóg nie będą mogły korzystać osoby poniżej 10 roku życia.

Planowany termin przyjęcia projektu to III kwartał 2020 roku.