Na antenie: W rytmie Radomia i regionu
Magda Gliszczyńska, Wojtek Sałek
Patron dnia: 25 czerwca - bł. Dorota z Mątowów, wdowa
Radio Plus Radom /RADOM/Aplikacja Bolt uderzy w radomskich taksówkarzy?

Wiadomości z Radomia

Aplikacja Bolt uderzy w radomskich taksówkarzy?

10 kwiecień 2019 / Tekst

11 kwietnia w Radomiu rusza aplikacja Bolt. To platforma do świadczenia usług transportowych. - Nie boimy się żadnej konkurencji - mówi Wiesław Mizera, prezes zarządu Zrzeszenia Transportu Prywatnego w Radomiu.

fot. Artur Andrzej/WikipediaCC
fot. Artur Andrzej/WikipediaCC

Aplikacja budzi wiele kontrowersji. W ostatnich dniach spór wkroczył na szczebel rządowy. Taksówkarze protestowali w Warszawie i chcą zablokowania tego typu aplikacji do momentu uregulowania ich ustawą.

Chodzi o to, że kierowcy świadczący usługi transportowe robią to po niższych cenach, bo nie muszą spełniać szeregu wymogów, jakie są nakładane na taksówkarzy.

- Obowiązek posiadania licencji, zarejestrowania i prowadzenia działalności, co wiąże się z opłatami ZUS-u, podatków i innych danin związanych z tą działalnością - wylicza Wiesław Mizera, prezes zarządu Zrzeszenia Transportu Prywatnego w Radomiu.

Według prezesa Mizery prowadzenie tego typu działalności po takich cenach nie może być legalne.

- Nie boimy się żadnej konkurencji. U nas jest miejsce dla wszystkich - dla przewoźników indywidualnych, dla firm i dajemy sobie z tym radę. Mamy ugruntowaną pozycję. Natomiast wszyscy, którzy tu pracują, muszą mieścić się w jakichś ramach. Nie mam obaw, jeśli to będzie funkcjonowało na tej zasadzie. Problemem może być sytuacja, kiedy to będą działania nieformalne, czyli kierowcy, którzy nie płacą podatków, firma, która działa na dziwnych zasadach. Nie jest to takie oczywiste, bo to można wnioskować z ceny. One są dziwnie niskie. Tak niskie, że według nas nie mogą to być działania legalne. Nie można z tego zapłacić ZUS-u, kupić paliwa i ponieść tych wszystkich kosztów, bo wtedy trzeba by było dopłacić - mówi prezes Mizera.

Prezes Mizera przekonuje, że w jego firmie wszystko jest przejrzyste.

W Warszawie trwają rozmowy rządu z taksówkarzami w sprawie uregulowania przewozów świadczonych przez aplikacje typu Bolt czy Uber.

- My jako strona rządowa, jak i strona społeczna, czyli przedsiębiorcy-taksówkarze, jesteśmy zainteresowani, żeby ta ustawa jak najszybciej została uchwalona - mówi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Radomscy taksówkarze krytycznie odnoszą się do działalności aplikacji na obecnych zasadach.

- Nie mam nic przeciwko temu, żeby ludzie przewozili ludzi i towary, ale niech działają na równych zasadach. Niech mają licencję, niech płacą ZUS, skarbowy, niech mają badania, koguta na taksi - mówi jeden z taksówkarzy.

Aby zarejestrować się w aplikacji Bolt, należy przedstawić komplet dokumentów, zawierających m.in. zaświadczenie o niekaralności i ważną polisę OC. Auto do przewożenia pasażerów musi być 5 drzwiowe, zadbane, w dobrym stanie wizualnym i technicznym. W celu cotygodniowego rozliczenia, kierowcy muszą prowadzić również działalność gospodarczą, bądź współpracować z licencjonowanym partnerem flotowym - tak jest w teorii. Problem w tym, ze w innych miastach, gdzie aplikacja zaczęła działać dużo wcześniej, inspekcje transportu drogowego przy kontrolach najczęściej stwierdzają nieprawidłowości. Zazwyczaj jest to brak licencji na przewóz osób. Zgodnie z regulaminem aplikacji, odpowiedzialność za nieprzestrzeganie przepisów spada na kierowcę, więc to właśnie on obarczany jest karami, które czasem przekraczają kilkanaście tysięcy złotych.

W zeszłym tygodniu rząd przyjął projekt, który nakłada na kierowców tego typu aplikacji obowiązek posiadania licencji. Przepisy pozwalają też na zastąpienie tradycyjnego taryfikatora aplikacją mobilną. Jednocześnie mają zostać obniżone opłaty za uzyskanie licencji na samochód osobowy. Obecnie trwają rozmowy rządu z taksówkarzami, którzy chcą zakazu funkcjonowania aplikacji do czasu wprowadzenia odpowiednich uregulowań prawnych.

Alex Karstel z Bolt Polska tłumaczy, że obecna propozycja rządu już jest kompromisem.

Taksówkarze zapowiadają, że jeśli rząd nie ureguluje działania firm typu Bolt czy Uber, to powrócą do strajku i blokowania miast.

Joomla SEF URLs by Artio

ARTYSTA TYGODNIA

Break My Stride

SEDNO SPRAWY

sedno sprawy 1

REKLAMA

7 DNI NA MAZOWSZU

TWEETY FRANCISZKA

POLECAMY

GRAMY Z CZARNYMI RADOM


 Drużyna M pkt
ZAKSA Kędzierzyn-Koźle 24 62
ONICO Warszawa 24 57
Jastrzębski Węgiel 24 50
Aluron Virtu Warta Zawiercie 24 43
Cerrad Czarni Radom 24 42
PGE Skra Bełchatów 24 38
Asseco Resovia Rzeszów 24 35
GKS Katowice 24 32
Indykpol AZS Olsztyn 24 30
Trefl Gdańsk 24 28
Chemik Bydgoszcz 24 22
Cuprum Lubin 24 20
MKS Będzin 24 9
Stocznia Szczecin 0 0

POLECAMY

230x190 4