Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Jan Pasterski
Patron dnia: św. Marek, Ewangelista
Dziś jest: Czwartek, 25 kwietnia 2024

REGION

Pierwsze SUNDECKI odebrane przez Koleje Mazowieckie

piątek, 18 grudnia 2015 22:33 / Autor: Elżbieta Warchoł
Elżbieta Warchoł
Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich.
18 grudnia 2015 roku Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze wagony piętrowe oraz lokomotywę Gamma, wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. Pojazdy były testowane m.in. w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się także szkolenia maszynistów- informuje rzeczniczka KM Donata Nowakowska. PesaSUNDECK– to pierwsze pojazdy kolejowe tego typu, wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich o dużych potokach pasażerów. Ich nazwa: SUNDECK- wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu- wyjaśnia rzeczniczka KM. Pojazdy będą uruchamiane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push- pull”. - Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że udało nam się dokonać odbiorów technicznych dziewięciu wagonów piętrowych środkowych, jednego sterowniczego i lokomotywy. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku zostaną dostarczone wszystkie objęte umową składy. Pojazdy dobrze przeszły jazdy próbne. Szkolimy już maszynistów do ich obsługi. Chcemy, aby wyjechały na tory w styczniu 2016 roku– powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny „Kolei Mazowieckich- KM”. Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów. Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez Przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że PESA, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym - w Polsce wręcz pionierskim– pojazdem typu „push- pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność SUNDECKÓW z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy - powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESY. W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h. Oba typy wagonów wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych. W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniające wymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach. ( Oprac. za: Donata Nowakowska, rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich– KM”)