Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Agnieszka Morawska
Patron dnia: św. Stefan IX, papież WIELKI PIĄTEK
Dziś jest: Piątek, 29 marca 2024

REGION

Trwa Kongres Czystego Powietrza

środa, 27 lutego 2019 14:12 / Autor: Weronika Chochoł
fot. mazovia.pl
Weronika Chochoł

O pieniądzach unijnych na ochronę środowiska, potrzebie współpracy oraz sposobach na walkę ze smogiem rozmawiają w Warszawie przedstawiciele rządu, samorządów, organizacji pozarządowych, ekspertów, naukowców, przedsiębiorców i mediów.  W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie Trwa II Kongres Czystego Powietrza. 

Wśród tematów II Kongresu Czystego Powietrza są m.in. możliwości finansowania wymiany urządzeń grzewczych i termomodernizacji, wpływ sektora transportowego na zanieczyszczenie powietrza, rola elektromobilności czy program „Czyste Powietrze”. Poruszany jest również temat wpływu hałasu na nasze zdrowie oraz niskiej emisji komunikacyjnej. W wydarzeniu udział bierze blisko pięćset osób z różnych branż.

Środki unijne w walce ze smogiem

Wkrótce zarząd województwa mazowieckiego uruchomi dodatkowe środki m.in. na wymianę pieców, termomodernizacje budynków czy odnawialne źródła energii. Pula to około 100 mln zł.

- Środki unijne są ogromnym wsparciem w walce z zanieczyszczeniem powietrza. Tylko w latach 2014-2018 na działania związane m.in. z odnawialnymi źródłami energii, efektywnością energetyczną oraz redukcją emisji zanieczyszczeń powietrza do mazowieckich beneficjentów trafiło 1,4 mld zł z UE - mówi marszałek Adam Struzik.

Pod koniec ubiegłego roku władze Mazowsza uruchomiły trzeci nabór na projekty związane z ograniczaniem zanieczyszczeń powietrza oraz tzw. niskiej emisji. Tym razem zdobyć można prawie 13 milionów zł. Samorządy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, a także TBS-y swoje projekty mogą zgłaszać do 8 maja br. Wnioskodawcy mają szansę zdobyć nawet do 80 proc. dofinansowania na projekty dotyczące wymiany źródeł ciepła. Warto podkreślić, że beneficjenci ubiegający się o to wsparcie będą mogli uzyskać zwrot nawet do 50 proc. kosztów kwalifikowanych na przeprowadzone w ramach swojego przedsięwzięcia prace termomodernizacyjne. Otrzymane pieniądze będzie można przeznaczyć na wymianę kotłów, pieców, urządzeń grzewczych w jednorodzinnych i wielorodzinnych budynkach mieszkalnych oraz kotłowniach osiedlowych. Finansowanie obejmie też wymianę źródeł ciepła w budynkach użyteczności publicznej. Wspierana będzie wymiana na kotły elektryczne, olejowe, spalające biomasę (np. drewno, pellet) lub paliwa gazowe. Środki unijne mogą również wspomóc podłączenie do sieci ciepłowniczej lub chłodniczej.

- W ciągu ostatnich lat udało się wydatkować ponad półtora miliarda złotych na różnego rodzaju programy związane z niską emisyjnością, ciągle wspieramy programy czystej mobilności miejskiej - dodaje marszałek Struzik:

 

By walka ze smogiem była skuteczna, podejmowane działania musza być kompleksowe. Potrzebne są również zdecydowane rozwiązania systemowe w zakresie prawodawstwa, mechanizmów wsparcia finansowego oraz efektów ekologicznych. Jak wynika z najnowszego raportu Światowej Organizacji Zdrowia, 36 spośród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast Unii Europejskiej leży w Polsce. Wśród nich znalazły się dwie gminy położone na terenie województwa mazowieckiego – Otwock i Piastów. Mimo podejmowanych działań i rosnącej świadomości społecznej, wynik ten jest gorszy niż w 2016 r., kiedy w rankingu znalazły się 33 polskie miasta.

- Ograniczenie niskiej emisji jest jednym z priorytetów i wyzwań cywilizacyjnych stojących przed Polską - mówi Marek Pszonka - członek zarządu Mazowieckiej Agencji Energetycznej:

"Niski" transport

Podczas kongresu wyraźnie wybrzmiał problem złej jakości powietrza spowodowanej przede wszystkim niską emisją z gospodarstw domowych. Za powstawanie smogu odpowiedzialna jest również tzw. niska emisja komunikacyjna spowodowana liczbą pojazdów i ich złym stanem technicznym.

Związek pomiędzy liczbą samochodów w miastach a zanieczyszczeniem powietrza jest udowodniony. Dlatego też w walce ze smogiem nie można zapomnieć o kwestiach transportowych. Konkretnie chodzi przede wszystkim o ograniczanie motoryzacji indywidualnej oraz oddziaływanie na mentalność Polaków tak, aby korzystanie z własnego pojazdu miało bardziej racjonalny charakter - zauważa Adrian Furgalski - wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR:

Kłopotkiwy hałas

Drugim po zanieczyszczeniu powietrza, największym problemem ekologicznym świata, zanieczyszczającym środowisko naturalne oraz nasze miejsca pracy i zamieszkania jest hałas. Stanowi on poważny czynnik uciążliwości środowiskowej, który zagraża naszemu zdrowiu, a w szczególności pogarsza stan psychiczny i powoduje wzrost napięcia nerwowego oraz uniemożliwia wypoczynek i rekreację.

- Po raz pierwszy będziemy dyskutować na tak szerokim forum o zanieczyszczeniu hałasem. Nie tylko o jego wpływie na życie ludzi, ale także o tym jak pogodzić rozwój infrastruktury transportowej z ograniczeniem jej uciążliwości. Razem z ekspertami z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przygotujemy na ten temat publikację - informuje marszałek Adam Struzik.