REGION
Szybki Internet w powiecie radomskim
Powiat radomski chce umożliwić dostęp do szerokopasmowego Internetu. Wszystko po to, by "wyeliminować terytorialne różnice w dostępie do sieci". W tm celu posłuży projekt wdrażany m.in. na terenie gmin powiatu radomskiego w ramach unijnego Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jego realizacja zaplanowana została na lata 2019-2021.
Szczegóły przedsięwzięcia omawiano podczas spotkania w Starostwie Powiatowym w Radomiu, z udziałem starosty Waldemara Trelki, wicestarosty Romana Frąka oraz przedstawicieli lokalnych samorządów. Założenia projektu prezentował Jan Maciejewski, pełnomocnik zarządu ds. cyfryzacji poznańskiej firmy INEA S.A., której spółka-córka Fibee IV będzie inwestycję realizować.
- Dzięki nowym przyłączom, dostęp do szybkiego Internetu, umożliwiającego transmisję danych z prędkością do 10 Gb/s, uzyska w powiecie radomskim przynajmniej 24 427 gospodarstw domowych oraz 112 placówek oświatowych. Szkoły w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej będą mogły z niej korzystać bezpłatnie przez 10 lat - informuje starosta Trelka.
Na podobnych zasadach inwestycja zrealizowana zostanie w Radomiu i powiatach: lipskim, zwoleńskim oraz opolskim (woj. lubelskie). Łącznie beneficjentami projektu będzie przynajmniej 57 725 gospodarstw domowych oraz 244 placówki oświatowe. Całkowita wartość przedsięwzięcia to 101 mln zł, zaś dofinansowania UE – 84,1 mln zł.
Barierą mogą być stawki opłat za umieszczenie urządzeń telekomunikacyjnych w pasach dróg. Ich wysokość określają lokalne samorządy. Na obszarze objętym realizacją projektu tzw. średni ważony poziom stawek wynosi rocznie 21,5 zł/m2, podczas gdy rekomendacja Ministra Cyfryzacji to 7,5 zł/m2. W przypadku rezygnacji z naliczania opłat, jak uczyniły to Wierzbica, Wolanów czy Przyłęk, liczbę przyłączy zainstalowanych w ramach projektu można by zwiększyć nawet o 15%.
- Realizację inwestycji witam z dużym zadowoleniem – mówi wicestarosta Roman Frąk. – Nie wiem, jakie stanowisko w kwestii opłat za zajęcie pasa drogowego pod światłowód zajmą gminy. W odniesieniu do dróg powiatowych, będę rekomendował obniżenie ich wysokości, z myślą o maksymalnym zwiększeniu zasięgu projektu.