Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
PRZEBOJE Z NUTĄ NOSTALGII
Agnieszka Morawska
Patron dnia: bł. Maria od Pana Jezusa Dobrego Pasterza, dziewica
Dziś jest: Poniedziałek, 25 listopada 2024

Audycje Radiowe

Wyzwania przed Kolejami Mazowieckimi

środa, 13 czerwca 2018 11:39 / Autor: Radosław Mizera
Grajda Dariusz
Radosław Mizera

Koleje Mazowieckie podjęły szereg strategicznych przedsięwzięć, zaplanowanych w perspektywie wielu najbliższych lat, których celem jest ogólny rozwój transportu kolejowego na Mazowszu, poprawa standardu podróżowania, w tym także umożliwienie podróżnym jak najbardziej dogodnego dojazdu do i z lotniska w Modlinie. Z Dariuszem Grajdą, wiceprezesem Kolei Mazowieckich rozmawialiśmy także o Pociągu Słonecznym, Bilecie Turysty i planowanej inwestycji w Radomiu.

Spółka realizując cele strategiczne, odnoszące się do projektu rozwoju MPL Warszawa – Modlin zaangażowała do chwili obecnej ogromne środki finansowe i planuje dalsze wydatki. Z udziałem dofinansowania ze środków unijnych w perspektywie na lata 2007 – 2013 Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” zawarła w 2012 r. umowę o dofinansowanie dla projektu zrealizowanego ze środków unijnych p.n. „Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji Warszawskiej” (POIiŚ), którego wartość całkowita to 395 milionów złotych brutto. W jego ramach zakupiono 16 sztuk czteroczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych EN 76 „Elf”. Tabor ten obsługuje głównie połączenia lotniskowe na odcinkach:

MPL im. F. Chopina Warszawa – Warszawa Centralna – Legionowo – MPL Warszawa-Modlin,Warszawa Gdańska – Legionowo – MPL Warszawa – Modlin, Warszawa Gdańska – Legionowo – Działdowo (obsługa pasażerów MPL Warszawa – Modlin).

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, Koleje Mazowieckie w 2010 r. podpisały umowę o dofinansowanie na „Zakup 11 nowych, dwukabinowych lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do prowadzenia składów pociągów pasażerskich zmiennokierunkowych, złożonych z wagonów typu push-pull, ze świadczeniem usług serwisowych w okresie czterech lat od daty przekazania każdej lokomotywy oraz przeszkoleniem pracowników zamawiającego” (lokomotywy „Traxx”). Wartość całkowita projektu wyniosła 204 miliony złotych brutto. Lokomotywy „Traxx” na trasie Warszawa – Działdowo (przez Modlin) obsługują wagony piętrowe Bombardier.

W 2014 r. Spółka podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dla projektu p.n. „Zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów oraz 2 sztuk wagonów sterowniczych i dwóch sztuk nowych lokomotyw do składów pociągów w systemie push-pull” (POIiŚ). Wartość całkowita projektu wyniosła 267 milionów złotych brutto. Zakupione w ramach tego projektu wagony piętrowe obsługują m.in. połączenia na linii Warszawa – Działdowo, czyli służą również pasażerom korzystającym z połączeń lotniczych MPL Warszawa – Modlin.

W aktualnej perspektywie unijnej na lata 2014 – 2020, Koleje Mazowieckie realizują kolejne projekty z dofinansowaniem ze środków UE, takie jak „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” do obsługi trasy Warszawa – Działdowo (przez stację Modlin). Dostawy pojazdów planowane są w IV kwartale 2019 i I kwartale 2020 r. Wartość całkowita projektu to 153 miliony złotych brutto. Umowa o dofinansowanie powyższego projektu została zawarta w dniu 7 maja 2018 r. Dofinansowanie pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego i ustanowione zostało na poziomie 79% kwoty wydatków kwalifikowalnych.

Ponadto Spółka realizuje „Zakup 15 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” do obsługi trasy: Modlin – Warszawa – Czachówek – Góra Kalwaria (tu też obsługiwani będą pasażerowie MPL Warszawa – Modlin). Dostawy nowych pojazdów planowane są w 2021 i 2022 r.

Wartość całkowita projektu to 387 milionów złotych brutto. Umowa o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu została zawarta w dniu 5 kwietnia 2018 r.Połączenia lotniskowe MPL Warszawa – Modlin, spółka Koleje Mazowieckie obsługuje obecnie taborem o wartości 868 milionów złotych brutto. W trwającej obecnie perspektywie unijnej na lata 2014 – 2020 spółka realizuje zakup kolejnych nowych pociągów o wartości 541 milionów złotych brutto.

Podejmując perspektywiczne projekty zakupowe, oczekujemy na zrealizowanie przez zarządcę infrastruktury, Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji budowy odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do MPL Warszawa - Modlin pn. „Budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin oraz budowa stacji Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin”.

- Mając na względzie fakt, że zbudowanie linii kolejowej będzie stanowiło znaczne ułatwienie dla podróżnych, temat jej budowy leży w naszym bezpośrednim zainteresowaniu. Z naszej wiedzy wynika, że prace nad realizacją tej inwestycji są już bardzo szeroko zakrojone i poświęcone na nie zostały znaczne środki finansowe i zasoby intelektualne twórców projektu - mówi Dariusz Grajda.

- Ze strony Zarządcy infrastruktury uzyskaliśmy informację, że projekt jest w fazie przygotowywania studium wykonalności, natomiast Województwo Mazowieckie zobowiązało się w ramach Regionalnego Programu Województwa Mazowieckiego do sfinansowania kosztów opracowania aktualizacji dokumentacji przedprojektowej. Zakończenie realizacji inwestycji przewidywane jest na koniec 2022 r., co zbiegnie się z dostawą ostatnich elektrycznych pojazdów zakupionych w ramach opisanych powyżej projektów zakupowych. Po wybudowaniu wspomnianej linii kolejowej czas potrzebny na dotarcie do MPL Warszawa – Modlin z centrum Warszawy skróci się z obecnych 60 do ok. 45 minut, a dodatkowo zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów (co ok. 30 minut) - dodaje wiceprezes KM.

Na dzień dzisiejszy Koleje Mazowieckie świadczą usługę regularnych przewozów osób komunikacją autobusową pomiędzy stacją kolejową Modlin a Terminalem Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa – Modlin. Każdego dnia wykonywanych jest 100 kursów, z których korzystają tysiące pasażerów, w tym również zagraniczni turyści odwiedzający Polskę. Dla przykładu – tylko w tym roku, od stycznia do kwietnia liczba podróżnych wyniosła ponad 103 tysiące osób. Mając na uwadze powyższe aspekty, z niepokojem obserwujemy działania, które nie służą dobru ogólnemu i mogą mieć bezpośrednie negatywne przełożenie na realizację toczących się już, a także tych zaplanowanych na najbliższe lata programów, inwestycji, projektów, zakupów, nie tylko podejmowanych przez naszą Spółkę, co do których podjęto już wiążące decyzje, zabezpieczono środki, zaangażowano szereg instytucji.

W związku z powyższym Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. w pełni popiera wsparcie działań zapewniających realizowanie przez Spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa - Modlin Sp. z o.o. inwestycji służących rozwojowi Lotniska, a co za tym idzie – rozwojowi całego regionu.

Z Dariuszem Grajdą, wiceprezesem Kolei Mazowieckich rozmawialiśmy nie tylko o powyższych inwestycjach, ale także o Pociągu Słonecznym, Bilecie Turysty i planowanej inwestycji w Radomiu. Rozmawiał Radosław Mizera: