Audycje Radiowe
Choć zakazana to wciąż ją widać. Jak reklama alkoholu wpływa na jego używanie?
Ustawowy zakaz reklamy alkoholu wysokoprocentowego jest obchodzony na różne sposoby. Producenci sięgają po coraz bardziej wyrafinowane metody promocji swoich produktów.
Wydatki na alkohol biją rekordy. Polacy w 2021 roku wydali rekordową sumę na wysokoprocentowe trunki. 40,4 mld zł, czyli 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Ogromne badania realizowane przez PARPA przy udziale innych krajów Unii Europejskiej pokazały, że ponad 67 proc. naszych rodaków uważa alkohol za coś bardzo normalnego, powszechnego – jak chleb, czy woda. Wszechobecność sklepów z alkoholem. Alkohol na półkach stacji benzynowych (ewenement w skali europejskiej). Działania marketingowe budują popyt na określone dobra. Reklama napojów alkoholowych prowadzi do zwiększenia jego konsumpcji. Polska jest mistrzami Europy, pod względem liczby emitowanych reklam dotyczących popularyzacji alkoholu. Reklama dźwignią handlu a handel podstawą wolnego rynku? Jak wszechobecność i reklama alkoholu zmieniają nastawienie dzieci, dla których trunki przeznaczone dla dorosłych są zakazane, a jednak prezentowane reklamy budzą pozytywne skojarzenia? Na te i inne pytania odpowiadają Agnieszka Łakomska, terapeuta uzależnień oraz Emilia Przybylska, terapeuta uzależnień w trakcie certyfikacji: