DIECEZJA RADOMSKA
Templariusze w diecezji radomskiej
Po raz pierwszy od XIII wieku w murach romańskiej świątyni w Sulejowie w diecezji radomskiej przebywali templariusze, czyli Zakon Rycerzy Chrystusa i Świątyni Jerozolimskiej. Od 1986 roku - czyli od momentu powrotu - cystersi chcą przywrócić dawną świetność klasztoru. Pierwszy krok został już uczyniony. W ubiegłym roku obiekt sakralny został wpisany na listę Pomników Historii, czyli prestiżową listę zabytków o szczególnym znaczeniu dla kultury kraju.
Gospodarzem spotkania był proboszcz opactwa o. Augustyn Węgrzyn. - Było to wyjątkowe wydarzenie dla naszej wspólnoty, nasi goście wzięli udział we Mszy świętej - opowiada sulejowski cysters. W Polsce powoli odradza się zakon templariuszy, jest ich 33, w tym 4 kobiety. Stolicą polskich templariuszy są Katowice. Na całym świecie do zakonu templariuszy należy około 250 osób.
Od dwóch lat kapelanem zakonu jest ks. dr Marek Kluwak. Był pierwszym w Polsce od przeszło 700 lat kapłanem przyjętym do zakonu rycerskiego templariuszy w Polsce, którzy prowadzą działalność charytatywną na rzecz ubogich, chorych i potrzebujących. W swojej misji odwołują się do duchowości i tradycji średniowiecznego zakonu templariuszy.
Przypomnijmy, że wspólnota polskich dam i rycerzy templariuszy przystąpiła do Międzynarodowej Federacji Ordo Militiae Christi Templi Hierosolymitani (OMCTH) jako Wielki Przeorat Polski. Tym samym znaleźli się oni pod duchowym patronatem melchickiego patriarchy Antiochii.
Początki opactwa w Sulejowie to 1176 rok. W kapitularzu, który zachował cechy romańskie, obecnie mieści się muzeum, zawierające cenne eksponaty: wizerunek Kazimierza Sprawiedliwego, opata Schenkinga, unikalny tryptyk przedstawiający Trójcę Świętą z pierwszej połowy XVI w. oraz liczne szaty liturgiczne. Po skrzydle południowym pozostały fundamenty i ściana południowa, po zachodnim tylko fundamenty.
Kościół św. Tomasza Kantuaryjskiego został wzniesiony prawie w całości z piaskowca szydłowieckiego (mury zewnętrzne, elementy konstrukcyjne i dekoracyjne), reszta z cegły. Nad dawnym wejściem bocznym znajduje się romański tympanon z końca XII w. przedstawiający płaskorzeźbiony krzyż wczesnochrześcijański, po bokach którego jest słońce, księżyc i ptak jako symbole śmierci Chrystusa. Nad romańskim portalem wejścia głównego umieszczony jest maswerk z XIII wieku. Wnętrze jest późnoromańskie.