DIECEZJA RADOMSKA
Jest logo ŚDM w Krakowie
Polska, Chrystus, miłosierdzie - tak w skrócie można by opisać logo Światowych Dni Młodzieży w Krakowie w roku 2016.
Oficjalny symbol wydarzenia zaprezentowano w Pałacu Arcybiskupów Krakowskich.
Autorką zwycięskiego projektu została Monika Rybczyńska 28-letnia graficzka i montażystka pochodząca z Ostrzeszowa, absolwentka Wydziału Dziennikrastwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Logo stworzyła w Watykanie, bezpośrednio po kanonizacji Jana Pawła II, jako formę podziękowania za wieloletnie wstawiennictwo świętego w jej życiu zawodowym i prywatnym.
- Pomyślałam, że to bardzo dobre miejsce i czas na to, by zaprojektować logo ŚDM. Przeczekałam więc kolejkę do grobu św. Jana Pawła II, by pomodlić się i tam poprosić Ojca Świętego o wenę. Odpowiedź była bardzo szybka, bo już wieczorem wysłałam logotyp do Warszawy - zdradziła autorka.
Symbolika logotypu łączy w sobie 3 elementy: miejsce, głównych bohaterów oraz temat spotkania. Pierwszy z nich przedstawia kontur Polski oraz kula symbolizująca Kraków. Drugą grupę - czyli bohaterów spotkania symbolizują krzyż - jako znak Chrystusa i młodzież, podobnie jak w przypadku Krakowa - w formie koła. Ostatni element to hasło ŚDM: „Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią” (Mt 5,7) wyrażone poprzez iskrę miłosierdzia - nawiązującą do obrazu „Jezu Ufam Tobie z krakowskich Łagiewnik.
Kolory użyte w logo: żółty, czerwony i niebieski nawiązują do oficjalnych barw Krakowa i herbu miasta. Co więcej niebieski i czerwony to również kolory promieni wychodzących z serca Jezusa symbolizujących krew i wodę.
Współautorką projektu jest Emilia Pyza pochodząca z Gawrolina 26-letnia absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Specjalizuje się ona w projektowaniu książek i grafice wydawniczej.
Na konkurs ogłoszony przez Komitet Organizacyjny ŚDM nadesłano 224 projekty z całej Polski, w tym trzy z diecezji radomskiej. Spośród nich wybrano 5, które przedstawiono następnie Papieskiej Radzie ds. Świeckich, niestety żaden nie uzyskał akceptacji, o pomoc poproszono więc niezależnych grafików, tak wyłoniono zwycięzką pracę.
- Mnie osobiście to logo się bardzo podoba, jest z jednej strony skromne ale bardzo wymowne, bo przemawia. Nie trzeba zbyt długiej legendy i wyjaśnień, by odkryć główną myśl twórców, dzisiaj stało się ono naszą własnością - mówił koordynator Komitetu ŚDM bp. Damian Muskus.
Jak dodał hierarcha, od dziś logotypem opatrzone będą wszystkie materiały przygotowujące do ŚDM, znak trafi również na gadżety promujące wydarzenie oraz do specjalnych pakietów, które otrzymają młodzi pielgrzymi w roku 2016.
Komitet Organizacyjny wydarzenia poinformował również o trwającym konkursie na hymn ŚDM. Jak zdradził Sekretarz Generalny - ks. Grzegorz Suchodolski do komitetu wpłynęło 95 propozycji, spośród nich jury wybrało 12 projektów z czego do kolejnego etapu zakwalifikowano 3.
- W najbliższą sobotę spotykamy się z autorem propozycji, która jest rekomendowana jako najlepsza z tej trójki. Ponieważ do Papieskiej Rady chcemy przedłożyć jednak 3 utwory, dlatego na tym etapie żaden z nich nie jest jeszcze traktowany jako zwycięzca - mówił szef Krajowego Biura ŚDM.
Zdaniem kapłana, być może już 15 lipca, po spotkaniu w Watykanie z Papieską Radą będzie można podać już konkretne nazwiska. Na prezentację utworu przyjdzie jednak jeszcze poczekać, hymn trzeba będzie bowiem zarejestrować w studio i opatrzyć teledyskiem oraz przetłumaczyć na 8 oficjalnych języków ŚDM.
Przy Franciszkańskiej zaprezentowano za to oficjalną modlitwę ŚDM. Składa się ona z trzech części. Pierwsza jest zawierzeniem Miłosierdziu Bożemu każdego człowieka, szczególnie ludzi młodych. Druga to prośba o łaskę bycia miłosiernym natomiast ostatnia jest wezwaniem wstawiennictwa Matki Bożej i św. Jana Pawła II - patrona ŚDM. Zarówno logotyp jak i tekst modliwy ŚDM 2016 można znaleźć na stronie www.krakow2016.com.