Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
KTO RANO WSTAJE
Kasia Kozimor, Tomek Waloszczyk
Patron dnia: św. Serwulus
Dziś jest: Poniedziałek, 23 grudnia 2024

KULTURA

Pojedynek na miny

czwartek, 06 października 2016 15:33 / Autor: Elżbieta Warchoł
Pojedynek na miny
za: ROK Radom
Elżbieta Warchoł

Zaprasza Radomska Orkiestra Kameralna.

Najbliższy koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej będzie zaskakujący i wyjątkowy. W sobotę, 8 października w Sali koncertowej przy ul. Żeromskiego wysłuchamy koncertu pt: Pojedynek na miny. Początek o godz. 18. Obok znakomitych muzyków zaprezentują się uczniowie V LO im. Romualda Traugutta w Radomiu. Wystąpią: Marta Magdalena Lelek- skrzypce, Maciej Żółtowski- dyrygent, Radomska Orkiestra Kameralna oraz uczniowie V L.O. im. R. Traugutta w Radomiu. W programie: Maciej Jabłoński: Mecz, Mieczysław Weinberg: Concertino na skrzypce i orkiestrę, Michał Spisak: Andante i Allegro na skrzypce i orkiestrę, Bela Bartók: Divertimento. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pojedynek na miny to jeden z najbardziej znanych i znaczących fragmentów powieści „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. Walka ta rozgrywa się między Miętusem i Syfonem i stanowi ona sposób na rozwiązanie osobistego konfliktu między uczniami. Okazuje się, że fragment doskonałej literatury może być także inspiracją do napisania dobrej muzyki. Mecz Macieja Jabłońskiego odnosi się do tego właśnie fragmentu dzieła Gombrowicza- mówi Agnieszka Stanicka z ROK. Oczywiście nikt tak nie zorganizuje i nie odtworzy pojedynku na miny jak młodzież. Dlatego do muzyków Radomskiej Orkiestry Kameralnej dołączy młodzież radomskiego V L.O. Jaki będzie wynik? To się okaże. Cały koncert będzie niezwykle zróżnicowany stylistycznie- zapowiada Agnieszka Stanicka. Poznamy spojrzenie na muzykę tak różnych kompozytorów jak: stroniącego od awangardy – Mieczysława Weinberga, czołowego przedstawiciela kierunku neoklasycznego w muzyce polskiej – Michała Spisaka oraz czerpiącego inspiracje z muzyki ludowej Beli Bartóka.