![](https://radioplus.com.pl/images/banners/bn_2022_radio.jpg)
Koncerty
Benefis 10-lecia Radomskiej Szkoły Tradycji
![Benefis 10-lecia Radomskiej Szkoły Tradycji](/media/k2/items/cache/c68ad96b6b3d10b4bbc5b110c2729d9f_XL.jpg)
![](/media/k2/users/516.jpg)
15 lutego o godz.18.00 w radomskiej Łaźni odbędzie się spotkanie poświęcone wyjątkowej inicjatywie, jaką jest Radomska Szkoła Tradycji, mająca za sobą dekadę działań, które przypominają mieszkańcom Ziemi Radomskiej o dziedzictwie muzyki tradycyjnej ich regionu oraz przyczyniają się do trwania i rozwoju tego wyjątkowego zjawiska.
Opowiedzą o tym czołowi współtwórcy inicjatywy:
Czesław Pióro – tancerz, animator kultury, edukator i członek zarządu fundacji Republika Radomska. Mateusz Niwiński – skrzypek, etnograf, animator kultury i kierownik Kapeli Niwińskich.
Piotr Baczewski – dokumentalista – fotograf i filmowiec, animator kultury i prezes fundacji Muzyka Zakorzeniona. Towarzyszyć im będzie Łukasz Zaborowski – wykładowca akademicki, regionalista i prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego.
Będą też pokazywane zdjęcia i filmy, ukazujące to zjawisko i dotychczasową działalność.
Opowieści dopełni koncert z wiejskimi mistrzami, muzykantami i muzykami, ukazujący charakter i piękno radomskiej muzyki tradycyjnej oraz jej współczesne aranżacje i improwizacje.
Wystąpią: Maria Siwiec i Henryk Gwiazda, Michał Adamczyk, Kapela Niwińskich oraz kwartet Oberkas Travel.
Po koncercie poczęstunek i muzykowanie w pobliskim Radomskim Domu Tańca: ul. Marii Skłodowskiej-Curie 4 - zaułek "Uliczka Dobrego Smaku" (drugi budynek po lewej stronie, 2 piętro).
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę uznającą rok 2014 Rokiem Oskara Kolberga. Wtedy powstał ogólnopolski program Akademia Kolberga, sieciujący szkoły tradycji z całego kraju. Wtedy też, w listopadzie, swoje działania rozpoczęła Radomska Szkoła Tradycji.
Ideą inicjatywy jest zachowanie i upowszechnienie dziedzictwa kultury tradycyjnej Radomszczyzny. Wpisuje się to w istniejący od dawna ruch regionalistyczny. Punktem wyjścia są tu wieloletnie doświadczenia działań etnograficznych, edukacyjnych i animacyjnych wielu różnych osób i organizacji.Radomska Szkoła Tradycji jest też swego rodzaju koalicją osób z regionu i spoza oraz organizacji, współpracującą z depozytariuszami tradycji, a także instytucjami. Istotą działań grupy jest spotkanie. Przez 10 lat działalności zrealizowała dziesiątki różnych przedsięwzięć w Radomiu i w Radomskiem. Od kameralnych potańcówek, warsztatów tradycji i spotkań z mistrzami, poprzez zajęcia dla dzieci, happeningi, wystawy, prezentacje, audycje radiowe, koncerty, aż po festiwale – pięć edycji Zawieruch Radomskich i jeden Tabor Radomski. W listopadzie 2024 roku utworzyła w centrum Radomia miejsce spotkań, Radomski Dom Tańca. Te działania odbiły się szerokim echem w mediach oraz przyczyniły się do pomnożenia materiałów dokumentujących radomską muzykę tradycyjną. Toprzekłada się na jej popularyzację i odrodzenie we współczesności.W działalności ważna jest też obecność w Radomiu, jako stolicy regionu.
Na koncercie wystąpią:
Maria Siwiec – śpiewaczka z Gałek koło Rusinowa. Jedna z najlepszych artystek na arenie polskiej muzyki tradycyjnej. Pamięta dawne zwyczaje, pieśni i najlepszych muzykantów swoich okolic.Jest świetną nauczycielką dla młodych, chcących tradycyjnie śpiewać, muzykować i tańczyć. Występowała na festiwalach w Polsce i za granicą. Licznie doceniana, m.in.: ogólnopolska Nagroda im. Oskara Kolberga oraz podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Stypendystka Ministra Kultury oraz Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi. Posiada swoje dwie płyty.
Henryk Gwiazda –harmonista. Urodził się w Dłuskiej Woli k. Potworowa, ale dorastał w Ligęzowie k. Klwowa. Jeden z najlepszych radomskich muzykantów, który jest ceniony w środowisku ogólnopolskim. W młodości grał wraz bratem i ojcem Mieczysławem w słynnej weselnej Kapeli Gwiazdów. W latach późniejszych miał swój zespół. Posiada wielki repertuar melodii, które znakomicie wykonuje. Swoimi umiejętnościami dzieli się z muzykantami młodszego pokolenia. Występuje na festiwalach w całej Polsce. Otrzymał nagrody, m.in.: I miejsce na Dniach Kolbergowskich w Przysusze w 2017 i 2018 roku oraz I miejsca w kategorii kapel Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Nagrał też dwie płyty.
Michał Adamczyk – muzyk multiinstrumentalista, aranżer, kompozytor. Studiował flet jazzowy oraz saksofon jazzowy w AMKL we Wrocławiu, AMKP w Krakowie oraz UMCS w Lublinie. Stypendysta NIKiDW i Marszałka Województwa Mazowieckiego. Laureat konkursów takich jak: Stara Tradycja, Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich, Turniej Muzyków Prawdziwych. Swoje aktywności dzieli między muzykę jazzową/improwizowaną, a muzykę tradycyjną niejednokrotnie dokonując mariażu tych gatunków. Pomysłodawca projektu muzycznego Elektryfikacja Wsi.
Kapela Niwińskich
Ten muzyczny kolektyw tworzą Mateusz i Agnieszka Niwińscy a także współpracujący z nimi muzycy. To uczniowie wiejskich muzykantów, praktycy i badacze muzycznych tradycji Polski, poszukujący rdzennego brzmienia muzyki wiejskiej, inicjatorzy i uczestnicy licznych działań na rzecz ożywiania rodzimej tradycji muzycznej. Muzycy repertuar czerpią z muzyki skrzypcowej Polski Centralnej i południowo-wschodniej, nauczony wprost od rdzennych mistrzów, odnaleziony w archiwalnych nagraniach i zapisach nutowych.
Kwartet polski. Oberkas Travel.
Mateusz Niwiński – skrzypce, skrzypce Stroha
Jan Emil Młynarski – perkusja, bębny polskie
Piotr Zabrodzki - fortepian
Piotr Domagalski – basetla
Kwartet złożony z wybitnych instrumentalistów, z ogromnym dorobkiem scenicznym, fonograficznym i badawczym. Na polu fascynacji tradycyjnymi, dawnymi melodiami Polski Centralnej muzycy podjęli próbę odnalezienia punktów stycznych miedzy tzw. rytmami oberkowymi obecnymi w rdzennej muzyce wsi polskieja światem rytmicznym wybrzeża Afryki Zachodniej, brzmieniem bliskowschodniej muzyki etnicznej oraz współczesnym jazzem amerykańskim. Na bazie tzw. oberów rodem spod Radomia, Przysuchy, Opoczna kwartet tworzy unikatową mieszankę improwizacji, tanecznej mistykirdzennego oberka. Cytowane przez kapelę motywy muzyczne pochodzące z XIX wiecznej wsi polskiej, w ujęciu kwartetu nie tylko nie tracą waloru tradycyjnego ale wchodzą w udany dialog z etnicznymi cytatami z odległych krain.
![](/media/k2/items/cache/7c7a887fec5d93f041cf3c816994d4be_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/43281e8059da3785abcea7b6e0b7bffe_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/c68ad96b6b3d10b4bbc5b110c2729d9f_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/00ba59079f99956bf748ce07a741fd9e_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/8bbc0dc07e7590bcff31444dc146d78e_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/3f3cff456f8c1809bb4b859333e9fc84_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/75adabd9748b2931daea68211bfd1335_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/c4efec2809a41c7f7b8e298272a3b8dc_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/cadc7f6344d2b03c34de0f9ba4c271a3_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/10ae9f582b5b0bd48dab900f707a8cee_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/cbb49825d5dcf5c94892ae6699e54e55_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/2178d61cd940d19c80f401dbbb77ccb8_L.jpg)