RADOM
W 2021 roku do Warszawy w 75 minut
Jest umowa w sprawie modernizacji linii kolejowej Radom - Warszawa! W 2021 roku czas przejazdu do stolicy skróci się ze 135 min do 75 min.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 646 mln zł. Oprócz skrócenia czasu przejazdu, poprawi się również infrastruktura. Przebudowanych zostanie 13 stacji i przystanków, powstanie 6 nowych wiaduktów, a na 31 przejazdach PLK zwiększy poziom bezpieczeństwa.
- Misja polityków się wyczerpała. Oczywiście politycy będą uważnie monitorowali stan realizacji tego przedsięwzięcia, ale misja polegająca na tym, że doprowadzono wreszcie do podpisania umowy, ta misja się zakończyła. Dzisiaj czas inżynierów, dzisiaj czas wykonawców, dzisiaj całe przedwięwzięcie i jego powodzenie po stronie inwestora i wykonawców - mówił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa.
Docelowo czas przejazdu na linii Radom - Warszawa skróci się o około 60 minut z 2 godz. i 15 minut do 1 godz. i 15 minut. Cała linia zwiększy swoją przepustowość, co oznacza, że będzie przygotowana do obsługi pociągów jadących nawet z prędkością 160 km/h.
- Będą wymieniane tory, rozjazdy, będą odbudowywane perony, dobudowywane przystanki. Dwa przystanku w rejonie miasta Radom. Będzie budowa nowego toru na odcinku Warka - Radom, co zdecydowanie poprawi przepustowość. Trudna technicznie jest budowa mostu na Pilicy. Będzie jeden most dobudowany, a drugi będzie odbudowany. Całodobowe utrudnienia, to dla podróżnych, będą trwały około roku na odcinku Warka - Radom. Od Warki do Warszawy ruch pociągów będzie prowadzony normalnie, bo mamy linię dwutorową i będzie modernizowany najpierw jeden tor, później drugi - mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Zmodernizowane zostaną perony na stacjach: Chynów, Warka, Dobieszyn oraz przystankach: Sułkowice, Krężel, Michalczew, Gośniewice, Grabów nad Pilicą, Strzyżyna, Kruszyna, Wola Bierwiecka, Bartodzieje i Lesiów.
W Radomiu powstaną dwa nowe przystanki: Radom Brzustówka (ul. Żółkiewskiego i Radom Gołębiów (ul. Kozienicka). Zbudowany będzie tez przystanek Stara Wola.
- Wszystkie zostaną wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, nagłośnienie, tablice informacyjne oraz ławki. Będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych - dodaje Karol Jakubowski z PKP PLK.
Przebudowa odcinka Czachówek Płd. - Warka rozpocznie się w III kwartale 2018 roku. W IV kwartale 2018 roku przebudowa trasy Warka - Radom. To najtrudniejszy odcinek do przebudowy, ponieważ jest tam jeden tor i na około pół roku na tym odcinku będzie kursowała zastępcza komunikacja autobusowa.
- Budowa drugiego toru rozpocznie się po koniec 2018 roku i skończy się do IV kwartału 2020 roku. Natomiast ruch pociągów będzie wstrzymany na około rok, ze względu na kolizje, które są w tej chwili w przebiegu trasy - dodaje Ireneusz Merchel.
Całość prac między Czachówkiem Płd. a Warką zostanie wykonana do IV kwartału 2020 roku, a między Warką a Radomiem do II kwartału 2021 roku.
Ważnym organem decyzyjnym będzie Mazowiecki Urząd Wojewódzki. Tutaj zapadnie tzw. decyzja lokalizacyjna, a następnie wydane zostanie pozwolenie na budowę. Mówi Artur Standowicz, wicewojewoda mazowiecki.
Prace między Warką a Radomiem wykona Konsorcjum w składzie: Swietelsky Rail Polska, Track Tec Construction, SWIETELSKY Baugesellschaft, INFRAKOL, LEONHARD WEISS GMBH & CO.KG, "INTOP Warszawa".
Odcinek między Czachówkiem Płd. a Warką przebuduje za 217 mln zł Konsorcjum w składzie: STRABAG, STRABAG Rail GmbH, STRABAG Rail, STRABAG Általános Építő Kft., ZUE, Budimex.
Wartość całej inwestycji na linii kolejowej nr 8 między stacjami Warszawa Okęcie – Radom to łącznie około 1,8 mld zł.