RADOM
Nie kupuj kota w worku!
Ponad 1600 wniosków i próśb konsumentów o mediację w sprawie zakupu wadliwego obuwia oraz ponad 200 dotyczących sprzętu RTV/AGD wpłynęło w ubiegłym roku do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.
W ramach obchodów Międzynarodowego Święta Konsumentów, w sobotę w delegaturach w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach dyżurować będą pracownicy zajmujący się ochroną praw konsumenta. Porady będzie można uzyskać do godziny 16. - Konsument świadomy, to konsument dobrze poinformowany, który zna swoje prawa i umie z nich korzystać. Tym bardziej zachęcam do możliwości odbycia konsultacji z pracownikami inspekcji handlowej. To najlepszy sposób na to, aby czuć się bezpiecznie podczas codziennych zakupów - powiedział Dariusz Piątek, wicewojewoda mazowiecki. Codziennie robiąc zakupy konsument zawiera umowę. Za towar z nią niezgodny (taki, który nie nadaje się do celu, do jakiego został przeznaczony - na przykład lodówka, która nie chłodzi) sprzedawca odpowiada w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Jeśli sprzedawca odrzuca reklamację, w rozwiązaniu sporów może pomóc inspekcja handlowa, która poza przeprowadzaniem kontroli prowadzi również działania chroniące konsumentów poprzez: podejmowanie mediacji, organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich oraz poradnictwo konsumenckie. Istotą sądownictwa polubownego jest: szybkość (większość spraw kończy się w przeciągu 1-2 miesięcy) oraz skuteczność (wyroki sądu polubownego mają moc wyroków i ugód sądu powszechnego). W postępowaniu strony nie muszą działać poprzez pełnomocników.