RADOM
Dla dzieci specjalnej troski
Od nowego roku szkolnego w szkole na ulicy Lipskiej działać będzie przedszkole oraz poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
O ich utworzeniu zdecydowali na ostatnim posiedzeniu radni miejscy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców dzieci specjalnej troski, zwłaszcza autystycznych. Szkoła zmieni nazwę na Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych, a w jego ramach funkcjonować będą: Publiczne Przedszkole nr 18 – Specjalne, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 16 – Specjalna, Publiczne Gimnazjum nr 21 – Specjalne, Publiczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy, Specjalistyczna Publiczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna.
Publiczne Przedszkole Specjalne, które będzie nosiło numer 18, tworzone jest dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z autyzmem, a także dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Również Specjalistyczna Publiczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna jest adresowana do i młodzieży z autyzmem i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Baza lokalowa Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 w Radomiu przy ul. Lipskiej 2 pozwala na rozszerzenie oferty edukacyjnej, umożliwiając założenie i prowadzenie przedszkola specjalnego. Założenie tej placówki jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rodziców dzieci w wieku przedszkolnym cierpiących na różnego rodzaju dysfunkcje rozwojowe, uniemożliwiające tym dzieciom korzystanie z przedszkoli ogólnie dostępnych.
Utworzenie przedszkola specjalnego zapewni płynne przejście dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych pomiędzy poszczególnymi etapami edukacyjnymi. Baza obiektu umożliwia prowadzenie zajęć z małymi dziećmi, które posiadają dysfunkcje rozwojowe. Budynek jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W placówce funkcjonuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Obecnie Zespół Szkół Specjalnych nr 2 w Radomiu obejmuje wczesnym wspomaganiem rozwoju 58 dzieci. Część rodziców dzieci uczęszczających na wczesne wspomaganie deklaruje chęć umieszczenia swojego dziecka w przedszkolu.
W ostatnim okresie w Radomiu, podobnie jak w innych ośrodkach, odnotowuje się zauważalny wzrost dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
To obecnie najczęściej diagnozowane zaburzenia neurorozwojowe wśród dzieci w wieku 2-3 lat. W naszym mieście nie ma obecnie placówki oświatowej, prężnie działającej i oferującej pełny wachlarz specjalistycznych usług diagnostyczno – terapeutycznych. W związku z tym wydłuża się czas diagnozy i podjęcia szybkiej, specjalistycznej interwencji - rodzice dzieci, u których wstępna obserwacja wskazuje na występowanie zaburzenia ze spektrum autyzmu szukają pomocy poza Radomiem: w Warszawie, Łodzi lub Krakowie. Bezpowrotnie stracony czas często jest również przyczyną opóźnienia w podjęciu skutecznej interwencji terapeutycznej.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna będzie umożliwiała przeprowadzenie szybkiej, wielospecjalistycznej diagnozy i interwencji terapeutycznej dla dzieci z Radomia i okolic, wypełniając obecną lukę wśród placówek oświatowych w naszym mieście, ponieważ żadna z już istniejących placówek oświatowych nie specjalizuje się w diagnozie i terapii dzieci z autyzmem.
Zorganizowanie poradni specjalistycznej będzie sprzyjać skróceniu czasu diagnozy, a oszczędzony czas będzie sprzyjać podjęciu wczesnej interwencji terapeutycznej tak istotnej w pracy z dzieckiem z autyzmem.