RADOM
Przetarg na drogę startową od nowa
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ogłosi w pierwszej połowie marca przetarg na projekt i wydłużenie drogi startowej na radomskim lotnisku. Przypomnijmy, że 31 stycznia unieważniony został przetarg na to zadanie. Jedyna oferta opiewała na 288 mln zł, a "Porty Lotnicze" chciały przeznaczyć na to zadanie 88 mln zł.
Prezes "Portów Lotniczych" Mariusz Szpikowski tłumaczył w Radiu Plus Radom, że cena zaproponowana przez oferenta znacznie odbiega od rzeczywistych kosztów inwestycji. Wyraził też nadziehję, że ta dysproporcja szybko zostanie zniwelowana, zwłaszcza kiedy pojawi się więcej oferentów i będą możliwe negocjacje. Dobrym prognostykiem ma być też kilkaset pytań od przedsiębiorców, ktore pojawiły się w pierwszym przetargu - Przedmiotem przetargu było wydłużenie drogi startowej o 500 metrów, natomiast wymiar tej oferty był większy niż wybudowanie całej drogi startowej od zera. W Katowicach drogę startową wybudowano za ok. 200 mln zł. To nie jest dla nas jednak niczym niezwykłym w postępowaniach, które prowadzimy. Padają wysokie oferty, dlatego źe w drugiej fazie dochodzi do negocjacji tych ofert, kiedy są też dodatkowo doprecyzowane pewne kwestie. Zdarzało nam się i to całkiem niedawno, że wartości takich ofert spadały nawet 15-krotnie. Podejrzewam, że i w tym przypadku tak będzie - powiedział prezes PPL.
Wkrótce ogłoszony zostanie drugi przetarg. "Porty Lotnicze" rozważało dwa warianty: powtórzenie w całości warunków przetargowych z wydłużeniem czasu realizacji inwestycji z 52 do 64 tygodni lub modyfikację. W pierwszym wariancie otwarcie kopert nastąpiłoby 27 lutego. Ostatecznie wybrany został drugi wariant. - Zważywszy na wyniki dokładnej analizy dokonanej przez zamawiającego, opartej w dużej mierze na treści i charakterze zapytań, które wpłynęły w trakcie pierwszego przetargu oraz uwzględniając odpowiedzi na te pytania, a także fakt, że PPL równolegle z postępowaniem na wybór wykonawcy drogi startowej realizował inne prace zdecydowano o wyborze wariantu 2, w którym wyniki tych analiz zostaną odzwierciedlone w postaci wprowadzonych zmian do dokumentacji przetargowej, doprecyzowując zakres robót i zwiększając ryzyko związane z procesem inwestycyjnym. Również w tym wariancie wydłużono czas realizacji inwestycji do 64 tygodni - czytamy w komunikacie spółki.
Dokumentacja przetargowa zostanie uszczegółowiona o doprecyzowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, a także "bardziej dogodne dla potencjalnych wykonawców rozłożenie ryzyk realizacyjnych".
Nowy harmonogram zakłada podpisanie umowy z wykonawcą na drugą połowę czerwca 2019 roku. Zakończenie prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nastąpiło w końcu sierpnia 2020 roku. Zdaniem PPL nie opóźni to planowanego na listopad otwarcia lotniska.