![](https://radioplus.com.pl/images/banners/bn_2022_radio.jpg)
RADOM
Nowe życie Łucznika
![Nowe życie Łucznika](/media/k2/items/cache/18cec89bce828fc721e9682a266f345f_XL.jpg)
![](/components/com_k2/images/placeholder/user.png)
W siedzibie Fabryki Broni w Radomiu odbyła się uroczysta prezentacja odrestaurowanego, przedwojennego roweru. Jednoślad to oryginalna konstrukcja Fabryki Łucznik.
Jak tłumaczył członek zarządu spółki "Łucznik" Adam Suliga, w tym roku przypada 90. rocznica uruchomienia produkcji rowerów w Fabryce Broni. - To jest żywy przykład tego, jak wiele przedwojenna fabryka robiła dla społeczeństwa. W naszej Sali Tradycji stoi już broń oraz maszyny do szycia oraz pisania. Teraz czas by uczcić 90 lat produkcji rowerów - powiedział Adam Suliga.
Odrestarurowany pojazd to „Łucznik” typ XVI, który został wyprodukowany w II połowie lat 30. XX wieku. Renowacją zajęło się Radomskie Stowarzyszenie Retrocyklistów „Sprężyści”. Ten proces zajął niemal 3 miesiące. - Okazało się, że rower jest w 100% oryginalny. To niezwykła rzadkość. Cieszę się, że Fabryka Broni obdarzyła nas tak ogromnym zaufaniem i to my mogliśmy się podjąć przywracania tego cennego eksponatu do życia - mówił Łukasz Wykrota, prezes Towarzystwa Retrocyklistów.
Rower będzie można podziwiać już w przyszłym roku, jako element wystroju sali tradycji w radomskiej Fabryce Broni. - Możliwe, że w pewnych wyznaczonych terminach sala tradycji będzie otwarta dla zwiedzających - zapowiedział Adam Suliga.
Jednoślad to własność pracownika Fabryki. Pojazd jeszcze przed wybuchem II wojny światowej kupił jego dziadek. - Pełna historia tego zabytku jest silnie związana z Fabryką Broni. Pokazujemy, że mamy na celu uświadamianie i chwalenie się naszą radomską rowerową tradycją - podsumował Łukasz Wykrota.
Produkcja rowerów w Fabryce Broni w Radomiu to inicjatywa ówczesnego dyrektora Kazimierza Ołdakowskiego. Wytwarzano rowery dla młodzieży, dla kobiet, turystyczne, sportowe, wyścigowe oraz wojskowe. Ceny kształtowały się od około 130 do ponad 200 złotych w zależności od typu. Tuż przed wybuchem II wojny światowej Fabryka Broni produkowała aż 18 typów rowerów.
![](/media/k2/items/cache/1efac8a848e39f8e1c0443371f9752ec_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/aa29d98de001dacf1fa983afdfc45e21_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/419ced42f7d5963733f3af835c93dadb_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/22a5fa37b1797f5673b36a811eb21e6d_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/1b9cde13c924e5b8a5d1b56bd4ff19aa_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/3ad62e44c9dbfd8bf5f6447a2b6bf2f2_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/59ba7b98c9c730395b020f3b881ff1b9_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/cdff2f3ee4e6ad61dd5d19103cd484b0_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/cad8800c2990d9efa1f406c40e02fc27_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/b980fe6ac41afce7d0cdf4bdbe2a7617_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/d8d39be631e5f4f9832c10832e37de20_L.jpg)
![](/media/k2/items/cache/734cffc06a228fbf5d2696d474ef609a_L.jpg)