RADOM
Pacjenci dostają porady przez telefon
Wiadomości o rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce wciąż wywołują niemałe zamieszanie. W ramach walki z epidemią zastosowano mnóstwo środków zaradczych, w tym m.in. ograniczenie do absolutnego minimum wizyt w przychodniach i poradniach specjalistycznych. Tradycyjne wizyty u lekarzy zastąpione zostały na teleporady.
Od połowy marca radomianie i mieszkańcy regionu skazani są na telefoniczny tryb pracy przychodni. Placówki te, jak zapewniają lekarze, trzymają się wytycznych Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego. Jednak sporo osób ma już dość porad przez telefon i wolałoby spotkać się z lekarzem osobiście:
Od połowy marca, kiedy w Polsce wybuchła pandemia koronawirusa, z teleporad skorzystało ok. 80% pacjentów. Dzięki temu pacjenci mieli możliwość ograniczenia kontaktów z innymi osobami i unikania miejsc, w których potencjalnie mogłoby dojść do zakażenia SARS CoV-2 - mówi rzecznik Radomskiego Szpitala Specjalistycznego Elżbieta Cieślak:
- Dotychczas najwięcej pacjentów korzystało z teleporad w poradniach: kardiologicznej dla dorosłych, neurologicznej, okulistycznej dla dorosłych, gruźlicy, chorób płuc i alergii oddechowych dla dorosłych, diabetologicznej i reumatologicznej dla dorosłych - dodaje rzecznik.
Teleporady udzielane są m.in. w formie porady telefonicznej, wideorozmowy, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową - mówi dermatolog Anna Roguś - Korczyńska. Od marca do maja, 90-95% pacjentów przyjmowanych było online:
Nie wszyscy lekarze jednak mogli odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Jak mówi dermatolog, są specjaliści, którzy, by postawić diagnozę i wskazać odpowiednią metodę leczenia, muszą spotkać się z pacjentem wyłącznie osobiście:
Przed teleporadą lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ musi potwierdzić tożsamości pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, w przypadku wideoporady po okazaniu dokumentu tożsamości albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta.
Podczas teleporady lekarz przeprowadza konsultację, w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia świadczenia zdrowotnego lekarz może wypisać e-receptę, e- skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne.
W przypadku gdy problem, z którym zgłosił się pacjent uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, lekarz wskazuje na konieczność wizyty w placówce. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowana w dokumentacji medycznej pacjenta.