RADOM
MZDiK: Podsumowuje 2020 rok
Pandemia nie przeszkodziła jednak w zrealizowaniu większości zaplanowanych inwestycji drogowych w Radomiu. Największą i najważniejszą była niewątpliwie przebudowa odcinków dróg krajowych nr 9 i 12. Istotne zmiany zaszły też w komunikacji miejskiej. Na ulice wyjechały nowe autobusy elektryczne - podsumowuje 2020 rok MZDiK.
Dzięki prawie 90-milionowej dotacji z budżetu państwa udało się przebudować 5,5 km alei Wojska Polskiego, powstało też 15 km nowych jezdni. Kluczowym elementem były dwa nowe wiadukty nad linią kolejową nr 26. W kwietniu 2020 roku zakończyła się przebudowa około 600-metrowego odcinka ulicy Małęczyńskiej na Dzierzkowie. Dużą inwestycją była przebudowa ulicy Kierzkowskiej, przebiegającej przez Halinów i Kierzków. W 2020 roku skończyły się dwie inwestycje czynowe, czyli współfinansowane przez mieszkańców: fragment ulicy Karczemnego na os. Akademickim z łącznikiem do ulicy Lutosławskiego, drugą czynówką była ulica Radostowska na os. Młodzianów. Piesi oraz rowerzyści mają do dyspozycji nowe 640-metrowe połączenie ulic Garbarskiej i Podhalańskiej, stanowiące przedłużenie bulwaru na Zamłyniu w kierunku ulicy Maratońskiej. Na przejściu dla pieszych przez ulicę Czarnieckiego, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Folwarczną, pojawiły się światła wzbudzane przyciskiem przez przechodniów. Nowością w Radomiu są listwy LED, umieszczone w chodnikach z obu stron przejścia. Na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Czachowskiego powstał przejazd rowerowy, przed którym zainstalowano pierwszą w Radomiu trzykomorową sygnalizację jedynie dla rowerzystów. Nowe drogi rowerowe wraz z chodnikami powstały w 2020 roku obok fragmentów ulic Jana Pawła II na Ustroniu (od ronda Dmowskiego do przedszkola) i Brata Alberta na Prędocinku (od wjazdu na teren szkoły gastronomicznej do pętli końcowej autobusów miejskich). Zostały one wykonane w ramach projektu multimodalnego, współfinansowanego ze środków unijnych. Dzięki Budżetowi Obywatelskiemu powstała nowa droga dla rowerów i chodnik obok ulicy Aleksandrowicza (od ronda Powstańców Warszawy do pętli końcowej autobusów na Józefowie, z wlotem naprzeciwko ulicy Pawlaka), jak również nowe przejście dla pieszych przez ulicę Paderewskiego na Gołębiowie II. Nowe oświetlenie pojawiło się przy ulicach Kostki-Napierskiego na Zamłyniu i Olimpijskiej na Halinowie, a także obok sięgaczy ulic Banacha na Janiszpolu i Błędowskiej na Wólce Klwateckiej. Wymienione zostały latarnie przy ulicy 25 Czerwca (od Sienkiewicza do ronda Mikołajczyka) oraz przy alei Grzecznarowskiego (od tunelu pod torami kolejowymi do ronda Dmowskiego).
Trwa drugi etap budwy trasy N-S między ulicami Czarnoleską a Żakowicką, rozbudowa ulicy Szydłowieckiej (na całej długości) oraz fragmentów ulic Bema, Jasińskiego i Sowińskiego na osiedlu XV-lecia. Trwają także prace przy budowie nowej drogi omijającej wydłużony pas startowy lotniska na Sadkowie (połączenie końcówki ulicy Lubelskiej z Kiedrzynem) oraz dwóch ulic na Wincentowie (między Witosa a Rataja) na Wólce Klwateckiej. Wszystkie te zadania zakończą się w 2021 roku.
W komunikacji miejskiej w Radomiu najważniejszym wydarzeniem 2020 roku było rozpoczęcie eksploatacji dziesięciu nowych autobusów elektrycznych. Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek w zajezdni Żakowice oraz dwie pantografowe na pętlach na Południu i Gołębiowie I. Autobusy elektryczne miasto kupiło dla MPK Radom w ramach projektu multimodalnego. Dzięki temu projektowi obok przystanków stanęło 10 nowych biletomatów (jest ich teraz 19) oraz 20 tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (obecnie jest 68 wyświetlaczy). Zostało też kupionych 15 podświetlanych wiat przystankowych z gablotami.
Pełny raport na stronie: MZDiK.