RADOM
Prokuratura zajmie się 4You Airlines?
Spółka 4You Airlines sprzedaje bilety lotnicze bez odpowiedniego certyfikatu i upoważnienia do przelotów na oferowanych kierunkach. Z takim zarzutem wobec firmy zwrócił się do prokuratury Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przypomnijmy, że spółka ta miała być partnerem strategicznym Portu Lotniczego Radom.
Spółka rozpoczęła sprzedaż biletów na przełomie lipca i sierpnia, a loty ma rozpocząć 3 listopada. Zdaniem UOKiKu, który wszczął 26 sierpnia postępowanie wyjaśniające w tej sprawie, 4You Airlines wprowadza ludzi w błąd. UOKiK uzyskał w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego informacje, że 4You Ailines nie jest przewoźnikiem lotniczym, ponieważ nie ma wymaganych dokumentów: certyfikatu, koncesji i upoważnienia do przelotów na oferowanych kierunkach. Wątpliwości budzi też flota spółki. Miała ona leasingować samoloty ukraińskiego przewoźnika Yanair. Tymczasem żaden polski przewoźnik nie ma zgody na użytkowanie ukraińskich samolotów. Dodatkowo 4You Airlines nie ma prawa zawierać umowy leasingu. Do tej pory firma nie zgłosiła się do UOKiK-u celem wyjaśnienia niejsności.
Poniżej publikujemy wskazówki UOKiK-u dla osó, które zakupiły bilety oferowane przez 4You Airlines:
- Osoby, które zapłaciły kartą płatniczą za usługę sprzedawaną przez 4You Airlines mogą w razie niewykonania umowy skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny).
- W przypadku, gdy potwierdzą się podejrzenia Urzędu, konsumenci będą mogli skorzystać również z prawa do odstąpienia od umowy z powołaniem się na przepisy kodeksu cywilnego dotyczące niemożliwości świadczenia. Należy w tym celu przesłać na adres 4You Airlines oświadczenie o odstąpieniu od umowy (z podaniem danych umożliwiających jej identyfikację) oraz zażądać zwrotu ceny zapłaconej za bilet. Z uwagi na to, że przy zakupie biletów 4You Airlines w istocie pośredniczyło między konsumentem a spółką Alfa Star S.A. z Radomia, obecnie jest to V.M. Mantowani Plotyn Travel LTD . Urząd sugeruje przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z żądaniem zapłaty także do pośredników.
- W sytuacji gdy, biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności związane z działalnością prowadzoną przez 4You Airlines, konsument uzna, że przy zawieraniu umowy został wprowadzony w błąd, może także na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym żądać unieważnienia umowy i zwrotu zapłaconej ceny.
Osobom korzystającym z internetowej rezerwacji biletów lotniczych za pośrednictwem Internetu przypominamy jednocześnie o najważniejszych zasadach. Przed zakupem:
- Konsument zawsze powinien sprawdzić, czy przedsiębiorca będący stroną umowy przewozu lotniczego ma certyfikat przewoźnika i koncesję na wykonywanie lotów na tych trasach. Lista przewoźników lotniczych dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Przeczytać regulamin przewozu, który każdy przewoźnik powinien obowiązkowo umieszczać na stronie internetowej
- Pamiętać, że zalecaną formą płatności za bilety lotnicze kupowane przez Internet jest karta płatnicza. Brak możliwości płatności za bilety lotnicze za pośrednictwem karty płatniczej oznacza, że w razie niewykonania umowy klienci nie będą mogli skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny)
Na zarzuty UOKiKU zespół 4You Airlines odpowiedział na profilu facebookowym:
"W nawiązaniu do działań Prezesa UOKiK, chcielibyśmy poinformować, że w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, 4You Airlines ma jeszcze 6 dni na reakcję i odpowiedź w sprawie (pismo z urzędu doręczono wczoraj). Wyjaśnienie to zostanie udzielone i przekazane zgodnie z przepisami prawa w obowiązującym spółkę terminie. Zapoznanie się przez UOKIK ze stanowiskiem przedsiębiorcy powinno stanowić podstawę bądź do zamknięcia sprawy, bądź do dalszego postępowania i na chwilę obecną urząd nie ma żadnych podstaw do omijania procedury postępowania wyjaśniającego.
„To co robi UOKIK jest dla nas niezrozumiałe. Postępujemy zgodnie z obowiązującymi procedurami, które wyznaczył nam sam urząd. Mając możliwość złożenia stosownych wyjaśnień, jesteśmy jej jednocześnie pozbawiani. Niezależnie od naszego braku zrozumienia dla zaistniałej sytuacji, wyjaśnienie to zostanie złożone, podobnie jak udzielimy wszystkich wyjaśnień w sprawie postępowania sprawdzającego prokuratury, o ile prokuratura na takie działania się zdecyduje. Samo bowiem złożenie zawiadomienia nie oznacza, że toczy się jakiekolwiek postępowanie przeciwko spółce.”