RADOM
Scania i Duncan podpisały umowę z Uniwersytetem Radomskim
Będą prace badawcze, eksperymenty i szkolenia. Uniwersytet Radomski nawiązał współpracę z firmami Scania Polska oraz Duncan.
Umowa o współpracy pomiędzy uczelnią a firmami z branży motoryzacyjnej dotyczy kilku obszarów z szeroko pojętego transportu dostawczego i ciężarowego. Dotyczy ona m.in.: zielonej energii dla transportu, w tym systemów ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych niezależne od istniejącej, dostępnej infrastruktury energetycznej, wykorzystania nowoczesnych metod w diagnostyce pojazdów, rekonstrukcji zdarzeń komunikacyjnych czy bezpieczeństwa napraw samochodów.
Współpraca może też dotyczyć na przykład szkolenia w zakresie podstawowym, w tym modelowania sieci, analizy procesu spalania różnych paliw, w tym paliw alternatywnych w silnikach spalinowych pod kątem ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz wybranych szkoleń specjalistycznych (np. budowy i naprawy skrzyń biegów) z możliwością wytworzenia pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji szkoleń.
- W dawnym Instytucie Eksploatacji Pojazdów, a dzisiejszej katedrze pojazdów Wydziału Mechanicznego prowadzone są różnego rodzaju prace badawcze i eksperymenty dotyczące pojazdów cywilnych i wojskowych. Współpracujemy w tej dziedzinie z doktorem Grzegorzem Pawlakiem z firmy Duncan, autorem licznych publikacji w prestiżowych specjalistycznych wydawnictwach branżowych. Te opracowania powstające na naszej uczelni mają swój wymiar praktyczny. Dziś czekają nas wyzwania związane z „Zielonym Ładem”, elektromobilnością i w tej dziedzinie jest wiele rzeczy do zrobienia - mówi rektor Uniwersytetu Radomskiego, prof. Sławomir Bukowski:
Scania to firma ze 130-letnim doświadczeniem w budowie samochodów ciężarowych. Jak mówi Paweł Paluch, dyrektor marketingu i komunikacji, Polska jest dla firmy jednym z najważniejszych rynków:
- Przed transportem stoją liczne wyzwania, jak chociażby redukcja emisji spalin, stąd nasza obecność na uniwersytecie. Będziemy działali z uczelnią na polu eksploatacji pojazdów, ale także ich serwisowania. Chcieliśmy tym samym zachęcić do tego, by radomscy studenci aktywnie z nami współpracowali - tłumaczy.
Jak podkreśla Grzegorz Pawlak, prezes firmy Duncan, utworzenie wspólnego serwisu samochodowego daje bardzo duże pole do eksperymentów:
- Jest to przestrzeń, w którą mogą się włączyć zarówno studenci, jak i pracownicy uczelni, po to by móc w praktyce realizować coś, co ja nazwałbym serwisem przyszłości - mówi Grzegorz Pawlak. - Chcemy, by studenci i pracownicy uniwersytetu zaangażowali się w projekty, które wspólnie napiszemy i opracujemy, a takich pomysłów na tę chwilę jest przynajmniej kilka - dodaje Pawlak.
Współpraca będzie miała charakter naukowo-akademicki i skupi się na zmniejszeniu śladów węglowych w działalności gospodarczej oraz budowaniu transportu wolnego od paliw kopalnych.