RADOM
Czy Radom jest przyjazny kierowcom? Wyniki rankingu
Są już wyniki ósmego Rankingu miast przyjaznych kierowcom. Radom znalazł się na 5 miejscu w kategorii miast do 300 tys. mieszkańców. Mamy niską liczbę zgłoszonych kolizji – najniższą w całym zestawieniu. Dobrze wypadamy w kategorii dotyczącej funkcjonowania strefy płatnego parkowania. Niestety w mieście obowiązują stosunkowo wysokie ceny paliw oraz nie najniższe oferty składki OC. Brakuje stacji ładowania samochodów elektrycznych, ograniczona jest możliwość wypożyczenia „auta na minuty”.
Po raz ósmy opublikowano Ranking miast przyjaznych kierowcom. Oponeo.pl, we współpracy z aplikacją Yanosik, wzięło pod lupę największe polskie miejscowości, przyglądając się aspektom istotnym dla osób zmotoryzowanych. W grupie dziesięciu miast do 300 tys. mieszkańców po raz drugi z rzędu zwyciężył Sosnowiec. Natomiast Radom uplasował się w środku stawku, zajmując 5. miejsce.
Rankingowe kryteria. Jak co roku dziewiętnaście miast podzielono na dwie grupy – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Następnie porównano dane zebrane w ośmiu kategoriach. Przyjrzano się średnim prędkościom jazdy, funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania, liczbie stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz dostępności carsharingu. Pod uwagę wzięto kwestie związane z kosztami utrzymania samochodu, w tym średnie ceny paliw i wymiany opon. Sprawdzono również, gdzie kierowcom proponowano najtańsze oferty OC.
System punktowy, uwzględniający liczbę mieszkańców oraz wielkość miast, pozwolił na obiektywną i sprawiedliwą ocenę tego, która miejscowość wypada najlepiej na tle pozostałych.
Metropolie nie zaskoczyły.W porównaniu z ubiegłoroczną edycją Rankingu, w grupie największych polskich miast (powyżej 300 tys. mieszkańców) doszło do niewielkich zmian na podium. Lider pozostał ten sam – Gdańsk już po raz trzeci z rzędu zajął pierwsze miejsce, zyskując zdecydowaną przewagę punktową. Przesądził o tym fakt, że miasto to wypadło dobrze lub bardzo dobrze we wszystkich analizowanych kategoriach. Pozycje druga i trzecia należą do Bydgoszczy i Krakowa.
Dalej widoczny jest znacznie bardziej wyrazisty podział, niż miało to miejsce rok temu, gdyż w zestawieniu nie ma pozycji ex aequo. Szczecin spadł tuż za podium, o czym zadecydował zaledwie jeden rankingowy punkt. Dalej znalazła się Warszawa, która utrzymała miejsce w środku stawki. Łódź i Lublin awansowały z przedostatniej pozycji na 6. i 7. Niemal najniższą notę uzyskał Poznań. Gorzej poradził sobie jedynie Wrocław, co powtarza się już po raz trzeci.
Śląskie przejęło podium. W grupie dziesięciu miast poniżej 300 tys. mieszkańców widać znacznie więcej zmian, chociaż podium znów należy do reprezentacji województwa śląskiego. Ponownie triumfuje Sosnowiec, który uzyskał maksimum punktów w aż trzech analizowanych kategoriach. Drugie miejsce zajmują Gliwice, zaś trzecie Częstochowa – tu doszło do zamiany względem poprzedniego Rankingu. Tuż za nimi znalazły się Toruń i Radom, broniące swoich zeszłorocznych lokat. Na szóstej pozycji uplasowała się wyraźnie awansująca Gdynia. Kolejne miejsca należą do Katowic, Kielc i Białegostoku. Ostatni w zestawieniu jest Rzeszów, który znacznie traci do lidera.
Radom znów bez sukcesów
Radom utrzymał 5. miejsce w kategorii miast do 300 tys. mieszkańców. Wyróżnił się w szczególności niską liczbą zgłoszonych kolizji – najniższą w całym zestawieniu. Dobrze wypadł też w kategorii dotyczącej funkcjonowania strefy płatnego parkowania. Jednak o zajęciu pozycji w środku stawki zadecydowały te nieco słabsze strony, w tym stosunkowo wysokie ceny paliw oraz nie najniższe oferty składki OC. Miasto najgorzej wypada pod względem nowoczesnych rozwiązań. Brakuje w nim stacji ładowania samochodów elektrycznych, a możliwość wypożyczenia „auta na minuty” jest mocno ograniczona.
Szczegółowe wyniki Rankingu miast przyjaznych kierowcom znajdują się nas stronie: www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom.