REGION
Skuteczny protest w sprawie S12?
Mieszkańcy Sołtykowa i okolicznych gmin walczą, żeby droga S12 nie przebiegała przez ich tereny. Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał ponad 700 opinii i 11 zbiorowych protestów. W styczniu będą kolejne rozmowy z GDDKiA.
Kilkaset opinii i 11 zbiorowych protestów trafiło do warszawskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mieszkańcy Sołtykowa k. Radomia nie chcą, żeby droga S12 przebiegała przez ich tereny. W grę wchodzą trzy warianty trasy. Jeden z nich - niebieski - przebiega właśnie przez Sołtyków. Problem w tym, że znajduje się tam około 100 domów i cementownia, które musiałyby zostać wyburzone w przypadku budowy S12.
Mieszkańcy Sołtykowa wyszli na ulicę i protestowali przeciwko realizacji wariantu niebieskiego. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.
Protestowali nie tylko mieszkańcy, ale także radni okolicznych gmin. Barbara Czyż, sołtys Sołtykowa poinformowała nas dzisiaj, że pod koniec stycznia ma się odbyć spotkanie władz lokalnych z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak przekonuje, jest duża szansa, że wariant niebieski nie będzie realizowany.
Komitet protestacyjny po spotkaniu w Skaryszewie ustalił, że w spotkaniu z GDDKiA weźmie udział burmistrz Skaryszewa, wójt Gozdu, wójt Kowali oraz parlamentarzyści ziemi radomskiej. Mówi Mariusz Maciaszczyk:
Ireneusz Kumięga, burmistrz Skaryszewa liczy, że GDDKiA rzetelnie przeprowadzi konsultacje i weźmie pod uwagę głos mieszkańców i władz samorządowych z tego terenu.
Poseł Leszek Ruszczyk z Platformy Obywatelskiej mówi, że wystosował interpelację poselską do ministra infrastruktury z pytaniem o parametry tej trasy. Odpowiedź może być podstawą do zmiany projektu. Poseł Ruszczyk tłumaczy, że najkorzystniejszą opcją dla miasta jest, żeby trasa przebiegała blisko Radomia, ale bez ingerencji w zabudowania mieszkalne.
Poseł Wojciech Skurkiewicz z Prawa i Sprawiedliwości przypomina, że wariant niebieski jest tylko jedną z rozważanych opcji.
Budowa trasy S12 wciąż jest na wczesnym etapie. W tym roku mają się jeszcze odbyć kolejne tury negocjacji. Jak informuje Paweł Jaskowski, naczelnik Wydziału Dokumentacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prace budowlane planowane są na lata 2022-2025.
Do końca 2018 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma złoźyć wniosek o decyzję środowiskową. Dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace projektowe.