Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Na antenie:
ŚRODEK TYGODNIA
Kamila Baranowska
Patron dnia: Boże Narodzenie
Dziś jest: Środa, 25 grudnia 2024

Mazowsze

Maturzyści kończą szkołę

piątek, 24 kwietnia 2020 09:23 / Autor: Monika Nowakowska
Maturzyści kończą szkołę
foto: MGliszczyńska/Radio Plus Radom
Monika Nowakowska

Ponad 5 tys. 300 uczniów ostatnich klas liceów i techników z regionu radomskiego, w tym niemal 3 tys. uczniów z Radomia kończy dziś naukę - w tym roku ze względu na pandemię koronawirusa klasyfikacja uczniów klas maturalnych odbyła się zdalnie. Dyrektorzy nie sygnalizowali problemów z ich przeprowadzeniem.

Wszystkie szkoły prowadzą kształcenie na odległość. Z monitoringu przeprowadzonego przez Kuratorium Oświaty w Warszawie wynika, że wszystkie szkoły i placówki oświatowe na terenie województwa mazowieckiego realizują tego typu kształcenie. Dyrektorzy szkół poinformowali rodziców m.in. o trybie i zasadach prowadzenia zajęć oraz o sposobach konsultacji uczniów i rodziców z nauczycielami. Każdy zgłoszony do Kuratorium problem rozwiązywany jest na bieżąco w ramach nadzoru pedagogicznego.

- Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty w Warszawie wspierają uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów w tym szczególnym okresie. Przygotowano szereg rozwiązań, które umożliwiają szkołom działanie w zmienionych warunkach organizacyjnych, w szczególności pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mówi Mazowiecki Kurator Oświaty Aurelia Michałowska:

- W rzeczywistości, na którą nie mieliśmy wpływu nauczyciele szybko musieli nauczyć się inaczej pracować z uczniami, a uczniowie uczyć się w inny sposób. I za to obie grupy należy pochwalić – mówi Aurelia Michałowska. - Część nauczycieli już wcześniej wykorzystywała różne formy nauki zdalnej, ale na pewno nie w takim zakresie jak obecnie. Zdobyte doświadczenie i umiejętności zarówno przez nauczycieli, jak i przez uczniów będzie można wykorzystać w przyszłości, choć nauka zdalna nie zastąpi szkoły stacjonarnej - dodaje.

Do dyspozycji nauczycieli przygotowano m.in.: platformę edukacyjną epodreczniki.pl, serwis gov.pl/zdalnelekcje oraz pasmo edukacyjne w Telewizji Polskiej. Rekomendowane są również strony internetowe, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli do zdalnej pracy z uczniami. Są to m.in.: portal lektury.gov.pl, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia, Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji, strona Centrum Nauki Kopernik. Ponadto MEN udostępnił poradniki dla dyrektorów i nauczycieli z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prowadzenia kształcenia na odległość.

Samorządy i szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup sprzętu dla uczniów i nauczycieli w ramach programu „Zdalna szkoła”. Najwięcej wniosków wpłynęło dotychczas z województwa mazowieckiego – 324. Oznacza to, że ponad 92 proc. samorządów z Mazowsza złożyło aplikacje w ramach tego programu. O pieniądze na zakup sprzętu może wnioskować każda gmina i powiat, a co istotne nie jest wymagany wkład własny. Do rozdysponowania jest ogółem 186 mln zł.  Otrzymane środki samorządy mogą przeznaczyć na kupno: komputerów, laptopów, tabletów, niezbędnego oprogramowania, ubezpieczenia sprzętu, mobilnego dostępu do internetu lub innych akcesoriów potrzebnych w zdalnym nauczaniu.

Przed maturzystami i ósmoklasistami bardzo trudny okres. Absolwenci szkół średnich wciąż nie wiedzą kiedy przystapią do egzaminów maturalnych. Zgodnie z nowymi przepisami odpowiedni komunikat zostanie ogłoszony nie później niż na 21 dni przed pierwszym dniem przeprowadzania egzaminu maturalnego - mówi kurator. - Uczniowie mogą wykorzystać ten czas na szlifowanie swojej wiedzy - dodaje:

W podobnej sytuacji znaleźli się także ósmoklasiści, którzy wciąż nie dostali informacji, czy odbędą się egzaminy końcowe:

Ministerstwo przygotowało również rekomendacje dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami, w tym tymi objętymi kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Z informacji zebranych w ramach nadzoru pedagogicznego wynika, że 100 proc. szkół specjalnych prowadzi nauczanie zdalne. Sposób organizacji tego kształcenia dostosowany jest do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. W poradniku „Kształcenie na odległość” przygotowanym przez MEN, zawarte są również informacje o metodach pracy z uczniem z niepełnosprawnościami, które mogą być podpowiedzią dla rodziców do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu. 

Na prośbę Mazowieckiego Kuratora Oświaty poradnie psychologiczno-pedagogiczne uruchomiły dla osób potrzebujących wsparcia konsultacje doświadczonych specjalistów. Inicjatywa ta skierowana jest zarówno do dzieci i młodzieży, jak również do wszystkich osób przeżywających kryzys emocjonalny. Na stronie internetowej Kuratorium opublikowany został wykaz poradni zawierający m.in.: dane teleadresowe, godziny dyżurów.