REGION
Będą zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ale wszystko zależy od dyrektorów szkół
Dyrektorzy szkół do 21 lutego mają zgłosić do organu prowadzącego deklarację odnośnie planowanej liczby godzin przeznaczonych na zajęcia psychologiczno-pedagogiczne w placówce.
Dodatkowe zajęcia z zakresu psychologiczno-pedagogicznej w szkołach mają ruszyć od 1 marca. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznacza na ten cel 180 milionów złotych. Dzięki tym środkom możliwe będzie zrealizowanie ok. 3 mln dodatkowych godzin zajęć dla uczniów, a podział środków zostanie maksymalnie uproszczony.
- Pandemia pokazała, że uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia. Wiele zajęć ze względu na naukę zdalną nie mogło się odbyć. Ostatnie miesiące w cieniu COVID-19 uwidoczniły i nasiliły problemy psychologiczno-pedagogiczne wśród uczniów – mówi Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty.
Wsparcie obejmie organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie. Jednocześnie zajęcia powinny zostać zrealizowane do 20 grudnia br.Liczba godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w danej szkole będzie uzależniona od ilości uczniów w danej placówce – wyjaśnia Aurelia Michałowska
Jak informuje Aurelia Michałowska zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych. W zależności od potrzeb uczniów będą mogły być prowadzone również przez innych specjalistów, spoza szkoły. Szczegóły mają być uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Finansowanie dodatkowych zajęć specjalistycznych w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej będzie realizowane z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, która zostanie powiększona w tym celu o kwotę 180 mln zł. Podział środków pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego (JST) odbędzie się zgodnie z kryteriami podziału rezerwy na rok 2022. Zostanie on dokonany przez MEiN na podstawie liczby uczniów w szkołach na dzień 30 września 2021 r. Środki na rachunki JST przekaże Ministerstwo Finansów przed terminem rozpoczęcia zajęć.