Radom 90.7 FM | Końskie i Opoczno 94 FM | Skarżysko Kam. 94.5 FM | Kozienice 97.9 FM
Patron dnia: św. Franciszka Ksawera Cabrini, dziewica i zakonnica
Dziś jest: Niedziela, 22 grudnia 2024

Kozienice

Komisja sejmiku poparła kolej Kozienice-Dobieszyn

poniedziałek, 06 czerwca 2022 16:12 / Autor: Kamil Zapora
Komisja sejmiku poparła kolej Kozienice-Dobieszyn
fot. Radio Plus Radom
Kamil Zapora

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Sejmiku Województwa Mazowieckiego dała zielone światło dla dotacji w kwocie 45 mln złotych od samorządu Mazowsza dla Gmin Kozienice i Głowaczów na budowę linii kolejowej z Kozienic do Dobieszyna (linia kolejowa nr 8). Ostateczną decyzję radni podejmą jutro podczas sesji Sejmiku.

Przewagi transportu kolejowego nad samochodowym można długo wymieniać, biorąc pod uwagę rosnące koszty paliwa, bezpieczeństwo czy względy ekologiczne. Wierzą w to samorządy Kozienic i Głowaczowa, które zabiegają o powstanie połączenia kolejowego z Kozienic do stacji Dobieszyn (linia kolejowa nr 8) m.in. przez Świerże Górne i Miejską Dąbrowę. Pierwszy sukces miał miejsce kiedy w/w projekt został zakwalifikowany do realizacji w ramach programu rządowego Kolej Plus. Zakłada on dofinansowanie w wysokości 85 procent. Dziś w tę ogromną inwestycję wartą przynajmniej 320 mln złotych uwierzyła również Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Sejmiku Województwa Mazowieckiego, której posiedzenie odbyło się dzisiaj w urzędzie miejskim w Kozienicach. O tym co przekonało członków komisji mówi jej przewodnicząca Anna Brzezińska:

O tym, że alternatywny środek transportu do Warszawy i Radomia jest potrzebny od dawna przekonani byli mieszkańcy gmin Kozienice i Głowaczów o czym wiedzieli włodarze tych samorządów. Mówi wójt Głowaczowa Hubert Czubaj:

Przy tak dużych inwestycjach zawsze pojawia się sporo wątpliwości. Jednym z najczęściej powracających pytań jest ostateczny koszt budowy ponad 20 km torów. Wstępne szacunki opiewają na kwotę około 320 mln złotych, lecz koniec inwestycji zaplanowany jest na rok 2028. Kolejna kwestia to rzeczywiste zapotrzebowanie na kolej pasażerską w Kozienicach. Z tymi kwestiami musiał zmierzyć się burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski:

Poddana pod wątpliwość została również konkurencyjność kolei względem transportu kołowego, jeśli chodzi o czas podróży. Jak mówi Łukasz Rak z firmy BBF przyjęty wariant zakłada, że droga ze stacji Kozienice do Warszawy Zachodniej potrwa około 90 minut. Jednak należy wziąć pod uwagę, że są to szacunki dla obecnej przepustowości infrastruktury kolejowej, która ma być modernizowana i w przyszłości pozwoli skrócić ten czas nawet poniżej godziny:

Podczas obrad komisji radny Tomasz Śmietanka zwrócił się do wicemarszałka Mazowsza Rafała Rajkowskiego z dwoma postulatami, m.in. o uruchomienie połączenia autobusowego z Kozienic do Dobieszyna jeszcze przed rozpoczęciem budowy torów, aby dokładniej oszacować zainteresowanie podróżowaniem w tym kierunku:

Ostateczną decyzję o dofinansowaniu podejmą radni sejmiku podczas jutrzejszej sesji.