Skarżysko-Kamienna
Już otwarte Centrum Utrzymania Taboru Polregio w Skarżysku
To pierwsze tego typu miejsce w regionie świętokrzyskim. Mowa o Centrum Utrzymania Taboru Polregio, które dziś oficjalnie zostało otwarte w Skarżysku Kamiennej.
W ciągu roku w Skarżysku-Kamiennej powstał nowoczesny kompleks serwisowo-naprawczy dla pojazdów kolejowych. Powstało zaplecze z warsztatami, magazynami, powierzchnia biurowa i socjalna, a także myjnia dla pojazdów kolejowych.
- Jako marszałek województwa świętokrzyskiego, ale przede wszystkim jako mieszkaniec Skarżyska-Kamiennej bardzo się cieszę, że w ostatnim czasie w moim rodzinnym mieście udało się zrealizować tak wiele cennych inwestycji związanych z szeroko rozumianym ruchem kolejowym. Mam tu na myśli zarówno infrastrukturę bezpośrednio służącą pasażerom, jak nowy dworzec kolejowy i jego najbliższe otoczenie: przejścia pieszo-rowerowe oraz zmodernizowane perony, z których podróżni mogą w bezpieczny sposób korzystać. Ale niezwykle ważne są również te inwestycje, których pasażer pociągu nie dostrzega, a takimi właśnie są stacje techniczno-postojowe czy punkty utrzymaniowe. Dzisiejsze otwarcie Centrum Utrzymania Taboru Polregio w Skarżysku-Kamiennej doskonale wpisuje się w te nasze działania, poprzez które zwiększamy dostępność transportu publicznego w świętokrzyskim - mówi marszałek Andrzej Bętkowski.
- Cieszy mnie każda kolejna inwestycja, odbywająca się na terenie miasta. Wszystkie one niezależnie od tego, czy są realizowane przez nasze miasto czy przez zewnętrzne podmioty wpływają na rozwój Skarżyska. Cieszy mnie również, że nasze miasto, w roku 100-lecia, nawiązuje do kolejarskich tradycji - mówi Konrad Krönig, prezydent Skarżyska-Kamiennej.
Centra utrzymania taboru stanowią istotną część wieloletniego planu rozwoju spółki. Inwestycja w Skarżysku to krok milowy w realizacji strategii Polregio, jaką jest zwiększenie efektywności kosztowej w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych. Dzięki nowej hali spółka zwiększy potencjał do rozwoju zarówno w realizacji umów z województwami w południowo-wschodniej Polsce, jak i działalności komercyjnej.
- To historyczny moment dla Polregio i kolei w Polsce. Blisko 140 lat temu to właśnie w Skarżysku-Kamiennej na trasę wyruszył pierwszy nowy parowóz w historii niepodległej Polski. Dzisiaj zapisujemy kolejną kartę w historii polskiej kolei. Do nowej hali na przeglądy trafi część z nawet 200 nowych EZT-ów, które otrzymamy w latach 2025-26. Konsekwentnie inwestujemy miliardy złotych w nowoczesną kolej regionalną - podkreśla Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.
Obiekt spełnia współczesne wymogi pod względem ekologii i oszczędności energii. W budynku powstała instalacja fotowoltaiczna wraz z magazynem energii, a wentylacja jest wyposażona w urządzenia do odzysku ciepła. Na etapie końcowych prac jest także budowa przejazdowej myjni dla pojazdów kolejowych ze stanowiskami mycia podwozia i wodowania taboru z instalacją wtórnego wykorzystania wód przemysłowych, jak również wód opadowych.
- Renesans kolei w Polsce to nie tylko modernizacja infrastruktury i zakupy nowych pojazdów kolejowych. Inwestujemy również w nowoczesne centra utrzymania taboru. Projekt zrealizowany w imponującym tempie na zamówienie spółki Polregio oznacza dla miasta Skarżysko-Kamienna i największego przewoźnika regionalnego nowy impuls do rozwoju. Wszystko to dzięki owocnej współpracy z władzami samorządowymi województwa - mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Bittel.
Oprócz standardowo wykonywanych przeglądów składów kolejowych na poziomie P1 oraz P2, w nowym obiekcie planowane jest wykonanie ok. 150 przeglądów na 3. poziomie utrzymania, a także minimum 37 napraw rewizyjnych P4 do 2030 r. W nowej hali Polregio będzie serwisować pociągi z województw świętokrzyskiego, małopolskiego oraz podkarpackiego, jak również tabor innych operatorów. Inwestycja powstała dzięki wieloletniej umowie pomiędzy Polregio a Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego.
Polregio inwestuje także w tabor i planuje zakup do 200 nowych pociągów za kwotę ponad 7 mld zł. Pierwsze dostawy nowych pojazdów są planowane w 2025 r., trafią one m.in. do województwa świętokrzyskiego.
Wartość inwestycji to blisko 50 mln złotych. W nowej hali zatrudnienie znajdzie ponad 100 osób.